Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värdet på skog.  (läst 6503 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Värdet på skog.
« skrivet: 27 jul-06 kl 10:07 »
Min far letar hus i Sverige och ställde en fråga som jag själv inte kunde svara på. "Hur mkt. är virkes förråd av hyfsad kvalitét värd per kubikmeter?" Man ser ofta virkesförrådet på rot uppskattat i kubikmeter i husannonserna.

Vet ni?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Värdet på skog.
« Svar #1 skrivet: 04 aug-06 kl 15:25 »
Är det ingen som vet något om värdet på skog?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Värdet på skog.
« Svar #2 skrivet: 04 aug-06 kl 16:58 »
Enligt Skogsbarometern har skogsfastigheter ett genomsnitts värde per skogskubikmeter 234 kronor. I Götaland är snittpriset 318 kronor, medan i Norrlands inland 137 kronor.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Värdet på skog.
« Svar #3 skrivet: 04 aug-06 kl 18:07 »
Enligt Skogsbarometern har skogsfastigheter ett genomsnitts värde per skogskubikmeter 234 kronor. I Götaland är snittpriset 318 kronor, medan i Norrlands inland 137 kronor.
skogspris är relativt, och pratar vi natur skog eller odlad skog nu? Och mycket svårt att prissätta utan att ha sett skogen.
Innehåller den bara träd intressanta för massaindustrin eller mjukt virke så är den inte speciellt värdefull.

Själv fick jag i genomsnitt runt 5000 sek/träd när jag sålde av svart körsbär och Silverlönn på rot men då handlar det om träd som går till fanér för möbeltillverkning. Och dom trädsorterna trivs ju inte speciellt bra i svenska breddgrader.

Men som sagt priset beror ju på vad som växer i skogen
och det är omöjligt att ge dig ett svar innan man sett skogen du vill veta värdet på.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Värdet på skog.
« Svar #4 skrivet: 28 aug-06 kl 17:49 »
Det är egentligen konstigt att den norrländska skogen är så lite värd mot den skog som växer söderut i alla fall om man räknar på tex gran eller fura vilket oftast är bättre i norr eftersom träden växt långsammare.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

  • Inlägg: 11416
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Värdet på skog.
« Svar #5 skrivet: 29 aug-06 kl 14:14 »
Det är väl bland annat för att det är så låångt till den norrländska skogen.
« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 14:14 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

  • Gäst
Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #6 skrivet: 04 sep-06 kl 12:38 »
Aaaargh!!!!

En skogsfastighet på 33, 5 ha är till salu. Den praktiskt taget gränsar till min tomt!!! Avståndet till ena hörnet är max 500 m.

Vad fan skall jag göra?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #7 skrivet: 04 sep-06 kl 13:07 »
Vad fan skall jag göra?

Köpa den, såklart.

Suresh

  • Gäst
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #8 skrivet: 04 sep-06 kl 13:34 »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #9 skrivet: 04 sep-06 kl 13:50 »
Uppenbart är det något här i tankekedjan som du har missat.

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=41;action=display;threadid=11403;start=msg62088#msg62088


Inlägget över ditt föreslår att vinna en miljon på lotto. Det borde täcka både skogsköp och kronofogden.

Men allvarligt talat, vad blir det kvar om du köper skogen och rakar av den? En investering som går plus borde det väl gå att låna till. Fast det går kanske inte om man har med kronofogden att göra.

Suresh

  • Gäst
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #10 skrivet: 04 sep-06 kl 13:54 »

(...)

 Fast det går kanske inte om man har med kronofogden att göra.


Bingo! (skuldfri först efter jul...)
« Senast ändrad: 04 sep-06 kl 13:54 av Suresh »

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #11 skrivet: 04 sep-06 kl 22:42 »
Aaaargh!!!!

En skogsfastighet på 33, 5 ha är till salu. Den praktiskt taget gränsar till min tomt!!! Avståndet till ena hörnet är max 500 m.

Vad fan skall jag göra?

Ingenting.

Speciellt inte om du inte har pengar.

Kan dock trösta dig med att det är j-vligt mycket jobb när du har skog.
Jag har ett litet stycke skogsmark på ca 3,5 hektar, vilket inte kan tyckas så mycket. Gallrade och avverkade när jag köpte fastigheten, och fick vips 100.000 netto över på 0,5 ha avverkningsklar gran och resten gallring (efter avverkningskostnaderna). Jävligt sköna pengar, helt klart!

Men, efter avverkningen så har du en skog som ser ut som ett slagfält, och varje vinter så snart det stormar ramlar det genast ner träd som måste tas om hand (eftersom skogen är mycket glesare nu). Staketet ska hållas undan från fallande träd och grenar. Det börjar växa otroliga mängder sly där du har avverkat och tänkte göra om till bete. Det ligger trillioner granpinnar och stockar som ska eldas upp.
Och när du precis börjar få lite ordning på allt och naturen börjar återhämta sig, så kommer det en orkan vid namn Gudrun och som fäller nästan allt som var kvar. Nu ser din mark ut som om tredje världkriget har rasat just därhemma hos dig. De ynka stockarna som till slut forslas bort inbringar plus minus noll det som avverkningen kostade. Vad gör du då? Köpa granplantor för tusentals kronor och plantera en ny skog där dina barnbarns barn kan leka i?
Jag valde att hägna in hela eländet, och där springer nu mina hästar om vintrarna, bokstavligen över stock och sten, och det blev ändå ganska bra till slut. Men marken är nu i princip värdelös.

Om jag visste då det jag vet nu, så hade jag nog inte köpt en skogsgård... inte ens en sådan liten gård som min. Inte ensam i varje fall. Möjligtvis tillsammans med en skogsvårdsintresserad man (om han nu inte vore alltför upptagen med att dra i mina sloggitrosor  ;)
För mig, som inte är särskilt intresserad av skogsvård utan bara vill ha lite betesmark till sina hästar, hade det nog varit mycket bekvämare med en gård med bara betesmarker.

Men, å den andra berömda sidan, så har jag lärt mig massor under loppets gång. Bland annat så kan jag numera sköta och använda en motorsåg och det är jag rätt stolt över  :)
Why be normal when you can be yourself?

Suresh

  • Gäst
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #12 skrivet: 04 sep-06 kl 22:46 »
Ingenting.

Speciellt inte om du inte har pengar.
(...)

Jag har ett litet stycke skogsmark på ca 3,5 hektar, vilket inte kan tyckas så mycket. Gallrade och avverkade när jag köpte fastigheten, och fick vips 100.000 netto över på 0,5 ha avverkningsklar gran och resten gallring (efter avverkningskostnaderna). Jävligt sköna pengar, helt klart!




AAAAAARGHH!!


*försöker förtvivlat skölja bort saltet med mina tårar*

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Värdet på skog.
« Svar #13 skrivet: 04 sep-06 kl 22:49 »
Tänk på allt jobb du slipper...  :-\   (försökte hon trösta lite tafatt)
Why be normal when you can be yourself?

Garyu

  • Gäst
Re:Värdet på skog.
« Svar #14 skrivet: 05 sep-06 kl 14:25 »
Nuförtiden går det nog inte att köpa skog och gå plus efter avverkningen. Det gick bra på det glada 80-talet, men nu är markpriserna högre och sågverk och andra bolag slåss om varenda skogsbit som dom kan lägga händerna på. Rör det sig inte om mer än några hektar kanske det är lättare att få bra pris på marken, men jag tvivlar på att man går plus. Det är ju dessutom så att tar man ut pengarna direkt så får man skatt upp till öronen som ska betalas också.

På den positiva sidan står ju då att markpriserna bara stiger hela tiden. Vad som händer med virkespriserna är svårt att sia om eftersom konkurrensen ökar på den globala marknaden och eukalyptus från brasilien växer med 50 kubik per hektar och år, jämfört med 2 kubik per hektar i norra sverige och 10-15 kubik i södra sverige, och arbetskraften i brasilien är dessutom mycket billigare. Dessutom börjar ryssarna lära sig att sälja virke också från sibiriens stora taiga.

Men köpa skog som investering? Nej. Däremot som ett roligt projekt som gärna får kosta lite pengar första 50 åren eller så, jomenvisst.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Låna mig en halv mille!!!!
« Svar #15 skrivet: 07 sep-06 kl 22:06 »

AAAAAARGHH!!




Suresh

Tyvärr, jag har inte heller en halv mille...
Är skogen till salu hos en mäklare eller är det en som säljer privat? Jag är lite nyfiken eftersom jag bott i trakterna i min barndom.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 2 användare
Galaxie, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser