Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa får  (läst 1230 gånger)

trassla

  • Gäst
klippa får
« skrivet: 30 dec-12 kl 18:38 »
Jag skall få hem fyra får i slutet av januari. De skall lamma i mars/april, nu undrar jag hur jag skall göra med klippningen? Fåren och lamm skall gå i en gammal lada, som är oisolerad, hur gör jag nu om det är under -5 grader, och skall klippa dem? Läste någonstans att man inte skall klippa fåren om det är under -5-grader, men hur blir det då när de lammat?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: klippa får
« Svar #1 skrivet: 30 dec-12 kl 18:43 »
Klipp dom i första veckan av mars. Skaffa hem halmbalar och ströa med gott om halm när de är klippta, så "bäddar dom ner sig" i halmen. Öka också på kraftfodret med åtminstonde 1 hg extra efter klippningen...
Fördelarna med att klippa dom överstiger nackdelarna. Förhoppningsvis har deras ströbädd börjar "brinna" tills dess så att de får värme underifrån ;) Tillsammmans med halmen så räcker det!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
ecolina, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser