Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus gnagt på elledning.  (läst 10245 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Mus gnagt på elledning.
« skrivet: 09 okt-16 kl 17:14 »
Vad ska man göra då mössen gnagt på elledning som går till spisen? Byta hela kabeln ända fram till proppskåpet, Det lär bli flera meter. Eller skarva på något vis? Finns det skarvar? (Jag fattar ju att en elektriker ska göra det.)

Det går inte att smeta på nåt icke strömförande lim på sladden?,så det blir som en ny isolering, sen klippa upp ett flexrör ock dra över?  Det var bara en tanke. Det finns ju gummispray med att ha på elgrejer för att skydda mot fukt..Men detta är inget fuktigt ställe. Mössen har gnagt hål intill kablar i källaren så de kan ta sig upp i köket ock råkat gnaga på en kabel. 

Även om man byter denna kabel så finns det väldigt många andra kablar att gnaga på i framtiden. Sen får jag nog mura igen det där hålet.

Det har även hittats döda möss i proppskåpet. Så de finns lite överallt.Det räcker att vädra då man tvättat i källaren så kommer de in.

Jag har lagt ut vitpeppar där ock har lagt enbuske ris, de ska avsky den lukten tror jag.

Berberis

  • Inlägg: 1607
    • Närke
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #1 skrivet: 09 okt-16 kl 18:13 »
När det är så fullt med möss, behöver du hjälp med bekämpningen, snarast, innan mössen gnager på fler sladdar. Hem- och villaförsäkringar brukar ha avtal med bekämpningsföretag (till exempel Anticimex).

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #2 skrivet: 09 okt-16 kl 19:11 »
Vad är det för typ av elledning? Enledare i rör, gammal blymantelkabel, EKK, EKLK eller något annat?
EKLK har fördelen att den har en metallmantel innanför den yttersta plasten, som gnagare som regel inte klarar att ta sig igenom.

Annars brukar en bra lösning på problem med möss vara att skaffa en katt.

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #3 skrivet: 09 okt-16 kl 20:24 »
Det är en vit tjock kabel,kanske 400 W..tror den gick till spisen.Den slingrar sig iväg någonstans. Jag vill inte peta i det för mycket.
Fanns inget plaströr som skydd,eller nåt av metall. Jag ska ringa elektrikern.
Nä, inte en katt igen,Jag hade en i 20 år innan den blev överkörd. Den åt ju mer än vad jag gjorde.Det blev ju mängder av tomma kattmatsburkar på en vecka.Fast den tog ju möss,men i källaren kunde den ju inte bosätta sig.Har bara en dörr utifrån.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #4 skrivet: 09 okt-16 kl 20:32 »
Är yttersta skiktet på kabeln plast, vitmålad metall eller någon slags textilomspinning?  Och om det är plast, finns det någon märkning, antingen tryckt eller med inpräglade bokstäver, på den?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #5 skrivet: 09 okt-16 kl 20:36 »
Nä, jag gillar inte Anticimex.Jag tycker inte om gift,lite djurvän är man ju. De ställer ut gift sen kan någon katt eller annat äta upp mössen ock bli sjuk. Jag gillar fällor mer.De kan jag ställa ut själv. De gula slagfällorna som luktar ost ock heter Victor är bra.Jag har på lite Bregott. Tar med en tändsticka.

Jag hällde cementpulver i 2 hål jag hittade intill husgrunden..sen hällde jag på vatten, sen hävt ut vitpeppar under diskbänk ock lagt ut Enriskvistar.  Bildoktorn hade ett tips om det en gång att lägga det under bilen så kröp inte mössen in i bilen.Det är nåt med doften antagligen.

Jag har även fångat 2 stora råttor inne senaste åren. Man kan inte ens vädra en stund verkar det som. Jag brukar lägga en peppakaks-bit på ett fat. Är den borta nästa dag så är det ju någon mus eller råtta inne.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #6 skrivet: 09 okt-16 kl 20:41 »
Ja,  plast. Inget annat. Jag hinner inte kolla någon märkning nu.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #7 skrivet: 09 okt-16 kl 21:56 »
Då heter den förmodligen EKK eller EKLK, möjligen EKRK.  Efter den beteckningen står några siffror som talar om antalet ledare och area. T ex 5G2,5 .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #8 skrivet: 09 okt-16 kl 22:30 »
Det går inte att smeta på nåt icke strömförande lim på sladden?,så det blir som en ny isolering, sen klippa upp ett flexrör ock dra över?  Det var bara en tanke. Det finns ju gummispray med att ha på elgrejer för att skydda mot fukt.
Om inte metallen är framme kan du linda eltejp eller helst vulktejp runt kabeln. Men ser man koppar bör du skruva ur säkringarna genast och låta någon byta kabel.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #9 skrivet: 12 okt-16 kl 19:01 »
Du skriver att katten äter dig ur huset med alla kattmatsburkar, Föd upp den på torrfoder i stället. Jag köper bozita på nätet för 450:- för 10 kg och jag inte tömma kattlådan så ofta som när dom åt våtfoder men man gör som man vill i denna värld :-)
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #10 skrivet: 13 okt-16 kl 11:35 »
Spännande med enris, nån som vet om det funkar?
Verkar bli gott om möss i år. Jag har snart tagit lika många på några veckor som hela förra vintern men jag är lite mer engagerad nu å andra sidan.
Köpte några fällor som heter superkatten och är väldigt nöjd med dem.
Hink med vatten och vippbräda är också en favorit här men den har inte fångat något ännu i höst. Superkatten har tagit alla :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nina W

  • Inlägg: 4000
    • Värmland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #11 skrivet: 13 okt-16 kl 15:24 »
http://www.atl.nu/teknik/superkatten-klamsaker-rattfalla-med-inbyggt-gift/

Jag googlade på superkatten råttfälla och fick upp ovanstående. I rubriken står det "inbyggt gift" men i texten så står det att den inte innehåller gift... Så det senare är antagligen sant. Vart köper man den? Kan kanske vara ett komplement till katterna...

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #12 skrivet: 14 okt-16 kl 13:58 »
Den katten som jag hade blev 20 år som sagt innan den blev överkörd. Den hade lite dåliga tänder, därav att den fick lite mjukare mat...Men den fick även torrfoder. Granngårdens stora säckar med fisksmak.Den åt ock åt..Var en riktig monsterkatt i storlek.

Enris kanske möjligen innehåller terpentin? Det är bara en gissning. För mössen ska inte gilla terpentin.,om man häller det i en burk.

Jag har bara tagit en mus sen i söndags. Det är 5 dagar sedan. Det kan vara för att jag hällde cementpulver i mushålen på marken, att det inte blivit flera.

Vitpeppar fick jag dammsuga upp för jag trodde elektrikern skulle komma. Jag ríngde måndags morse, nu är det fredag eftermiddag. Ingen hörde av sig.Fast de skulle prioritera ock ta det i veckan

Likadant i somras. Då väntade jag 2 veckor för att få en kontakt inkopplad till starkström. Sen maila jag ock undrade om jag skulle ta en annan elfirma, då kom det en elektriker sen.

Ja, man ser koppartrådar öppna på båda sladdarna. Men jag måste ju ha värme i huset. Jag kan inte stänga av för då blir det kallt.

Nä eltejp eller vulktejp går inte att vira om.Sladdarna är inne i ett hål i golvet.  Föressten så gick en förståsigpåare i taket på en annan sajt Då jag nämde eltejp/vulktejp, han ansåg mig tokig ock jag skulle släcka ner huset genast ock invänta en elektriker.

Ja, en elktriker..ha ha, som inte kommer...vadå komiskt. Ska jag sitta ock frysa i ett mörkt hus i veckor ock vänta?

Jag kollade diverse sladdar eller om de kallas kablar på Biltema. Kostar 500kr eller nåt om man drar om helt..sen behövs väl den där skyddsslangen,men den var billig.

En form av skarv i taket skulle göra att man inte behövde byta hela långa kablarna. Men jag såg inga skarvkopplingar. Vet inte exakt hur de ser ut.

Sladden är vanlig vit runt. Hur många trådar vet jag inte.

Jag är lite rädd för säkringsskåpet. Man vill inte bli grillad. Är det bara annars att stänga av med spaken ock sen pilla där inne? man får ingen stöt eller så? Jag är lite skeptisk om jag ska greja själv. Förmodligen får man inte heller. Men om man byter exakt som det är nu. Hur svårt kan det vara? Men som sagt det är ju 400 volt där.

Man vet ju inte när mössen bet sönder de där kablarna..det kan ha varit flera år sedan..har ingen aning. Jag kan väl vänta en vecka till, det är väl inte hela världen....att allt blivit en röra då jag flyttat på spisen ock en massa annat.   

Eller om jag skulle ge mig på att öppna skåpet av ren nyfikenhet.

De kan ju bli sura om jag grejat själv. Men denna väntan känns inte bra, jag har annat att göra men har svårt att koncentrera mig på det nu.

Ingen lär väl komma nu i alla fall. Inte en fredag eftermiddag.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #13 skrivet: 14 okt-16 kl 14:12 »
 Jag glömde säga att jag inte gillar musfällor av vippmodell så mössen hamnar i vatten/glykol osv..  Ja, vatten på låg nivå kanske inte är så farligt..Det gör väl att de inte kan hoppa ur hinken.

Det fanns paper mouse trap på Youtube som man vek ihop av A4 papper. Som vippade ner i en hink då man tejpade fast en nöt i ena ändan på papperstunneln. Men då behöver men nog en hög hink. Kanske 2 ihop tejpade hinkar med den ena avkapad i botten.

En gång satte jag ett tippex märke på en mus som gick in i en burfälla. Sen gick 400 meter bort ock släppte ut den..samma kväll så var den i fällan igen. Förmodligen följde den med hem igen genom att lukta sig fram.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #14 skrivet: 14 okt-16 kl 17:51 »
Ja, man ser koppartrådar öppna på båda sladdarna. Men jag måste ju ha värme i huset. Jag kan inte stänga av för då blir det kallt.
Du behöver inte bryta strömmen till hela huset, det räcker med att du skruvar ut säkringarna till spisen (eller slår från dvärgbrytarna om det är en modern elcentral).

Citera
Jag kollade diverse sladdar eller om de kallas kablar på Biltema. Kostar 500kr eller nåt om man drar om helt..sen behövs väl den där skyddsslangen,men den var billig.

En form av skarv i taket skulle göra att man inte behövde byta hela långa kablarna. Men jag såg inga skarvkopplingar. Vet inte exakt hur de ser ut.

Sladden är vanlig vit runt. Hur många trådar vet jag inte.
Lämplig kabel att dra till spisen är EKLK 5G2,5. Brukar kosta runt 30 kr/m.  Om den gamla kabeln är mycket lång och i övrigt i bra skick och av lämplig typ, så det är bättre att skarva än att dra nytt hela vägen, så gör man skarvarna i kopplingsdosor. Inne i dosorna kan man efter tycke och smak använda skruvplintar "sockerbitar" eller "ubåtar", eller någon form av fjäderklämmor, de brukar kallas "Wago" i elinstallationsbranschen. Ett par lämpliga typer av kopplingsdosor är Biltema 35-110 respektive 44-579.
Köp också lämpliga klammer att sätta upp kabeln med - dels ska de passa för kabelns diameter, dels ska de gå att sätta fast i tak- eller väggmaterialet, och om de sitter synligt till kan man också vilja ha synpunkter på utseendet.

Citera
Jag är lite rädd för säkringsskåpet. Man vill inte bli grillad. Är det bara annars att stänga av med spaken ock sen pilla där inne? man får ingen stöt eller så? Jag är lite skeptisk om jag ska greja själv. Förmodligen får man inte heller. Men om man byter exakt som det är nu. Hur svårt kan det vara? Men som sagt det är ju 400 volt där.

Om du slår av huvudbrytaren på gruppcentralen så finns det ju fortfarande spänning på inkommande sidan av den. Ska man göra gruppcentralen helt spänningslös får man slå av vid elmätaren, moderna fjärravlästa elmätare har oftast en inbyggd huvudbrytarfunktion, det brukar finnas beskrivet på mätarfronten eller på ett papper som nätbolaget har lämnat i mätarskåpet.
400 V är det mellan faserna, från respektive fas till nolla eller jord är det 230 V. Det kan nog vara lämpligt att du har med någon mer elkunnig person om du är mycket osäker på vad som ska göras hur.
Ska det ändå göras jobb i gruppcentralen så föreslår jag att du sätter upp en jordfelsbrytare om det inte redan finns en sådan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #15 skrivet: 14 okt-16 kl 20:51 »
Okey,

Tack för svar!
Skarva låter intressant. Då behöver man inte gå in i elcentralen.

Men man får väl inte göra såna jobb själv?  Kan man lägga en skarv under källartaket? Jag vill ju inte fälla in någon skarvdosa.

Plaströret verkar vara ingjutet i golvet. Men det är kanske bara att klippa av ock göra nytt. Låta det gamla ligga kvar där.

Tar man ur säkringar kommer det ju ingen ström.

Men undrar om elgubbarna blir sura om de ser nåt jag satt ihop..

Jag kanske skulle vänta en vecka till ock se om de hör av sig..Men jag kan ju undersöka lite under helgen nu, hur set ser ut. + kolla i Biltemakatallogen.

För övrigt borde man ju inte få en jätteräkning kan man tycka om någon elgubbe skarvar kablar.Det blir ju inte så jätteomfattande jobb tycker jag. Än om man skulle byta längre kablar.

Ska fundera som sagt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #16 skrivet: 14 okt-16 kl 21:08 »
Problemet är ju att elektrikern måste åka iväg till dig, åka därifrån samt skriva fakturan också, så det kommer kosta en slant även om själva jobbet går på en kvart.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #17 skrivet: 14 okt-16 kl 21:10 »
Är den gamla ledningen till spisen en kabel, eller är det enledare dragna i rör?
De kopplingsdosor som jag gav artikelnummer på, är avsedda för utanpåliggande montage. EKLK och liknande kablar förläggs också som regel utanpåliggande, det är bara i undantagsfall det är tillåtet att ha dem dolt, t ex inbyggda i väggar och tak.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #18 skrivet: 14 okt-16 kl 21:22 »
Det kanske är olika regler men i Norge får man faktiskt ha kabel dolt i väggen. Men den måste läggas så att den kan glida undan om man spikar i den och så vidare, det är så krångligt att ingen någonsin gör det. De svenska reglerna har jag dålig koll på.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #19 skrivet: 15 okt-16 kl 09:09 »
Jag vet inte vad en enledare är,jag får googla det.

Kan man låta de gamla plastskyddsrören vara kvar? När de är böjda. Kan man trycka in en ny kabel i dem? Måste nog gå trögt?

När jag kollade inne i en kabel såg jag färgerna brun,blå ock gulgrön.  Om en ny kabel har t.ex svart i stället för brun,vilken färg ska den ersätta då?

Kablar osv tycks säljas i långa rullar på Biltema. Jag får kolla upp det. Det behövs inte 25 meter. Måste det vara kabel med metallskydd om? KLK eller vad den hette. 4 bokstäver. Måste vara svårare att böja. Eller missuppfatta jag? Är det en plasthöljekabel?

Ja, det är en del frågetecken som jag försöker bena upp. Måste ner i källaren ock kolla igen sen. Man är både nyfiken ock tvekar.

Jag är så irriterad på att inte elektrikern kom, de måste hålla på ock dra el i något nybyggt hus eller nåt eftersom de inte dyker upp,ja eller nåt. Det är inte av snålhet jag undrar om jag kan fixa själv. Det är för jag tror de glömt bort att jag ringt.Samt att det kan ju vara farligt med trasiga sladdar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser