Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  häst och get  (läst 4946 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
häst och get
« skrivet: 21 nov-14 kl 22:25 »
Jag har 2 getabockar som jag ibland släpper till våra två hästar, men den äldsta bocken 'Hektor' går fram till närmaste häst och slickar på den och nyser och sparkar med frambenet, varför gör han så? Han kan kackla/hulka då han gör det också...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: häst och get
« Svar #1 skrivet: 22 nov-14 kl 08:02 »
Han försöker kolla om hon är brunstig ;D !

(Ja. Allvarligt.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: häst och get
« Svar #2 skrivet: 22 nov-14 kl 09:09 »
Han blir besviken då för vi har inga kvinnliga hästar😶

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: häst och get
« Svar #3 skrivet: 25 nov-14 kl 13:24 »
Stackars bockuschling :-* ....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #4 skrivet: 23 feb-15 kl 20:28 »
Bra beskrivning av hur bocken uppvaktar en brunstig get.  Jag skulle bli förvånad om Hektor inte gör det med den andra bocken också ibland.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: häst och get
« Svar #5 skrivet: 12 sep-15 kl 20:19 »
Bläää!! Så gör min bock mot mej 😒
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: häst och get
« Svar #6 skrivet: 13 sep-15 kl 02:57 »
Har før mig att jag hørt att det ær dærfør som djævulen førr i tiden avbildades som en getabock. En sexintresserad filur som inte ær rædd att visa sina kænslor før vem det æn måtte vara som ær vænlig mot honom...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #7 skrivet: 13 sep-15 kl 03:56 »
Men grattis då, Travelerhorses!  Du är omtyckt!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #8 skrivet: 13 sep-15 kl 04:00 »
Har før mig att jag hørt att det ær dærfør som djævulen førr i tiden avbildades som en getabock. En sexintresserad filur som inte ær rædd att visa sina kænslor før vem det æn måtte vara som ær vænlig mot honom...
Ja, nog är getterna intresserade av sex, alltid!  Men beträffande sammankopplingen mellan bocken och djävulen får vi nog gå längre tillbaka i tiden, till Jesu liknelse om fåren och getterna, till Gamla testamentets syndabock, och kanske ända tillbaka till tiden före Moses.  Men det kanske hör till en egen tråd?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: häst och get
« Svar #9 skrivet: 20 okt-15 kl 22:31 »
Jisses, jag tolkade det lite som ett hot/varning! 😂 då den lilla dvärghanen gör så gentemot min hund! Stampar o "kluckar/fnyser" fast detta gör han på håll! ( hunden har inte vågat sig fram än då hon tycker dom är lite läskiga!!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #10 skrivet: 21 okt-15 kl 02:57 »
Nej, varningen låter som en kraftig nysning, om det är en yttre fiende.  Varning inom flocken ("Flytta på dig, eller jag börjar banka på dig med hornen!") låter ungefär "Ng-ng-ng".

  Har du alltså både hane och hona i din lilla flock?  När blir det smått då?  Vet du det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: häst och get
« Svar #11 skrivet: 21 okt-15 kl 14:38 »
Ja det är en liten bock o två flickor! Tanken om att någon liten kan få titta fram nästa år finns helt klart med i beräkningen! 😊  övervakar dom så mycket det bara går! Under alla dom timmar i hagen verkar det inte änsålänge som om det är något på gång! Bocken hat nog inte kommit till det stadiet än! 😊

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: häst och get
« Svar #12 skrivet: 21 okt-15 kl 21:05 »
  ;D  Bockar kan vara på det stadiet redan då de är 2 1/2 -3 månader  - och lyckas bli pappor!   Dvärggetter är snabbare!   Om Han inte håller på nu, så har han nog redan lyckats sprida sin gener!!!   Jag har många gånger sett bockkillingar öva på sina kullsyskon redan dag två.
148 dagars dräktighet för en get - var hamnar vi då?  Hur gamla är getterna?  LG-produkter i Skåne har bra grejjor för killningar, även torr råmjölk! Detta kan vara bra att ha hemma med en lammfeeder.

Må det gå väl!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: häst och get
« Svar #13 skrivet: 21 okt-15 kl 21:34 »
Ja jag har hört detta! Har pratat med uppfödaren jag köpt getterna av och hon trodde inte det skulle vara ett problem o ha dom ihop! Getterna 5 mån o bocken 3 mån! Som tur är har vi en väldigt bra affär här hemma med LGs produkter!
Då svärmor är fåruppfödare här på gården så känns det tryggt med att veta att det finns allt från nappflaskor till fryst råmjölk att tillgå om något skulle behövas! Vilket jag verkligen hoppas att man inte hamnar i den situationen! 😁

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #14 skrivet: 21 okt-15 kl 22:24 »
Om bocken redan flörtar med hunden, då är han nog redo att uppvakta damer på närmare håll.  Om du tittar noga, kan du se en viss aktivitet en dag eller två, och sen, om de går på bete, kommer bocken att "vakta sina spermier", och inte släppa den nybetäckta ur sikte.

  5 månader och 3 månader ...  Idag plus 148 dagar, var hamnar  vi då?  Mitten av mars, det kan väl vara en bra tid.  Men fem månader plus 148 dagar, det blir bara tio månader.  En get bör vara ett år innan hon föder.

  Så nu får du väl öva dig på att titta och lyssna efter brunsttecken, och lite senare att leta efter bäckenband och mjölka en plasthandske.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: häst och get
« Svar #15 skrivet: 22 okt-15 kl 11:48 »
Har pratat med uppfödaren jag köpt getterna av och hon trodde inte det skulle vara ett problem o ha dom ihop! Getterna 5 mån o bocken 3 mån!

Oj, oj, rena glädjekalkylen kan flera av oss intyga! Men låt oss ändå hoppas att den stämmer hos dina getter - ibland gör den ju det :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #16 skrivet: 22 okt-15 kl 18:17 »
Å, inte är det några problem, inte!  Förutsatt att Beejac är beredd på småttingar!!!  ;D

  Och att sagda småttingar inte kommer alltför tidigt, utan att moderdjuren är mogna för det.  Eller för tätt, också med hänsyn till dem som ska göra jobbet.

  (Fast, nu har vi visst kommit ifrån det ursprungliga ämnet för den här tråden.  Gör det något, Ludvig_Nilss?)
« Senast ändrad: 22 okt-15 kl 18:23 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tossefarmor

  • Gäst
SV: häst och get
« Svar #17 skrivet: 03 nov-15 kl 21:41 »
Bocken kan ta chansen när ingen ser ;). En bock blir som de tidigare skrivit könsmogen redan vid 3 månaders ålder. Men det är allt lite tidigt med getter som bara är 5 månader. De kan bli så att de inte är fullväxta, och då kan de stanna i växten. Om du skulle få killingar, så är det bästa att mjölka ur råmjölken på geten så får den det från henne.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #18 skrivet: 04 nov-15 kl 00:37 »
Ja, tossefarmor har rätt i att en get som blir med barn innan hon har växt färdigt själv stannar i växten, och det kan bli farligt, om killingen är stor och mamman är liten!   :o :'(  Men jag förstår inte vad du skriver sen, mjölka ur råmjölken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tossefarmor

  • Gäst
SV: häst och get
« Svar #19 skrivet: 04 nov-15 kl 11:26 »
Trollmor, det var att hon skrev att det fanns det mesta, till fryst råmjölk från får, det var det jag menade att det i så fall är bäst att ta råmjölken från geten, om det skulle bli några problem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get
« Svar #20 skrivet: 05 nov-15 kl 18:28 »
Aha.  :D  Kom dock ihåg att CAE smittar främst genom just råmjölken.   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser