Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på renovering av källaryttervägg  (läst 1346 gånger)

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
Tips på renovering av källaryttervägg
« skrivet: 24 aug-18 kl 08:10 »
Hej, tacksam för tips på vad som är lämpligt med sådan källarmur. Ska man hacka bort all puts att sätta  på ny eller räcker det med att laga det som ramlat bort. Vad är det för typ av puts? Se bilden.
Vänliga hälsning

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #1 skrivet: 24 aug-18 kl 09:48 »
Det ser ut som någon form av träullsplattor bakom putsen. De är inte så roliga att ha på utsidan av en vägg, de drar åt sig fukt, ruttnar bort med tiden och sedan faller putsen utanpå bort.

Vad är det för material i muren innanför (platsgjuten armerad betong, betonghålsten, lättbetong, nån slags dubbla T-formade sparbetongblock med kolstybb emellan ... )?  Vet du när muren är byggd?

Vad har du för ambitionsnivå för reparationen? Ska det bara se snyggt ut något år, ska det hålla 10 år eller 80 år?

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #2 skrivet: 24 aug-18 kl 10:33 »
Tack för svar. Huset är byggt 1945. Köpte det i år.  Tror det är tegelsten innanför putsen. Jag vill ha en långvarig lösning men klarar inte en totalrenovering just nu. Helst vill jag göra en bit i taget. Det var mycket fukt i källaren nu i somras mest pga kondens. Ligger vid en sjö med vind och fukt.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #3 skrivet: 28 aug-18 kl 07:52 »
Hur ska man gå tillväga för att ta bort träullsplattorna?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #4 skrivet: 28 aug-18 kl 08:28 »
Ser ut som hos en jag hjälpte och där var det ditsatt efteråt, förmodligen för att isolera.
Den slutsatsen drar jag eftersom det syns att det inte är på hela källarväggens höja och att brädfodringen delvis ligger innanför.
Där jag hjälpte till skrapade vi bort det mesta med grävmaskin och resten med spade och högtryckstvätt.

Sedan öppnade han upp alla ventiler som satt nära taket och snyggade till det utvändigt och avlutade med att smeta på nån svart gegga som såg ut som asfalt och fukten i källaren försvann.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #5 skrivet: 28 aug-18 kl 08:30 »
Ser ut som hos en jag hjälpte och där var det ditsatt efteråt, förmodligen för att isolera.
Den slutsatsen drar jag eftersom det syns att det inte är på hela källarväggens höja och att brädfodringen delvis ligger innanför.
Där jag hjälpte till skrapade vi bort det mesta med grävmaskin och resten med spade och högtryckstvätt.

Ok, vad gjorde ni med väggen sedan?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #6 skrivet: 28 aug-18 kl 08:34 »
Jag han ändra inlägget innan jag såg din följd fråga.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #7 skrivet: 28 aug-18 kl 08:37 »
Jag han ändra inlägget innan jag såg din följd fråga.

Tack, jag är med. Ungefär som jag tänker.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #8 skrivet: 28 aug-18 kl 08:39 »
... och fukten i källaren försvann.

Jag är lite förundrad över att fukten i källaren försvann. Har träullsfibret så stor betydelse för fukthalten i källaren? Hur kan man förklara det? Var det i samband med dränering runt hela huset eller?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #9 skrivet: 28 aug-18 kl 09:19 »
Jag är lite förundrad över att fukten i källaren försvann. Har träullsfibret så stor betydelse för fukthalten i källaren? Hur kan man förklara det? Var det i samband med dränering runt hela huset eller?

Fukten försvann förmodligen, för att ventilerna på väggen uppe vid taket öppnades upp igen, så ventilationen fungerade igen.

Han gjorde ingen dränering, utan grävde bara bort ca 2 dm tills det svarta på väggen kom fram, så han kunde smeta på nytt 1 dm ner på det gamla och upp till brädfodringen.

En del har pippi på att täta varenda springa på gamla hus.
Det klassiska är ju att de tätar så det inte går att elda och självdraget slutar fungera och sedan så tar de upp nya hål och monterar fläktar för att få det att fungera.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tips på renovering av källaryttervägg
« Svar #10 skrivet: 28 aug-18 kl 11:52 »
Jag har en liknande fråga, grunden här består delvis av betongsten som är putsad, men på ena gaveln så slutar putsen tvärt, ser ut som det aldrig blivit färdigställt, är KC bruk rätt val här att göra färdigt med?
(Jag har lämnat en glidfog där betongmuren möter natursten vid källaren så att de inte kan sätta varandra i spänn om källaren rör sig).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser