Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som behöver hjälp!  (läst 3240 gånger)

Anklisch

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
Nybörjare som behöver hjälp!
« skrivet: 02 maj-18 kl 21:47 »
Hej! Vi är snart klara med vårt hönshus och har varit och kollat på hönor idag och bestämt oss för tre st. En dvärgkochin, en kochinblandning och en typ lohman fast den hette något annat. Vad ska jag köpa hem för foder? Finns det färdigblandat som räcker eller måste man lägga till annat? Jag har försökt läsa mig till det men det står så mycket olika så jag vet inte vad som gäller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nybörjare som behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-18 kl 21:51 »
Värp basfoder,
Korn.
Blanda 1/3 bas och resten korn.du kan varmare olika sädesslag.
Sedan mår dom bra av grönt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Nybörjare som behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 03 maj-18 kl 11:10 »
snäckskal behövs också.  Det finns malda snäckskal i värpfodret men det räcker bara om de enbart får värpfoder. 

Höns kan äta en massa saker, är allätare, så det är inte så konstigt  att folk gör olika.

 Skogsvildes förslag med 1/3 värpfoder,  2/3 korn är bra om de kan gå ute och äta mask, sniglar och insekter. Annars kan det bli protein i underkant.  Hönor behöver rätt mycket protein, och inte vilket protein som helst, utan sånt som innehåller vissa aminosyror som mest finns i animaliska födoämnen. Det är tillsatt i färdigt hönsfoder.

Om hönorna inte värper behöver de mindre kalk och protein.  Unghöns/kycklingar behöver förstås mycket protein för att växa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser