Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsågskörkortet  (läst 10995 gånger)

clarro

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
SV: motorsågskörkortet
« Svar #20 skrivet: 26 dec-08 kl 00:44 »
huggorm. så tuff man kan va då..jag hoppas du struntar i motorsågen oxå..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: motorsågskörkortet
« Svar #21 skrivet: 30 dec-08 kl 22:24 »
Då, ska du inte hålla i en motorsåg!! >:( >:( >:( >:(

Huggorm

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #22 skrivet: 30 dec-08 kl 22:52 »
Som Vresus skriver tidigare i tråden, så är det viktigaste att ha koll på vad man gör. Med stor hjälm och visir och grejer skärmas man av och får svårt att se vad man gör. Och spån i ögonen har jag aldrig någonsin fått av motorsåg. Hjälmen, vad skall man ha den till? För att skydda mot fallande kottar? Fallande träd skyddar den knappast mot.

Ett exempel ur arbetslivet. På en halvstatlig industri jag jobbade på hade säkerhetsavdelningen bestämt att man måste använda skyddsglasögon. Dom kände sig nog väldigt nöjda, nu hade dom gjort en insats för att höja säkerheten för arbetarna! Och så hade dom ju ett handfast bevis på att dom inte enbart flummat bort arbetstiden med att dricka kaffe och slösurfa på nätet. Resultatet var att man fick sparken om någon av de många säkerhetsvakterna kom på en med att vara utan skyddsglasögon på jobbet. Eller på jobbet, på hela ön för den delen, utom bland barackerna där kontorspersonalen själva höll till, där hade dom gjort en särskild riskanalys och kommit fram till att det var ofarligt att gå utan skyddsglasögon. Bland arbetarnas baracker, på vägen, stranden, mitt ute på planen långt från allt farligt var det krav på skyddsglasögon, och många fick sparken för att de gick utan. Men det som var värst var att så fort man jobbat sig varm så blev det imma på dom där skyddsglasögonen, och man såg inte ett skit. Man fick känna sig fram med händerna när man skulle jobba eller gå. För mig som drog kabel uppe mellan rör och grejer var det ett helvete att krypa runt på kabelstegarna utan att se någonting, det var vassa kanter överallt och man skar sig och slog sig hela tiden. Tog man av sig glasögonen var skyddsvakterna över en som hökar och avkrävde en på namn och förmannens namn som dom skrev upp i sina anteckningböcker. Vet inte hur många prickar jag hade, men hade jag inte sagt upp mig själv hade jag nog ändå snart åkt ut.

Därför avskyr jag verkligen skyddsutrustning som finns till för att i teorin skydda mot någonting, men i praktiken enbart vara i vägen. Får jag fråga, har clarro och ingegärdsgårn någonsin provat såga motorsåg?

mobben

  • Inlägg: 333
SV: motorsågskörkortet
« Svar #23 skrivet: 31 dec-08 kl 09:03 »
Man gör ju givetvis som man känner själv men utrustningen finns ju av en andledning, jag förstår ungefär hur du tänker och kan hålla med lite att ibland är en del skydd onödigt, men inte i skogen jag har arbetat i skogen ca 15 år både som maskinförare och huggare. Hjälmen har skyddat mig ett flertal gånger främst då från fallande grövre grenar men även från trädtoppar mm, självklart hjälper den inte om man skulle få grövre stamm i skallen, hade en kompis som fick det han trycktes ihop som ett korthus motosågen låg inne i kroppen på honom, har däremot en annan kompis som är i livet han fick toppen på en gran i huvudet hjälmen sprack men huvet var helt. Visiret vänjer du dej vid efter ett tag tänker du inte på det. Byxor och stövlar eller kängor med sågskydd är givetvis en själklarhet.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: motorsågskörkortet
« Svar #24 skrivet: 31 dec-08 kl 09:45 »
Jag har sågat sönder en stövel, som tur var en skyddsstövel, annars hade jag nu haft en halv fot.

Jag lånade ut mina skyddsbyxor till en kompis och fick tillbaka ett par nya byxor eftersom han lyckades få sågen mot smalbenet.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #25 skrivet: 31 dec-08 kl 11:05 »
Är det när man rensar stormfällen som hänger upp i kraftledningar och andra träd som grantoppar kommer fallande, eller när är det?

mobben

  • Inlägg: 333
SV: motorsågskörkortet
« Svar #26 skrivet: 31 dec-08 kl 11:10 »
Kan ju hända de med, men kompisen som fick en grantopp i skallen berode på att han och en arbetskamrat hamnde för nära varandra den ena killen fällde en gran som gick fel och slog han i huvudet.

guba

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #27 skrivet: 01 jan-09 kl 02:13 »
sju eller åtta större träd under en och samma dag och mer än det är nog inte möjligt om man nu inte vill arbeta sig trött
Under nio träd i timmen är inte arbete och inget man blir trött av. Aldrig sågat mig eller åsamkat någon/något skada.

Trots full skyddsutrustning.

Huggorm

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #28 skrivet: 01 jan-09 kl 02:16 »
Under nio träd i timmen är inte arbete och inget man blir trött av. Aldrig sågat mig eller åsamkat någon/något skada.

Det beror ju på lite. Att fälla nio tallar på en timme är väll inga problem, men om man skall fälla nio granar och dessutom akta sig för att lägga dom åt fel håll kan det bli körigt

guba

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #29 skrivet: 01 jan-09 kl 02:19 »
He he, ja det är ju inte mer än drygt sju minuter /träd, oj vad körigt.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: motorsågskörkortet
« Svar #30 skrivet: 01 jan-09 kl 10:05 »
Skyddskläderna av idag är faktiskt riktigt smidiga - dvs om man orkar upp i 1500 - 2000:- per plagg för sågbyxa/jacka.
Billigare är "otympligare" där de riktigt billigaste sågbyxorna mera liknar "thermobrallor" fr 80 talet. :P

Annars så vill även jag att jobba med så lätt utrustning som möjligt.
"Anpassad efter arbetsuppg", skulle man kunna säga - dock utan att göra allt för stora avkall på säkerheten.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: motorsågskörkortet
« Svar #31 skrivet: 01 jan-09 kl 11:15 »
Ett motorsåg är inte något jag anser vara ett lämpligt verktyg för lönearbete eller ens för att generera inkomster. Det får mer betraktas som ett verktyg lämpligt för ett sorts hantverk i storformat.

Nja, jag tror att det sker fler olyckor bland hobbyister med motorsåg än bland proffs.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: motorsågskörkortet
« Svar #32 skrivet: 02 jan-09 kl 16:52 »
För mig är det ganska obegripligt hur man kan jobba i skogen utan huggarbyxor och stövlar och helst hjälm med.
Min svåger skulle bara en gång och hoppade byxorna han sågade sig i låret och han lär ha problem med det livet ut.

Guba-under 9 träd i timmen är inget arbete nu tar du nog i lite .Vi håller på att ta ner barkborregranar fina granar ca 60 cm i roten och jag tycker att vi ligger i bra men 9 granar i timmen kommer knappt proffshuggarna upp i.Jag skall kolla på proffsen lite mer nästa gång,vad jag har sett är att de har kedjan extremt vass ,fattar inte riktigt hur de kan få den så vass.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

covboy

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #33 skrivet: 02 jan-09 kl 17:46 »
Det är ju då man är ovan som olyckan är framme ! Lägg full skyddsmuddering på innan du börjar praktisera med en motorsåg, för då börjar du upptäcka alla dess faror som lurar. ;D

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: motorsågskörkortet
« Svar #34 skrivet: 02 jan-09 kl 19:25 »
Där har du faktiskt fel Cowboy, olyckorna i Sverige sker inte bland förstagångsanvändarna utan framföralt bland vedhuggare, fritidshuggare och bönder... folk med viss erfarenhet och vana, men med bristfällig utrustning & utbildning.

Jag tycker att det är i slutet på arbetsdagen som faran är som störst (om man som jag är van att arbeta med motormanuell
huggning och har prestationskrav är det lätt hänt att man slarvar/försöker spara tid och steg då man börjar bli trött och dagsljuset börjar ta slut)

Jag har "bytt" ett par skyddsbyxor(de fungerade!!) och kan inte tänka mej att jobba i skogen utan ordentlig skyddsutrustning...
men visst händer det att man kapar av nån topp som ligger över landsvägen utan full utrustning, och inte tar jag på mej mer än huggarstövlar vid arbetet med sågverket.

Anpassa utrustning efter situationen och tänk på att era gamla skyddsstövlar och byxor inte klarar de höga kjedjehastigheter som nya proffssågar har.
Iden med beggagnad/gammal skyddsutrustning är inte så dum om man har gammal proffssåg eller ny hobbysåg, i princip all skyddsutrustning är bättre en jeans och träskor vid arbete i skog eller på vedbacken
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #35 skrivet: 02 jan-09 kl 19:51 »
För mig är det obegripligt att någon, oavsett skyddsutrustning, över huvud taget funderar på hur lång tid man tar på sig att välta ett träd. Särskilt om man är hel- eller halvamatör vilket torde vara majoriteten av alla som knatar omkring med motorsågar.

covboy

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #36 skrivet: 03 jan-09 kl 20:05 »
Använder man motorsågen till och på nåt annat sätt än vad den är gjord till så blir den livsfarlig ! Finns tydliga anvisningar hur man hanterar en motorsåg och hur man inte ska använda den, och utan skyddskläder använder man bara inte motorsåg ... ;D

Härsningar från före detta proffs huggare.

Huggorm

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #37 skrivet: 03 jan-09 kl 20:06 »
När jag fick en hammare på jobbet en gång stod det i bruksanvisningen att man inte fick använda den utan skyddsglasögon. Har ni det när ni spikar?

mobben

  • Inlägg: 333
SV: motorsågskörkortet
« Svar #38 skrivet: 03 jan-09 kl 21:20 »
Jag fattar inte vad som är så fel med att använda skyddsutrustnig i skogen, jag har som sagt huggt aktivt i skogen alltså som yrke i ca 15 år och borde därmed ha lite koll och kunskap om vad jag håller på med, jämför man hammare med skogsarbete med motorsåg så tror jag att man ska ta sig en allvarlig fundering. Jag fattar inte att jag ens bryr mig att svara på något så idiotiskt.

covboy

  • Gäst
SV: motorsågskörkortet
« Svar #39 skrivet: 03 jan-09 kl 21:58 »
Inga försäkringar täcker om du sågar dig utan skyddsutrustnig ! El kanske du inte använder fösäkringar heller.. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
fylgja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser