Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PH mätare för ystning  (läst 10171 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #20 skrivet: 21 maj-13 kl 07:53 »
Med stickor menar jag såna där plastpinnar med färgade rutor på som ska ändra färg vid olika pH-värden.
Och med noggrannhet menar jag att om pH mätt med en bra pH-mätare ligger ex.vis på 5,3 så vet du med stickorna att pH ligger någonstans runt 5,0 till 5,5. 


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #21 skrivet: 21 maj-13 kl 19:00 »
Jag har någon typ att stickor och dom är helt hopplösa... det går inte ( med dom iaf ) att avläsa något vettigt.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #22 skrivet: 22 maj-13 kl 11:26 »
Okay.

Då blir det nog en liten investering i en sådan där PH-mätare för jord, från Conrads ändå.

Det där med att elektroden till slut inte fungerar längre(?). Eftersom enbart elektroden, men inte resten av mätaren går sönder, går det då att byta ut elektroden när den inte längre fungerar?
Eller måste man köpa en ny PH-mätare när den har slutat fungera?




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #23 skrivet: 22 maj-13 kl 11:41 »
Det är en rätt vanlig koppling på Conrads elektrod, så det skall inte vara något problem. Fast elektroder brukar kosta en tusing och uppåt. Men det går säkert att hitta billigare, Conrad måste ju ha gjort det ;)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #24 skrivet: 25 maj-13 kl 00:36 »
Ok

Är det något man ska tänka på när man tvättar sådana här PH-mätare? Ska de bara sköljas av efter att de har använts?

Och ska de förvaras på något speciellt sätt? Exempelvis kallt/varmt eller torrt/fuktigt?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #25 skrivet: 25 maj-13 kl 09:08 »
Man skall förvara dem i KCl-lösning, men många brukar förvara sina i pH-4 bufferten. Vet inte hur ost sätter sig, men en svag saltsyralösning brukar vara det vanligaste. Nu har man ju inte alltid saltsyra med sig så ibland får man improvisera. Cocacola har rensat elektroder åt mig, följt av sköljning i vatten. Torrt och svalt är nog bäst, men de flesta elektroder står nog i rumstemperatur. Det brukar följa med en lapp med tips för rengöring/kalibrering/förvaring.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #26 skrivet: 25 maj-13 kl 20:47 »
Det gäller att elektroden aldrig får bli torr. Det följer med en speciell vätska som man ska förvara den i. Jag brukar mäta ph i en buffertlösning innan jag använder phmätaren och om den avviker så kalibrerar jag den.
Rengöring under rinnande vatten och avtorkning med papper.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #27 skrivet: 26 maj-13 kl 22:20 »
Okay.

Hur länge har du haft din? Hur länge håller en elektrod egentligen? Rent generellt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #28 skrivet: 26 maj-13 kl 22:44 »
Jag har haft livslängder mellan ett halvt år och fem år, och då slarvar jag friskt med att ha dem i buffert 4. Men jag mäter inte ost ;D Det kanske är rena lyxjobbet för en elektrod.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #29 skrivet: 27 maj-13 kl 07:48 »
Den jag har nu... en Ebro en dyr historia... har jag väl haft i 6-7 år och vi har bråkat i omgångar för temperaturmätaren fungerar inte tillfredsställande. Nu har jag lärt mig att om jag mäter i för varmt eller kallt så får jag tosiga värden.
Den ligger alltid med elektroden i sitt lilla hölje med vätska i.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #30 skrivet: 02 jun-13 kl 00:31 »
Till "själv är bäste dräng": Vad använder du PH-mätaren till då?

Är ost kanske snällt mot en elektrod? Tänkte jag skulle ge mig på att beställa grunkan idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #31 skrivet: 02 jun-13 kl 09:53 »
Det är mycket som kan vara besvärligt för en elektrod, men när det gäller ost är det nog framför allt beläggning på membranet som stör, ingen kemisk reaktion som förstör.

Jag mäter oftast i sjöar, och bottenvattnet kan ofta vara riktigt otrevligt för elektroder.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #32 skrivet: 02 jun-13 kl 10:13 »
Beläggningarna är troligen av mjölkproteinkaraktär, och borde kunna avlägsnas med en lösning med något proteinnedbrytande enzym.

pH är ett mått på en koncentration av vätejoner. Det är ett logaritmiskt mått, vilket innebär att pH 4 är 10 gånger så surt som pH 5. Jag har aldrig mätt i vassle, men den bör ju vara så pass buffrande att man kan få någorlunda tillförlitliga värden. Sjövatten antar jag är känsligare att få stabila värden på pH.

I mina ostböcker rekommenderas att man titrerar på aciditet på vassle och då slipper man pH-mätningarna. Kallas Törnergrader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #33 skrivet: 02 jun-13 kl 10:37 »
Om du titrerar kan du ju använda pH-mätaren som indikator. Då slipper du sitta och spana efter färgförändringar.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #34 skrivet: 02 jun-13 kl 10:50 »
Vet tyvärr inte vad titrering är, då jag aldrig har hållit en PH-mätare i min hand. Vad är skillnaden på detta och indikator-användning?

Jag antar att detta borde förklaras i någon form av medföljande instruktionsbok.(hoppas jag)

Som jag förstår det borde alltså ystning, ett par gånger om året, vara ganska skonsamt för elektroden, så länge som jag underhåller elektroden på rätt sätt?

Edgar: Vad är det för böcker du har skrivit om ost och PH?




skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #35 skrivet: 02 jun-13 kl 11:30 »
Titrering är en metod för att med hjälp av natronlut och fenolftalin bestämma pH-värdet under ystningens gång.

Det är säkert bra att ha en pH-mätare när en gör ost, men kanske främst för den som ystar yrkesmässigt. Till dig, Lasse-Christian, rekommenderar jag att söka upp lämplig äldre tant som kan ystningshantverket, och be henne lära dig allt hon kan! Att läsa böcker, gå kurser och skaffa sig teoretiskt kunskap är viktigt, men det är oxå grundläggande att lära sig konsten att göra ost praktiskt. (Ungefär som att lära sig köra bil genom att läsa trafikskolans teoriböcker...en behöver nog ta några körlektioner oxå.)
Tanter som är grymma på ost hittar du ofta på vintrarnas missionsauktioner ute på landet, där deras omsorgsfulla ostskapelser säljs till underbara priser (6-700 kronor per kg är inte ovanligt för en hemost). Känner du ingen ystartant kan du förstås besöka ett gårdsmejeri och inhämta lärdom. Men du behöver någon som kan lära dig vilken mjölk du ska ysta på (mjölkdjur som vinterfodras med hö), exakt vilken temperatur som är bäst för tillsättning av löpen (och var du köper den bästa löpen), hur du vet när mjölken löpt och det är dax att skära ostmassan, och så vidare...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #36 skrivet: 02 jun-13 kl 11:38 »
Oooops! Jag har inget skrivit om ost, med mina böcker menade jag dem jag äger. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Titrering beskriver titrering, förmodligen vad du menar med indikatoranvändning.

Ystning ett par gånger om året och aldrig hållit i en pH-mätare skriver du. Då verkar inköp av pH-mätare vara att skjuta över målet. Jag tror du klarar dig med pH-stickor tills vidare. Åtminstone tills du har den erfarenheten så du vet vad du ska göra om värdena på pH rasar i väg åt oväntade håll. Temperaturer och tider är viktigare tror jag.

Vad gäller sällan använda elektroder, så bör de förvaras väl rengjorda, i en för ändamålet lämplig lösning. De mår inte bra av att torka, som angivits ovan.

(pH-mätaren som indikator kan man ju använda, det är klart det går. Mestadels har jag slabbat med indikatorer, eller en silverelektrod vid kloridbestämningar. Senare skaffade vi titreringsautomat med elektrod.)




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #37 skrivet: 02 jun-13 kl 11:54 »
pH värdet visar bara hur mycket vätejoner det finns fritt i lösningen medan om man titrerar, häller i lut med känd koncentration till ett visst pH-värde, får reda på hur mycket vätejoner det "gömmer" sig i lösningen. Alltså som kan komma till nytta för att hålla kvar lösningen på ett visst pH.

Som sagt, jag vet inget om behov att mäta pH exakt i ost, eller om det är viktigt att få reda på aciditeten. Men jag har aldrig varit förtjust i lackmuspapper eller pH-stickor, så jag föredrar mätare.

Skräptanten, bra sammanfattat. Och kan man bara få en kortare tid med en kunnig så är det bra att ha läst på så mycket som möjligt innan för att veta vad man skall fråga om, och varför.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #38 skrivet: 02 jun-13 kl 13:06 »
Ja alltså jag vet hur man gör ost. Jag har gjort ett par stycken, med varierade resultat.

Jag vill ha PH-mätaren till att kontrollera PH-värdet och då verkar det som att PH-stickor inte riktigt duger.

Jag vill även mäta PH i syrakulturen som jag ska använda. Och i det fallet vill jag ha god kontroll på det exakta PH-värdet.

Jag vill få någorlunda exakta riktlinjer kring hur jag ska göra nästa gång jag gör ost av samma mjölk, eftersom jag köper av ett fåtal säljare, och mjölken brukar vara densamma.

Jag vill alltså inte bara mäta temperaturminsknngen (som jag antar att en PH-sticka fungerar bra till?). Jag vill mäta slutvärdet och vilket värde syrakulturen har, innan jag börjar ysta med den.

I det fallet verkar det, utifrån den här tråden, som att en riktigt bra PH-mätare trumfar PH-stickor. Eller?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #39 skrivet: 02 jun-13 kl 14:07 »
Självfallet är en bra pH-mätare bättre än pH-stickor.

Med pH-stickor menar jag sådana som finns på bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/PH-indikator

Jag tror inte halten mjölksyra och pH är "parallella", det är ett tag sen jag fördjupade mig i dessa spörsmål. När vi gjorde ost (en fetavariant på getmjölk) mätte vi temperaturer, tider och avsvalningshastigheter, för att få likadant resultat varje gång. Enligt mitt sätt att se är en bra termometer viktigare än en pH-mätare, men det har du kanske.

Mjölken varierar något i kemisk sammansättning beroende på var i laktationen korna är.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (1 dolda)
Smednisse

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser