Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Optimera hållbarheten av frö  (läst 2120 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Optimera hållbarheten av frö
« skrivet: 17 feb-19 kl 19:10 »
Frösamlingen har hitintills slarvigt nog förvarats i rumstemperatur. Jag vill fortsättningsvis optimera livslängden för vissa av fröerna. De skall sparas/långtidsförvaras i mkt små kvantiteter. Just in case.....Frysen får det bli. Mylarpåsar med fuktabsorbenter borde vara det bästa. Hur lång hållbarhetstid skulle jag egentligen kunna förvänta mig om jag nu fryser dem i mylarpåsar, jämfört med att frysa in i  "brustablettsrör" el liknande som emballage ? Ngn som vet?

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Optimera hållbarheten av frö
« Svar #1 skrivet: 17 feb-19 kl 20:11 »
Jag har beställt fröer från Nordgen ett par gånger. En del levereras i metallbelagda påsar, andra i papperskuvert. Med följer en instruktion om att de ska få återfukta sig innan man använder dem för de är så hårt nedtorkade. Jag gissar därför att det är bra att torka fröna innan du lägger dem i påsarna. Nu när det är kallt ute är luftfuktigheten låg så det passar bra att torka och packa dem nu. Jag gissar igen, man bör nog vara försiktig och inte torka dem i för varm temperatur och jag vet inte vad "för varm" är.  :P
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser