Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandaler till lillan... hjälp?  (läst 1269 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Sandaler till lillan... hjälp?
« skrivet: 12 aug-07 kl 23:01 »
Har sedan några år tillbaka ett par chaco-sandaler. Konstruktionen är klassisk och enkel. Så enkel att jag sedan ett tag tillbaka funderar på att tillverka ett par ungefär likadana till lillan.

Den enda remmen i sandalen motsvaras i hennes storlek av ett platt skosnöre. En miniatyrlåsning hittades i en sybutik. Remmen ska dras i kanaler under foten och de kanalerna kan fixas med två lager traktorslang och lite sömnad.

Det är sista steget för att färdigställa sandalen som jag inte får grepp om. Ska man sy fast grovsulan till innersulan eller ska man limma fast den? Jag är ingen skomakare direkt, men om man skulle sy fast sulan, hur får man då sömmen att klara nötningen? Och hur får man sulan att sitta kvar ordentligt utan att sy?

Originalets lösning, att gjuta ihop alltihop, är inte direkt något jag kan göra själv.

Skulle behöva lite hjälp. Finns det någon skokunnig här på forumet?


Länk
Chaco Headwaters Z/2 sandaler. Nere till höger finns en schematisk bild.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

marivio

  • Gäst
Re:Sandaler till lillan... hjälp?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 00:14 »
Det kan gå mycket bra at limma och att deet håller (typ kontaktlim för läder och gummi och det är ju enklast.
För att sy fast den får du göra en skåra i yttersulan så att tråden glider in en bit.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Sandaler till lillan... hjälp?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-07 kl 08:33 »
Det kan gå mycket bra att limma och att det håller (typ kontaktlim för läder och gummi och det är ju enklast.
För att sy fast den får du göra en skåra i yttersulan så att tråden glider in en bit.

Tack för hjälpen, Marivio. Det är bra att träffa någon med båt när man är på djupt vatten, liksom. :)

Okidoki... Sulan får gärna vara tunn så länge den skyddar lillans fötter. Så yttersulan blir nog limmad och resten sydd. Då slipper jag oroa mig för sömmen på undersidan också. Jahapp, då är det bara att jaga rätt material igen, alltså.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser