Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa mark i Västerbotten.  (läst 973 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Köpa mark i Västerbotten.
« skrivet: 26 okt-17 kl 14:02 »
Hej.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa 15ha åkermark och 2 ha skog. Åkermarken har inte brukats på 25 år och börjar bli rejält "risig"  ;D Marken behöver dikas och röjas ifrån buskar, tall och björk. Skogen är 40 år gammal tall som behöver åtminstone 60 år till på sig att växa innan den är som mest lönsam att avverka.

Gentlemannen som säljer marken åt mig nämnde något om 150tusen för rubbet, men har nu kontaktat mig och vill att jag ska komma med ett erbjudande. Efter timtal på google har jag inte kommit fram till något annat än LRF´s tabeller som endast tar upp odlingsbar åkermark. Dvs, 22 tusen per Ha.

Jag vill ju givetvis ha marken så billigt som möjligt så att jag kan investera i bygge/maskiner/djur. Samtidigt vill jag inte att han ska ta ett allt för litet bud som en förolämpning.

Finns det någon som har en tanke om ett ungefärligt pris?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa mark i Västerbotten.
« Svar #1 skrivet: 26 okt-17 kl 15:10 »
Vilda gissningar...

Åkermark för 22000/ha är väl om den är i gott skick?

Ska det dikas nytt (får du tillstånd för det?) eller ska dikena rensas? Rensning tror jag går på mellan 10 o 20 kr/m ungefär. Hur mkt jobb är det att få ordning på åkern? Kan du röja och sen plöja eller måste du ta ned varje enskild stam med traktor så att du får upp rötterna, sen kapa och sen samla ihop rötterna? 25 år, tveksamt om du kan plöja upp björkstubbarna. Eller måste du rent av bryta rötter (dyrt) 22000 x 15 =330000 från 330 tusen drar du bort dikningskostnaden och vad du tycker du måste ha för att få ordning på marken.

Skog 2 ha, kan det stå 100 m3/ha där? 200 m3 totalt? Schablonmässigt 250 kr/m3 i Västerbotten? 50 tusen för skogen?

Låter väl som att 150 tusen är rimligt...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Köpa mark i Västerbotten.
« Svar #2 skrivet: 26 okt-17 kl 17:58 »
Kan komma med en liten jämförelse...

Köpte loss 8ha mark i norra västernorrland, varav 3ha åker (dock i fint skick), 5ha ungskog (ca 35år gammal, tätvuxet, gammal betesmark). Detta gav vi 110 000:- för.

Så 150 000:- verkar hyffsat rimligt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser