Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nätverk med flera routrar. Optimal lösning  (läst 931 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« skrivet: 29 jul-18 kl 18:50 »
Skall ordna upp vårat nätverk där 3 hus delar på en fiberanslutning.  Undrar om någon har idéer och förslag på setup.
Hänsyn skall tas till att vissa enheter gärna skall nås över hela eller delar av nätverket t.ex tellstick anslutna enheter för styrning.
Däremot är det bra om t.ex. Chromecast och nån skrivare nås lokalt.

Vi utgår från några ok tp-link routrar och köper till en som kan bli bas-router.

Det finns trådbunden lina mellan husen men vi vill även ha möjlighet att köra nån med repeater funktion där tråd ej finns.

Anledningen att systemet vi haft havererat är åskan. Detta skall vi delvis lösa med att modem, basrouter samt de som går på tråd skall sitta mot en batteribank med inverter. Dragit slang så vi kan leda el dedikerat från bank till dom andra husen. Viss nödbelysning sitter på samma slinga.

Så grundfrågan är vilken eller vilka skall bli dhcp-server. Bästa sätt att köra nån som repeater t.ex I ladan där kabel inte finns dragen.

Ingen del som ansluts i nätverket får vara ansluten mot nät OM nätverkskabel är ansluten. För då brinner delar lite varstans enligt erfarehet


   

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« Svar #1 skrivet: 29 jul-18 kl 19:35 »
Tänk på att även nergrävda nätverkskablar och DC-kablage kan påverkas av induktion-spänning från åsknedslag i närheten.

Man kan dra fiberkabel mellan husen, och lokala nätverk i varje hus. Då är iallafall nätverksutrustningen bättre skyddad.

Jag har dock satt billiga 5port-switchar vid varje ingång, så om åskan tar sakerna här på fastigheten, så stannar skadorna förhoppningsvis vid en billig switch och ny nätverkskontakt.


I övrigt, behövs lite mer into om hur du tänkt själva nätverksbiten.
Det finns paket med repeaters som man bygger ihop till ett täckande wifi.
Kan täcka en hel fastighet, eller separata wifi per byggnad osv.

Kika på kjell&co, finns lite guider där som kanska kan ge lite fler tips.

Jag använder Ubiquiti's produkter för wifi och router.
/Rikard

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« Svar #2 skrivet: 29 jul-18 kl 21:56 »
Tänk på att även nergrävda nätverkskablar och DC-kablage kan påverkas av induktion-spänning från åsknedslag i närheten.

Man kan dra fiberkabel mellan husen, och lokala nätverk i varje hus. Då är iallafall nätverksutrustningen bättre skyddad.

Jag har dock satt billiga 5port-switchar vid varje ingång, så om åskan tar sakerna här på fastigheten, så stannar skadorna förhoppningsvis vid en billig switch och ny nätverkskontakt.


I övrigt, behövs lite mer into om hur du tänkt själva nätverksbiten.
Det finns paket med repeaters som man bygger ihop till ett täckande wifi.
Kan täcka en hel fastighet, eller separata wifi per byggnad osv.

Kika på kjell&co, finns lite guider där som kanska kan ge lite fler tips.

Jag använder Ubiquiti's produkter för wifi och router.
/Rikard
Ok fiber mellan husen hur gör man det? Antar det inte går att splitta före modemet...
DC kablage skulle det inte bli utan 220v från inverter för att slippa förluster.

Angående nätverket är det just det jag frågar om. Är ett mesh system bättre för att få ett enhetligt system där allt och alla får ip adresser i samma nät. Eller är det mest för En större villa. Kan det bli konflikter om man har t.ex. flera chromecast? Jag vill varken se eller kunna styra en chromecast hos grannen.

Annars är det väl mest vilken router som står som dhcp server som avgör ip även på dom andra.?

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« Svar #3 skrivet: 29 jul-18 kl 22:55 »
Det finns färdiga fiberkablar med kontakter.
Det blir ungefär såhär: switch hus1[mediakonverter cat till fiber]->>fiberkabel under mark>>-[mediakonverter fiber till cat]switch hus2

Dom är dock ganska ömtåliga, dyra och jag skulle inte använda fiber själv då jag saknar verktyg för det.
Vanlig cat/nätverkskabel är det svårt att misslyckas med. finns bra verktygslösa keystone jack som funkar för ändamålet. Mycket billigare.

Själva fiberanslutningen/bredbandet; är det indraget i ett hus redan?
Är det dina hus allihopa, eller är det tre separata hus (grannar?).

Om du inte vill se enheterna som sitter i respektive hus, så behöver man bygga separata nätverk i varje hus nåt liknande detta:

Inkommande fiber->fibermodem/adapter: router1-> dra kabel från router1 till hus1, hus2, hus3.
I varje hus kopplar man sedan:
hus1router->internt nätverk
hus2router->internt nätverk
hus3router->internt nätverk

Då får varje hus sitt eget dhcp-nätverk som inte krockar med grannens.
Lite handpåläggning kommer krävas om likadana routers används på alla ställen.
Ge varje hus sitt eget ip-spann, tex 192.168.10.x, 192.168.20.x, 192.168.30.x

Jag utgår ifrån att det bara finns ett fiberabonnemang från leverantören?
Ibland kan det finnas möjlighet att få flera abonnemang i fiberadaptern om den har flera portar som tex kan konfigureras en port per hus.

/Rikard

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« Svar #4 skrivet: 29 jul-18 kl 23:05 »
Ok skippar fibertrasslet. Cat ligger mellan husen samt tomma slangar om man vill dra mer.

Fiber finns indraget.

Det är våra hus,  gruppboende (eller kollektiv som jag slutade kalla det för länge sen) :)

Problemet är att jag vill kunna nå/styra eller  t.ex. Utebelysning, brandlarm eller annan nätverksansluten enhet som finns på fastigheten. Och då blir det bökigt om det är ett annat nätverk.  Därför frågan om dhcp server  samt att eventuellt använda befintliga routers som repeaters I samma nätverk.

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Nätverk med flera routrar. Optimal lösning
« Svar #5 skrivet: 30 jul-18 kl 17:42 »
En vanlig router har normalt en dhcpserver inbyggd redan.
Du skall bara ha en om du skall ha delat nätverk annars blir det konflikter och mycket hårdragande :)

För att förgrena nätverket bör du ha switchar, om inte routern går att ställa ställa in som brygga då den blir som en switch.

För wifi finns det rena accesspunkter om det redan finns dhcpserver i routern.

Papper å penna är bra att skissa med. Rita in inkommande anslutning, nergrävda kablar, hus, byggnader osv.

/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser