Man ska inte lita till hundra procent på ledarfärgerna i elinstallationer, säkrast är alltid att mäta och/eller följa ledningarna och se var de är inkopplade i andra änden.
N betyder nolla (Neutral på engelska), och den ledaren brukar vara blå i svenska elinstallationer gjorda ca 1970 och senare (tidigare fanns det ingen standard alls i Sverige, men de flesta elektriker följde dåtida tysk standard och använde grå eller vit ledare som nolla).
L betyder fas (Line på engelska), och den ledaren är ofta svart i äldre installationer men de senaste 10-15 åren har man börjat använda brun istället. Det är dock tillåtet att använda vilken färg som helst utom blå eller gul/grön för fasledaren.
Symbolen (antagligen en rund ring) med ett M betyder motor, alltså den utrustning som ska styras av regulatorn.
Om vi nu antar att din varvtalsregulator är en apparat som ska monteras i en infälld dosa och de där tre ledningarna - en blå och två svarta - finns i dosan, så föreslår jag följande:
1) Antag att blå är nolla , den ena svarta ledaren är spänningsförande fas från elcentralen och den andra svarta ledaren går vidare till fläktmotorn.
2) Verifiera detta genom att mäta spänning mot jord (t ex skyddsjorden i närbeläget vägguttag eller metallhöljet på någon skyddsjordad elapparat): Du bör få i stort sett 0 V mellan den blå ledaren och jord, respektive mellan en av de två svarta och jord. Den andra svarta ska ha ungefär 230 V mot jord. Märk upp de två svarta ledarna så du vet vilken som är vilken av dem.
3) Bryt strömmen genom att skruva ur säkring eller slå från huvudbrytare, kontrollmät en gång till för att säkerställa att den ledning som nyss hade 230 V är spänningslös.
4) Koppla in ledningarna till regulatorn enligt följande: Blå till valfri av de båda N, den svarta med 230 V till L, och den andra svarta till "vågen". Om fläktmotorn är skyddsjordad eller inte spelar ingen roll i det här fallet, det kan ju hända att fläkten är i s k Klass II -utförande, dvs med förstärkt isolering (i så fall finns ett "dubbelkvadratmärke" på dess typskylt), och i så fall är det inte tillåtet att skyddsjorda den.
5) Koppla in strömmen igen och provkör försiktigt (börja från minimum på regulatorn). Om fläkten inte startar, så försök inte dra på fullt utan i så fall får man nog ta in hjälp för felsökning.
Vanligtvis får man loss vredet från såna där regulatorer och dimmers genom att dra det rakt ut, man ska alltså INTE vrida. Under vredet finns en mutter man kan lossa för att få bort täckplattan och kommma åt att skruva fast apparaten i dosan.