Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ströpellets till häst  (läst 2719 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
ströpellets till häst
« skrivet: 07 aug-19 kl 09:54 »
Jag har testat störpellets av gran från norrlandsskogarna till mina hästar, men är inte nöjd. Jag undrar om flera är missnöjda med denna produkt?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ströpellets till häst
« Svar #1 skrivet: 07 aug-19 kl 10:28 »
Jag har testat störpellets av gran från norrlandsskogarna till mina hästar, men är inte nöjd. Jag undrar om flera är missnöjda med denna produkt?

Vad är du inte nöjd med?

Har använt pellets av gran/tall många år men jag sprättar ju upp ena långsidan (förslagsvis den med plastpåseskarven) och fyller på 10 liter vatten. Det gör att de löser upp sig, rullar inte omkring, mer effektiv uppsugningsförmåga och blir mer i boxen (inte på riktigt men jag tror du förstår vad jag menar).

Jag köper inte heller hästpellets, utan det som är till bränning. Några stallpellets har salt i sin produkt och det vill jag inte ha till mina saltknaprande djur, men annars är det samma produkt oavsett om det är brännpellets eller hästpellets. Inga tillsatser är ju tillåtna i, så det är inga problem.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: ströpellets till häst
« Svar #2 skrivet: 07 aug-19 kl 11:56 »
Jag tycker att bäddan är ganska fuktig hela tiden. Hade en annan sorts ströpellets tidigare, och den var mycket bra, men den säljs inte längre. Har två shettisar som går i  samma box, och inte räcker det att strö med en säck i veckan, får ta tre till fyra varannan/var tredje dag. Blir fort smutsig, brunaktig och svårt att ta upp all urin, så jag är inte nöjd med den, får återgå till kutterspån, när alla säckarna slut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: ströpellets till häst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-19 kl 13:16 »
Här har vi märkt att det som går bra till den ena hästen inte passar den andra. Rent kutterspån passar till den som inte pissar inne, medan den som pissar mycket inne går bäst på torv. Gör man tvärsom så dammar det av torven i den torra boxen och den andra stinker. Bränslepellets fungerar för oss att blanda med.

Katterna däremot går bäst på bränslepellets, torv eller kutterspån är inget kul inne. Men bränslepellets kan nog variera en del beroende på råvarans innehåll.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ströpellets till häst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-19 kl 22:24 »
Jag tror också att olika leverantörers spånpellets fungerar olika.

Jag tycker dock att spånpellets tillsammans med torv är den bästa blandningen även om jag helst skulle vilja vara utan torven pga det fula dammet.

Kutterspån tycker jag inte om överhuvudtaget. Svårt att mocka bra i och ger dålig bädd enligt min erfarenhet.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: ströpellets till häst
« Svar #5 skrivet: 07 aug-19 kl 22:30 »
Hej!
Det är inte rimligt att hälla ut 10 liter vatten i en box när man strött- det måste ni väl hålla med om- det möglar väl då??!

Jag har bädd- jag anlägger bädden med ett tunt lager halm i botten och sedan "ladugårdsströ" lr sågspån o hyvelspån blandat. Plockar bara ut skit i fortsättningen.

Varför gå "omväg"- göra pellets av spån lr halm o sedan vattna så det delar sej......
MVH/ Bo

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: ströpellets till häst
« Svar #6 skrivet: 07 aug-19 kl 23:16 »
Det är ju också det där med tillgång. Bränslepellets finns överallt.

Här vattnar vi inte, men tyvärr så är valacker och betonggolv en dålig kombination. Hingstarna pissar ute, medan valackerna är som stadsbor, pissar inne... Borde ha sandbotten.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ströpellets till häst
« Svar #7 skrivet: 07 aug-19 kl 23:45 »
Hampan som jag isolerar med ska tydligen vara bra till strö, ska tydligen minska ammoniaklukten.

Jag har kastat in lite i min djupbädd hos fåren men det ger ju inget tydligt resultat.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: ströpellets till häst
« Svar #8 skrivet: 07 aug-19 kl 23:49 »
Det ger nog resultat när du skall ösa ut den ;)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ströpellets till häst
« Svar #9 skrivet: 08 aug-19 kl 08:52 »
Det ger nog resultat när du skall ösa ut den ;)

Nja, jag har ju halm och vanligt pellets också. Men till vintern blir det mer hampa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ströpellets till häst
« Svar #10 skrivet: 08 aug-19 kl 09:26 »
Hej!
Det är inte rimligt att hälla ut 10 liter vatten i en box när man strött- det måste ni väl hålla med om- det möglar väl då??!

MVH/ Bo

Nej, möglar gör det bara om det inte är tillräckligt bra ventilation i stallet. Detta gäller givetvis med torv, kutterspån, halm och annat strö ligger i oventilerat stall och blir blött.

10 liter vatten är ingenting för dessa pellets och blir som när man fuktar en trasa, det vill säga....det suger upp bättre än helt torrt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: ströpellets till häst
« Svar #11 skrivet: 08 aug-19 kl 09:29 »
Glömde att skriva att vattna bäddarna gör vi hela somrarna för att hålla dem i någorlunda bra skick och det gör vi med slang och betydligt mer vatten än 10 liter. Det har aldrig möglat och är ett vedertaget sätt att böja en bädd eller underhålla en bädd som är på väg att torka/damma bort.
De liter jag löser upp pelletserna med häller jag direkt i den öppna påsen, inte när jag strött ut dem i boxen.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: ströpellets till häst
« Svar #12 skrivet: 08 dec-19 kl 19:05 »
Skillnaden mellan stallpellets och träpellets är för de vanligaste märkena endast att stallpelletsen är lösare pressad för att lättare kunna fällas ut när det kommer urin på. De trampar dessutom på det så att det fälls ut av tyngden, så kör man med bädd så förblir de bara i pelletsform i 2-3 dagar.

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: ströpellets till häst
« Svar #13 skrivet: 08 dec-19 kl 19:23 »
Jag fick reda på av producenten att det är fel på pelletsen, troligen har det kommit med eldningspellets. Fick ersättning för säckarna som jag använt, och det är en otroligt stor skillnad. Enda negativa är att det fryser när det är kallt, så det blir lite svår mockat, då det följar med klumpar hela tiden, och hästarna trampar upp dessa klumpar. Men är överlag väldigt nöjd med pelletsen som fungerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 6 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, von tratt, xaelanar, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser