Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rengöring av panna.NIBE Vedex 3300  (läst 14262 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« skrivet: 16 dec-12 kl 14:57 »
Vi har en relivt ny panna .
Eldar med 50cm ved.
Nu när jag blivit första eldare tänkte jag på hur pannan
inuti är full av en beläggning.
Kan man rengöra den på ngtvis och få väggarna renare ?
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 19:16 av Lycka »
Hedemorahöns

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: rengöring av panna.
« Svar #1 skrivet: 16 dec-12 kl 15:18 »
Min kökspanna är nästan lite för effektiv, röken lite för kall i skorstenen. Sotaren rådde mig att slänga in en zinkbit ibland, men det ska vara ren zink, typ gamla potatishinkar. Det finns också zinkpuckar att köpa på t.ex. jula.
Hur miljövänligt det är vet jag inte, ett annat tips han gav var att elda potatisskal, sa att det var väldans bra mot beläggningar, se bara till att du har en rejäl glödbädd, lycka till!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

gunga

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: rengöring av panna.
« Svar #2 skrivet: 16 dec-12 kl 15:33 »
Om det är tjärliknande beläggningar har jag fått lära mig att det är bra beläggningar. De bränns av i takt med att det blir för mycket, och skyddar väggarna mot oxidering.

Har jag fått lära mig fel får nån gärna säga till så jag kan rengöra den :)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: rengöring av panna.
« Svar #3 skrivet: 16 dec-12 kl 17:02 »
Om det är tjärliknande beläggningar har jag fått lära mig att det är bra beläggningar. De bränns av i takt med att det blir för mycket, och skyddar väggarna mot oxidering.

Har jag fått lära mig fel får nån gärna säga till så jag kan rengöra den :)
Ja har du en sådan beläggning även upp i skorstenen så är det som gjort för soteld. Dessutom gör all beläggning så att de ytor som skall värmas upp isoleras och värmen försvinner upp i skorstenen i stället. Som någon skrev ovanför, elda lite zink. Gammal galvad spik eller motsvarande funkar bra.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: rengöring av panna.
« Svar #4 skrivet: 16 dec-12 kl 18:37 »
Om det är en ny keramisk panna skall det inte eldas nån plåt,bara ved,Om det blir tjära i ved magasinet  det helt korrekt ,har du tjära i skorsten så se över bränsle och inställningar. Sen finns det bruksanvisningar till det mesta. Ta och läs igenom den till din panna så hittar du kanske roliga å nyttiga tipps. Nästa gång du har funderingar så skriv gärna vilket märke du på pannan så får du mera relevanta svar istället för diffusa gissningar som kan skada mer än göra nytta.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: rengöring av panna.
« Svar #5 skrivet: 16 dec-12 kl 18:49 »
Jag har en ny panna från Värmebaronen, fick problem med en ventil så det öppnade inte till tankarna som det skulle vilket resulterade i tjära. Sotarmästarn sålde då en liten hink med nåt pulver i som skulle läggas i tidningspapper på glödbädd och ta bort tjäran. Det har funkat jättebra, använder det nån gång varje år bara för säkerhets skull.

gunga

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: rengöring av panna.
« Svar #6 skrivet: 16 dec-12 kl 18:53 »
Om det är en ny keramisk panna skall det inte eldas nån plåt,bara ved,Om det blir tjära i ved magasinet  det helt korrekt ,har du tjära i skorsten så se över bränsle och inställningar. Sen finns det bruksanvisningar till det mesta. Ta och läs igenom den till din panna så hittar du kanske roliga å nyttiga tipps. Nästa gång du har funderingar så skriv gärna vilket märke du på pannan så får du mera relevanta svar istället för diffusa gissningar som kan skada mer än göra nytta.
Kanske skulle specificerat att det är en keramisk panna med tjära i vedmagasinet och inte skorstenen :)
I mitt fall påverkar inte det uppvärmningen, fläkten drar ner en låga under magasinet där vattnet cirkulerar...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #7 skrivet: 16 dec-12 kl 19:17 »
Så himla kul att fråga här man får många bra svar .
Zink måste jag höra mig för innan.

Tack tack ska ni ha.
Hedemorahöns

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #8 skrivet: 16 dec-12 kl 19:30 »
Skulle inte prova att elda något annat än ved i pannan,Vi har med en vedex och jag skrapar bara bort dom värsta flagorna i ved magasinet ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #9 skrivet: 16 dec-12 kl 21:32 »
det vita var säkert zink, men varför inte fråga sotaren, de kan ju!
tipset med potatisskal ska funka jättebra, min granne är sotarmästare o kan nog en hel del.
tydligen kan det bli lite problem med nya pannor, de är så effektiva så röken hinner svalna innan den når skorstenen, därav tjärbildning (finns ju fler anledningar, men det är en)
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #10 skrivet: 16 dec-12 kl 23:42 »
Elda för guds skull inte zink !! Det äter på pannan! Tjäran i ved delen ska ni ge F*** i,den skyddar pannan. Lägg istället ner er energi på att hålla konvektionsdelarna rena från sot, så har ni gjort nått nyttigt .Sotarna har nått pulver som funkar kanon bra!

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #11 skrivet: 17 dec-12 kl 09:29 »
 Det pulvret du kan få av sotaren är just... zinkpulver!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Halte

  • Gäst
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #12 skrivet: 17 dec-12 kl 09:36 »
Zinkpulver är toppen om man ska få bort tjära! Eldade det ett tag då jag fick nedslag på tjärbildning, var borta efter ett gäng eldningar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #13 skrivet: 18 dec-12 kl 08:57 »
Se bara till att ingen behöver andas in zinkröken, den är inte så trevlig.
Och använd hellre zinkpulver som är tillverkat för ändamålet än gammalt zinkskrot.  Zinkmalm innehåller nämligen oftast inte bara zink utan alla möjliga ännu otrevligare tungmetaller, framför allt bly och kadmium, och förr i tiden var det dyrt och besvärligt för metallverken att raffinera bort alla tungmetallrester ur zinken. Gammal zink innehåller alltså ofta en eller annan procent av sådana saker, som man ju inte gärna vill sprida omkring sig.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #14 skrivet: 18 dec-12 kl 16:09 »
Det finns ingen som helst orsak att lägga ner möda på att få bort tjäran ur vedmagasinet i en modern panna med omvänd förbränning. Den minskar inte värmeavgivningen till vattnet, den försämrar inte eldningsegenskaperna och den är inte farlig för skorstenen. Blir det så mycket att det rinner ner i botten så kommer den att förbrännas i eldskålen.

Om du däremot har tjära i konvektordelen, då bör du se över förbränningen i pannan, dålig ved eller fel inställningar på primär- respektive sekundärluft.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Huggabuggaa

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: rengöring av panna.NIBE Vedex 3300
« Svar #15 skrivet: 05 jan-18 kl 22:29 »
Optizon heter det sotaren säljer och det medlet består huvudsakligen av alkalinitrater, nitriter och Mg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 8 användare (4 dolda)
xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser