Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutet vattensystem i torp  (läst 3907 gånger)

LibertyF

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Slutet vattensystem i torp
« skrivet: 21 dec-17 kl 13:06 »
Hej!

Har funderingar kring ett vattensystem som jag vill testa att göra till mitt lilla torp som jag ska flytta in i permanent om några månader.

Är det möjligt att ha ett slutet vattensystem där vattentank, hydroforpump, filtersystem samt handfat och duschkabin ihopkopplat till ett slutet system med rinnande varm/kallvatten? Det kanske finns någon som har utvecklat något sådant och som vill bidra med lite information och tips?

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #1 skrivet: 21 dec-17 kl 15:28 »
Hej, har du tänkt att köra genom reningsverk innan återanvändning?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsola

  • Gäst
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #2 skrivet: 21 dec-17 kl 17:54 »
 Vad skulle fördelen vara med det? ???

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #3 skrivet: 22 dec-17 kl 10:04 »
Vad skulle fördelen vara med det? ???
Också nyfiken på "varför"? Långt att hämta vatten? Dålig vattentäkt? Öva inför att bosätta sig på Mars?
Även med en dålig brunn (kvalitet och/eller flöde) borde det finnas bättre lösningar än att experimentera på detta sätt.
Har vänner på öar i skärgården som samlar regnvatten för dusch och kompletterar med dunkvatten för att dricka och till matlagning. Verkar säkrare...

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #4 skrivet: 23 dec-17 kl 20:19 »
Det finns återanvändade vattensystem som t.ex. har byggs här www.ökozentrum.org . Det jobbar efter principen att använder gråvatten till transport vid WC spolning och liknande. Men vilken nyttan ska det har i ett torp?

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk


LibertyF

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #5 skrivet: 26 dec-17 kl 13:34 »
Hej, har du tänkt att köra genom reningsverk innan återanvändning?

Postat med Alternativ.nu´s app


Hej!

Det var tanken att vattnet som har använts skall rinna igenom reningsfilter och sedan in i någon form av behållare där det sedan sugs upp igen genom en pump som driver runt systemet. Projektet ligger fortfarande på skrivbordet.

Julia87

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #6 skrivet: 24 jan-18 kl 08:51 »
Hey!

Jag hade även några problem med vattensystemet på min plats men jag har hittat en lösning för grundvattenpumpen på https://www.vvsochbad.se/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #7 skrivet: 24 jan-18 kl 10:12 »
Det försvinner ju en massa vattenånga i utgående ventilation, så vattenångan där måste ju också kondenseras.

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #8 skrivet: 06 sep-18 kl 08:14 »
Hej!

Det var tanken att vattnet som har använts skall rinna igenom reningsfilter och sedan in i någon form av behållare där det sedan sugs upp igen genom en pump som driver runt systemet. Projektet ligger fortfarande på skrivbordet.
Hej, regnvatten är en stor outnyttjad gråvatten resurs i Sverige. I Tyskland lär det vara lag på dubbla vattensystem för att spara på dricksvattnet i villor. Regnvatten duger utmärkt som sådant för t ex tvättmaskin  och dusch. Disken.... . Eg allt utom dricksvattnet utan mer filtrering. Nåt att ta fasta på?

Postat med Alternativ.nu´s app


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #9 skrivet: 06 sep-18 kl 20:32 »
Hej, regnvatten är en stor outnyttjad gråvatten resurs i Sverige. I Tyskland lär det vara lag på dubbla vattensystem för att spara på dricksvattnet i villor. Regnvatten duger utmärkt som sådant för t ex tvättmaskin  och dusch. Disken.... . Eg allt utom dricksvattnet utan mer filtrering. Nåt att ta fasta på?

Postat med Alternativ.nu´s app

Fast det stämmer inte, det där med Tyskland och lag på dubbla vattensystem. Och så har man upptäckt att folk sparar för mycket vatten, vilket inte heller är bra, för avloppsrören måste ha en viss mängd vatten för att inte slagga igen. I o f s kunde ju det vara regnvatten, men så är det inte. Däremot betalar man även avgift på avloppsvatten, oftast samma mängd som dricksvatten, men en del har en extra vattenmätare på utekranen, som används för blomvattning och annat. Då slipper man betala avloppsavgift på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #10 skrivet: 06 sep-18 kl 21:32 »
Varför använda regnvatten när man kan gräva en brunn och ta det filtrerade och mineralberikade regnvattnet därifrån när det passerat genom jorden?

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #11 skrivet: 07 sep-18 kl 07:03 »
Är det någon som tänkt i banorna att det kanske kan finnas mer skit i vattnet än det som är ”enkelt” att rensa bort?
Vilekt beror på hur det samlas upp. Men tänker en stuprör med mera, från taks alla ytor, så bör även tanken på gifter/bacieller/bakterier och annat tas i stark åtanke.

Jag tog denna funderingen för några år sedan med tanke på off-grid och annat. Men bor en i skogen, en vill ha fåglar och annat trevligt runt sig. Som dessutom jagar småkryp. Ja då bajsar de lite varstans. På tak!? bland annat. Sen rinner det med regnvatten ner. Det vattnet skulle nog jag inte diska i om det inte vore krig. Tvätta sig/kläder, tja.. efter uppvärmning.

Vattna trädgård med på sin höjd.

Däremot om det går att med stor säkerhet avskilja detta från vattnet på ett smart sätt kan vi börja snacka.

Jag vill fortfarande hävda. Sätt begränsning på din egna bekvämlighet, vad behöver du egentligen. Sen hitta enkla, effektiva, lösningar efter det. Låt inte teknik, som lätt går sönder eller behöver mycket underhåll, locka till implementation.

Detta är bara min tanke. Inte alla som sitter med ett torp i skogen som inte har en väg till sig... :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #12 skrivet: 07 sep-18 kl 08:08 »
Inte bara fågelskit, men hos mig i skogen blir taken fruktansvärt smutsiga av "bös" från träden. Allt från pollen till löv och annat smått. Skall man ta vara på regnvatten via taket får man låta första skuren skölja rent och ta från nästa. Och även då brukar jag filtrera genom tyg och bara använda vattnet till tvätt och disk.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #13 skrivet: 07 sep-18 kl 08:18 »
I det vattenburna  värmesystemet får du ett vatten som blir svart av upptag från panna och rör, dessutom kan det innehålla legionella och andra bakterier. Så för mej låter det alldeles fel att använda värmesystemsvatten till något annat. - Eller har jag helt missförstått?
Det bör vara ofarligt med regnvatten från tak som  används till alt utom att dricka.
kretslopp

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #14 skrivet: 07 sep-18 kl 09:03 »
…..
Det bör vara ofarligt med regnvatten från tak som  används till alt utom att dricka.


Man kan alltid gå till grannarna när det är dags att tvätta, skura golv etc. Som tidigare skrivits: Taket är skitigt.

Ibland får jag för mig att det som skrivs här mest är fromma fantasier.


Rapport från någon som verkligen använder regnvattnet för tvätt, disk, städning?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #15 skrivet: 07 sep-18 kl 09:44 »
Rapport från någon som verkligen använder regnvattnet för tvätt, disk, städning?
Ja, ibland, när brunnen är torr men det kommer enstaka skurar. Som sagt, första skuren får skölja av taket, sedan kan det gå att använda efter filtrering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #16 skrivet: 07 sep-18 kl 10:14 »
I de länderna de använder takvatten så klorerar de väl vattnet. I vissa länder blir inte vattnet renare när det rinner genom jorden.

Lite klor, aluminiumhydroxid och så ett kolfilter, sedan är regnvattnet ok ;)

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #17 skrivet: 07 sep-18 kl 10:33 »
Ja, ibland, när brunnen är torr men det kommer enstaka skurar. Som sagt, första skuren får skölja av taket, sedan kan det gå att använda efter filtrering.

Hur får du in regnvattnet i tvättmaskinen?
Du använder det alltså för disk?
Du använder vattnet för rengöring inomhus?

Sinar din brunn regelbundet?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #18 skrivet: 07 sep-18 kl 10:48 »
Hur får du in regnvattnet i tvättmaskinen?
Du använder det alltså för disk?
Du använder vattnet för rengöring inomhus?

Sinar din brunn regelbundet?
Det var flera år sedan jag hade det till tvättmaskin men den gången hade jag en stor balja och en vanlig pumpautomat. Denna sommar har jag använt det för disk samt tvätt av mig själv. Inga konstigheter. Och ja, brunnen sinar nästan varje sommar, allt från några dagar till denna sommars flera månader.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #19 skrivet: 08 sep-18 kl 20:09 »
Vi har använt regnvatten till det mesta. Jag tycker regnvatten är färskvara så det vatten vi använder har inte sått länge.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser