Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som hänger och dreglar  (läst 3068 gånger)

Em & Natt

  • Inlägg: 3
Höna som hänger och dreglar
« skrivet: 03 apr-18 kl 18:48 »
Helga, min tamhöna som är en Orpington, har blivit sjuk. Det började för några dagar sedan, då hon stod i buskarna helt själv. Jag reagerade inte så mycket då hon sattes in i min hönsflock själv för drygt två år sedan. Hon har varit lite utanför och förmodligen längst ner i rang, men tuppen tycker fortfarande om henne.

Häromdagen började hon bli sämre, hon stod fortfarande i buskarna, men hängde med rumpan och avföringen var väldigt lös och vit. Hon stängde ögonen som om hon hade ont, och såg väldigt uppburrad ut. Vi har tidigare haft 3 hönor som har haft problem med äggläggningen (äggstopp), och två av dem blev bra, medan en gick bort då vi förmodligen var för långsamma med att börja behandla.

Vi har tagit in Helga och badat henne i varmt vatten, och märkte då att avföring fastnat i hennes bak. Hon öppnar näbben och vi märkte att hon dreglar/kräks brunaktigt. Hon rosslar, hostar och nyser. Vi har satt henne i en bur vid ett element i vårt hus för att se till att hon håller sig varm. Vi vet inte om det kan vara äggstopp eller något annat, då en av våra hönor med äggstopp dreglade. Tror ni det kan vara det, eller vet ni något annat som stämmer in? Just nu ber vi att vår lilla Helga klarar sig genom detta.  :(

Wennlund

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Höna som hänger och dreglar
« Svar #1 skrivet: 05 apr-18 kl 12:35 »
Helga, min tamhöna som är en Orpington, har blivit sjuk. Det började för några dagar sedan, då hon stod i buskarna helt själv. Jag reagerade inte så mycket då hon sattes in i min hönsflock själv för drygt två år sedan. Hon har varit lite utanför och förmodligen längst ner i rang, men tuppen tycker fortfarande om henne.

Häromdagen började hon bli sämre, hon stod fortfarande i buskarna, men hängde med rumpan och avföringen var väldigt lös och vit. Hon stängde ögonen som om hon hade ont, och såg väldigt uppburrad ut. Vi har tidigare haft 3 hönor som har haft problem med äggläggningen (äggstopp), och två av dem blev bra, medan en gick bort då vi förmodligen var för långsamma med att börja behandla.

Vi har tagit in Helga och badat henne i varmt vatten, och märkte då att avföring fastnat i hennes bak. Hon öppnar näbben och vi märkte att hon dreglar/kräks brunaktigt. Hon rosslar, hostar och nyser. Vi har satt henne i en bur vid ett element i vårt hus för att se till att hon håller sig varm. Vi vet inte om det kan vara äggstopp eller något annat, då en av våra hönor med äggstopp dreglade. Tror ni det kan vara det, eller vet ni något annat som stämmer in? Just nu ber vi att vår lilla Helga klarar sig genom detta.  :(
Men fy vad tråkigt med Helga. Har själv haft problem med en av mina hönor och det är ju så hemskt, man känner sig hjälplös.
Äggstopp brukar man ju kunna känna om man "masserar" väldigt försiktigt vid kloaken. I värsta fall har jag ibland fått ta fram matoljan och helt sonika stoppat in ett finger och känt efter. Ligger det snett så kan man bada i varmt bad och försöka massera ägget till rätta, då det oftast ligger på tvären.
Jag skulle nog gissa på någon annan sjukdom. Rör hon sig? Kan hon gå normalt?
Ge henne lyxbehandling och massa vitaminer (vanlig c-vitamin för människor i liiiiten mängd kan vara bra). Blanda ut med majs, det får dom alltid i sig.
Hoppas hoppas att hon blir bättre!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Em & Natt

  • Inlägg: 3
SV: Höna som hänger och dreglar
« Svar #2 skrivet: 05 apr-18 kl 16:29 »
Men fy vad tråkigt med Helga. Har själv haft problem med en av mina hönor och det är ju så hemskt, man känner sig hjälplös.
Äggstopp brukar man ju kunna känna om man "masserar" väldigt försiktigt vid kloaken. I värsta fall har jag ibland fått ta fram matoljan och helt sonika stoppat in ett finger och känt efter. Ligger det snett så kan man bada i varmt bad och försöka massera ägget till rätta, då det oftast ligger på tvären.
Jag skulle nog gissa på någon annan sjukdom. Rör hon sig? Kan hon gå normalt?
Ge henne lyxbehandling och massa vitaminer (vanlig c-vitamin för människor i liiiiten mängd kan vara bra). Blanda ut med majs, det får dom alltid i sig.
Hoppas hoppas att hon blir bättre!!

Postat med Alternativ.nu´s app



Vi tror inte längre att det är äggstopp det handlar om. När vi lyfte på henne så kräktes hon vatten, och jag kom fram till att det var stopp i krävan det handlar om. Vi har i två dagar fått henne att kräkas en stor mängd vatten och igår åt hon till och med majs! Vi trodde att det skulle bli bättre och att hon skulle vara pigg igen idag. Men imorse så låg hon bara i buren. Vi tömde henne på vatten igen och efter det var hon helt slut. Vi tror att hon har feber då hon är väldigt varm. Hon orkar inte stå upp på benen utan ligger bara med ögonen stängda i ett hörn i buren. Samt så bajsar hon bara vatten. Vi tror inte längre att hon kommer att överleva, utan har gett henne en massa kärlek.  :(

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Höna som hänger och dreglar
« Svar #3 skrivet: 06 apr-18 kl 10:40 »
Men snälla, avliva hönstackarn! Alternativt veterinär. Att ställa egna diagnoser som man nästa dag ändrar på, och experimentera med huskurer är inte att behandla djur med respekt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Em & Natt

  • Inlägg: 3
SV: Höna som hänger och dreglar
« Svar #4 skrivet: 06 apr-18 kl 16:32 »
Men snälla, avliva hönstackarn! Alternativt veterinär. Att ställa egna diagnoser som man nästa dag ändrar på, och experimentera med huskurer är inte att behandla djur med respekt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vi visste om redan igår att hon skulle gå bort, då kändes det bättre att låta henne somna in här hemma än att släpa iväg henne flera mil till närmsta veterinär för att sedan låta dem avliva henne. Helga finns inte kvar och vi gjorde så gott vi kunde. Ber om ursäkt om du tog illa upp av vår behandling av hönan, men det är svårt att veta hur man ska agera första gången en sådan sak händer. Vi vet inte exakt vad som hänt henne, men nu lever hon inte mer.
« Senast ändrad: 06 apr-18 kl 16:58 av Em & Natt »

celloisten

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Höna som hänger och dreglar
« Svar #5 skrivet: 07 apr-18 kl 10:01 »
[emoji22]❤️


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser