Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El - hur ska sladdarna kopplas in  (läst 58903 gånger)

louise

  • Gäst
El - hur ska sladdarna kopplas in
« skrivet: 09 jul-11 kl 15:23 »
 Jag vet inte vad alla N, L osv på monteringsanvisningen betyder. Nån som kan hjälpa?

Det är en varvtalsregulator jag ska sätta in ny, men som sagt, symboler och bokstäver på pappret säger mig ingenting.

Där sladdarna ska kopplas in finns från vänster till höger: en pil uppåt, en pil neråt, N, N och sen en våg med en pil snett igenom.

L ska kopplas till pil uppåt, N till vågen, å så dyker det upp ett M mellan N och vågen. Från M går det sedan anvisning till jordinkoppling (den symbolen kan jag!).

Men vem fan är L och M och alla dom...

Huggorm

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 15:29 »
Vad skall varvtalsregulatorn styra? Alltså, skall den ha både ström in och ström ut till det du skall styra? L betyder fas, alltså normalt den bruna ledaren i tillförseln. N betyder neutral, alltså den blå ledaren. Pil upp brukar betyda att ström skall in där, medan pil ned betyder att ström går ut där. Eller om vartalsregulatorn är till exempelvis en persienn, så kan det vara för knapparna som hissar upp och ned. Vågen med pil är den reglerade utgången.

Min gissning är att du skall koppla in ström på L och N, och släppa ut till applikationen på N och vågen med pil. Jord till M om det nu står, även om jag inte känner igen den bokstaven till det.

louise

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #2 skrivet: 09 jul-11 kl 15:37 »
jag har ingen brun sladd... bara 2 svarta och 1 blå. Jordsladden är bortkopplad, finns antagligen ingen jord på strömbrytaren man slår på regulatorn med.

Vad menar du med applikation?
Reglerad utgång?

När du säger "koppla in på", då tänker jag att du menar på regulatorn, men du kanske menar sladden? För det finns inget L att koppla in ström på som du säger jag ska göra.

M är en .. bara en symbol, jag begriper inte om det ska symbolisera en sladd eller ett ställe på regulatorn att koppla in en sladd på. Var M.et skulle finnas på regulatorn är helt obegripligt.


louise

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #3 skrivet: 09 jul-11 kl 15:40 »
Nej!  Jag har beskrivit fel inkoppling, den för en-fas.

L ska kopplas till pil upp, N till vänstra N:et. Från det högre N:et ska det gå en sladd via M till vågen, och från det M:et ska jordsladden gå, via jordningen ( en skruv vid sidan).

louise

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 15:46 »
Hm.. det skulle nog lösa sig om jag fick isär den gamla, där är samma symboler ju.

Men jag kan inte öppna den. Får inte loss ratten. Jag vrider och drar men inte fan lossnar den för det. Tips?

Huggorm

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #5 skrivet: 09 jul-11 kl 15:48 »
Men vad är regulatorn till, och hur är den tänkt att sitta? Mellan vägguttaget och apparaten, eller separat inkopplad i apparaten?

louise

  • Gäst
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #6 skrivet: 09 jul-11 kl 15:59 »
Inte vägguttag, en strömbrytare. Alltså mellan strömbrytare och fläkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: El - hur ska sladdarna kopplas in
« Svar #7 skrivet: 10 jul-11 kl 23:39 »
Man ska inte lita till hundra procent på ledarfärgerna i elinstallationer, säkrast är alltid att mäta och/eller följa ledningarna och se var de är inkopplade i andra änden.

N betyder nolla (Neutral på engelska), och den ledaren brukar vara blå i svenska elinstallationer gjorda ca 1970 och senare (tidigare fanns det ingen standard alls i Sverige, men de flesta elektriker följde dåtida tysk standard och använde grå eller vit ledare som nolla).

L betyder fas (Line på engelska), och den ledaren är ofta svart i äldre installationer men de senaste 10-15 åren har man börjat använda brun istället. Det är dock tillåtet att använda vilken färg som helst utom blå eller gul/grön för fasledaren.

Symbolen (antagligen en rund ring) med ett M betyder motor, alltså den utrustning som ska styras av regulatorn.

Om vi nu antar att din varvtalsregulator är en apparat som ska monteras i en infälld dosa och de där tre ledningarna - en blå och två svarta - finns i dosan, så föreslår jag följande:
1) Antag att blå är nolla , den ena svarta ledaren är spänningsförande fas från elcentralen och den andra svarta ledaren går vidare till fläktmotorn.
2) Verifiera detta genom att mäta spänning mot jord (t ex skyddsjorden i närbeläget vägguttag eller metallhöljet på någon skyddsjordad elapparat): Du bör få i stort sett 0 V mellan den blå ledaren och jord, respektive mellan en av de två svarta och jord. Den andra svarta ska ha ungefär 230 V mot jord. Märk upp de två svarta ledarna så du vet vilken som är vilken av dem.
3) Bryt strömmen genom att skruva ur säkring eller slå från huvudbrytare, kontrollmät en gång till för att säkerställa att den ledning som nyss hade 230 V är spänningslös.
4) Koppla in ledningarna till regulatorn enligt följande: Blå till valfri av de båda N, den svarta med 230 V till L, och den andra svarta till "vågen". Om fläktmotorn är skyddsjordad eller inte spelar ingen roll i det här fallet, det kan ju hända att fläkten är i s k Klass II -utförande, dvs med förstärkt isolering (i så fall finns ett "dubbelkvadratmärke" på dess typskylt), och i så fall är det inte tillåtet att skyddsjorda den.
5) Koppla in strömmen igen och provkör försiktigt (börja från minimum på regulatorn). Om fläkten inte startar, så försök inte dra på fullt utan i så fall får man nog ta in hjälp för felsökning.

Vanligtvis får man loss vredet från såna där regulatorer och dimmers genom att dra det rakt ut, man ska alltså INTE vrida. Under vredet finns en mutter man kan lossa för att få bort täckplattan och kommma åt att skruva fast apparaten i dosan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 7 användare (2 dolda)
Ebbe W, Tli, skogaliten, Bortan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser