Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring av fjällnära sin- och dikor  (läst 1163 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Utfodring av fjällnära sin- och dikor
« skrivet: 02 jan-18 kl 14:06 »
Hade ställt in mig på att korna skulle ha fri tillgång till hö med lagom bra värden. Hade läst en massa trådar innan men jag tänkte nog inte på skillnaden mjölkkor vs dikor och sen har jag nog missuppfattat lite annat också.

Mina kor äter jättemycket mer än jag trodde. Det får dom gärna göra men jag börjar bli orolig för att dom blir tjocka under sintiden. Och det verkar som att dom äter så fort vi fyller på, fastän dom nyss lämnat höhäcken med hö kvar.

Mina kor är fjällnära och går ute i hage som fortfarande har högt gräs kvar (men rör inte gräset), och såklart ett välbäddat vindskydd. Som det är idag verkar dom väldigt nöjda. Dom börjar äta när solen går upp (eller innan om vi kommer med påfyllning), tar en paus efter några timmar och äter sen igen utan att gå och lägga sig emellan. Jag misstänker lite att dom inte förstått att dom har fri tillgång ännu.

Hur mycket borde dom äta om jag bara ger grovfoder, salt och mineraler?

Om fri tillgång inte fungerar, hur utfodrar jag dom bäst då fördelat över dygnet (om det fortsatt bara gäller hö)?

Har bra folk som ska komma och kolla hull och annat, men när man väl börjat fundera så vill man ha svar... [emoji847]


Postat med Alternativ.nu´s app

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Utfodring av fjällnära sin- och dikor
« Svar #1 skrivet: 02 jan-18 kl 15:10 »
De äter ca 10-12 kg hö för att täcka underhållsbehovet om de inte får kraftfoder med.
Eller om du vill räkna på kons vikt 1,5 kg/100 kg, men då krävs ett tillägg för väder och vind också som inte är medräknat.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Utfodring av fjällnära sin- och dikor
« Svar #2 skrivet: 02 jan-18 kl 23:01 »
Mm, höet är ju analyserat så jag vet näringsvärdet och det borde stämma att de klarar sig på 12kg per dygn och djur. Men om jag säger att de äter det dubbla..? Då måste jag börja portionera ut eller är det ok att de blir lite rundare?

Om jag lägger ut 15kg per ko på morgonen så är det uppätet till lunch, och det kan väl inte vara så bra att dom är tomma i magarna inför natten?

Om jag lägger ut hö med tolv timmars mellanrum, borde jag lägga en större del på morgonen då? Har för mig att de vill äta mesta delen tidigt på dagen?




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser