Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetskläder?  (läst 2543 gånger)

Marianne

  • Inlägg: 13
Arbetskläder?
« skrivet: 02 maj-08 kl 22:12 »
Om jag tar ett jobb som avbytare. Vem står för arbetskläderna, jag eller arbetsgivaren?

Kärleken

  • Inlägg: 51
SV: Arbetskläder?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 17:04 »
Vi var 5 bönder som delade på en avbytare. Vi stod för ett par skor per år. Resten fick han stå för själv.

leifhh

  • Gäst
SV: Arbetskläder?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-08 kl 20:50 »
"nödvändig skyddsutrustning" skall arbetsgivaren stå för (enl lag har jag för mig, kolla med arbetsmiljöverket vad som gäller för närvarande, http://www.av.se/ ). Det kan inskränkas till ett par skyddsskor med stålhätta men kan vara mer beroende på arbetets art (kolla arbetsmiljöverkets föreskrifter, http://www.av.se/lagochratt/afs/ , för vad som gäller i ditt fall - kanske finns det specat).

Leif, fd skyddsombud

PS: glöm arbetskläder, det är kosmetika och intet förpliktigande, använd alltid termen skyddskläder eller skyddsutrustning när du samtalar med en potentiell arbetsgivare

Marianne

  • Inlägg: 13
SV: Arbetskläder?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 21:05 »
Ok, jag ska säga skyddskläder :-[, har jobbat i en helt annan bransch tidigare....
Ska kolla vidare på bifogade länkar, tack

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Arbetskläder?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-08 kl 21:28 »
Behöver man något annat än sina vanliga vardagskläder så anser jag att arbetsgivaren ska stå för dem. Är det vardagskläder såsom man använder dem i hemtjänsten är det rent gräsligt att inte arbetsgivaren står för dem, man vill ju ändå inte ha på sig dessa kläder efter jobbet. Dessutom är för arbetsgivare alla kläder för anställda under arbetstid avdragsgill om de är föreskriven av jobbet såsom overall, företagsuniform, t-shirt med företagslogga etc, ska du själv dra av dina kläder som anställd så får du bara dra av skyddskläder.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Arbetskläder?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-08 kl 21:47 »
Förstår inte varför det har försvunnit arbetskläder från flera branscher. T ex vad är det för fel med arbetskläder hos frisören? Jag skulle då inte vilja slabba ner mina vanliga kläder med färg eller ens massor av hår på t-shirten. Jag kör med förkläde bara jag kommer i närheten av köket. (På svärfars tid hade de sina gamla avlagda kavajer på kontoret för att inte smutsa ner skjortärmarna. När chefen kom slet de åt sig snygg-kavajen som hängde bakom dörren. Kanske töntigt, men ett sätt att spara på naturresurser - mindre tvätt, mindre nyinköp av kläder.)

louise

  • Gäst
SV: Arbetskläder?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-08 kl 23:02 »
skatteverket har gjort det till kvinnoförtryck. Man får dra av för skyddskläder men inte för andra arbetskläder.

 När jag arbetade som slottsguide var vi tvungna att gå i långklänning. Bekosta själva och fick inte dra av i deklarationen. Å det var ju inte precis så att jag hade ett gäng hemma... eller hade nån nytta av de jag blev tvingad att köpa till jobbet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser