Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka godisar för valpen?  (läst 1436 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Vilka godisar för valpen?
« skrivet: 16 jan-08 kl 11:24 »
Vår valp är 10 veckor gammal nu och jag vill gärna börja med lite godisar som belöning. Hon hade diarrhoe de senaste två veckorna, det blir lite bättre nu dock får hon fortfarande diet. Frågan är nu vilka godisar jag kan använda för henne? Finns speciella valpgodisar? Magskonande godisar? Hur gör ni när ni har valpar?


kelp

  • Inlägg: 88
Re:Vilka godisar för valpen?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 15:26 »
Är hon matglad, så kan du ju använda hennes mat som belöningar (ifall det är torrfoder iaf). Min valp uppskattar det. Annars får min valp det mesta i godisväg som de vuxna också får. Frolic delade i små bitar, torkad blodpudding, korvbitar, ost (mild), ja, det vanliga. Kanske lite dumt om hon varit dålig. Men vad säger veterinären? Annars kan du ju köra med små små bitar och inte så ofta, bara i utvalda situationer, så det inte blir för mycket...

filurfigur

  • Gäst
Re:Vilka godisar för valpen?
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 19:58 »
För allt godis gäller nog att det ska va små bitar och inte för mycket åt gången.

Sen kan valpen få diarré av annat än godiset eller maten ju. Min yngsta blev lätt kass i magen om det varit för mycket under dagen, typ om vi varit iväg hos någon kompis som hon lekt med, eller på valpkurs, eller utflykt där det varit mycket intryck. Hon blir helt enkelt ganska lätt påverkad av sånt och det blir väl ngn form av inre stress. Först kopplade jag samman det med för mkt godis, tex de första gångerna av valpkursen, men sen insåg jag att det nog inte bara hade med det att göra.


Men korv i små bitar, borde väl funka.

Jag brukar emellanåt göra blodkorvsgodis som jag torkar i ugnen så att de blir lagom mjuka. Sen fryser jag in dem i små påsar, så blir det lätt att ta fram nya godisar efterhand. Och de håller sig ju ett tag både i kylen o i rumstemp, om man torkat dem lagom. Man ska inte ha inne dem för länge i ugnen för då blir det kolbitar. Jag brukar ha ugnen på ca 70 grader, och godisarna är inne i 1-3 timmar kanske. Man får känna på dem helt enkelt. Det vet jag folk med känsliga hundar som brukar använda. Men man måste ju testa sig fram själv o se vad som fungerar för den egna hunden.

Sen tycker jag att leverpastej o mjukost i tub funkar bra. Då kan man trycka fram bara lite lite åt gången. Men vet inte hur en känslig mage reagerar på det.


Det man nog ska tänka på är att inte ge hårt godis om man har en glupsk valp, eller när man tex är på hundkurs eller andra ställen där det finns mycket störning. Det hände en gång på "min" förra hundklubb att en valp dog under kurs då den satte en godis fel. Hårt godis. Jag är glad att jag inte var där just då o behövde se eländet.  :'(

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:Vilka godisar för valpen?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 11:04 »
oxlunga....e perfekt. Delar det i små bitar. Det e mjukt och ser ungefär ut som bark.
Jag ger det till min valp....och precis som förra talare ,deras egen mat funkar bra.
Har du en hund som äter dåligt, ger jag mat till belöning för när dagen är slut har dom i allafall fått i sej sin mängd dom ska ha... ;D.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Vilka godisar för valpen?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 21:12 »
Jag kör köttbullar, delar dom på ...måste bli 8 bitar. Små bitar som bara ska slinka ner, inte meningen att hunden ska stanna och behöva tugga...dom flesta hundar tål dessutom köttbullar...eller korv för den sakens skull=)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Vilka godisar för valpen?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 18:55 »
Fast köttbullar innehåller ju lök som sabbar hundens njurar (tror jag det var), så det ska man inte ge alltför mycket utav. Själv kör jag lite allt möjligt, cornflakes gillar min vovve skarpt :P

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: Vilka godisar för valpen?
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 12:23 »
Om hon varit dålig kanske du ska börja lite försiktigt med kokt kyckling eller kokt korv (som inte är kryddad).
Kokt mat är bra för allas magar.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare (1 dolda)
maiz, Elisabeth Nordin Nobuoka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser