Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synpunkter på nyordningen?  (läst 2429 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Synpunkter på nyordningen?
« skrivet: 02 mar-08 kl 21:18 »
Några synpunkter på nyordningen med de två trådarna "Fröer erbjudes" och "Fröer önskas"?

Tanken är att fröerbjudandena ska bli tydligare och lättare att hitta, samt att fröodlingsdiskussionen också ska framträda tydligare, utan för mycket inblandning av fröerbjudardiskussion.

Den nackdel jag kan se är att det ibland kan bli intressanta diskussioner kring en förfrågan om frö eller ett erbjudande av frö. Exempel på detta är tråden Rovfrö. Om man då ska försöka dela upp så fröförfrågan kommer i Fröer önskas och diskussionen någon annan stans är oklart. Det kan kanske hämma diskussionen att göra så. Å andra sidan är idén med Fröer önskas och Fröer erbjudes att det ska vara minimalt med diskussion, så att erbjudandena framträder överskådligt.

Tacksam för synpunkter på detta.

Anders
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 10:08 av Anders Skarlind »

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Synpunkter på nyordningen?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 22:13 »
På ett helt annat forum jag är med på, där finns en "köp o sälj" avdelning. Där är det väldigt enkelt:

"ALLA" vet, att man INTE får diskutera NÅT på den avdelningen, utan ALL kontakt med säljaren/köparen ska gå genom mejl eller PM.

Skulle nu någon glömma av sig, då LÅSER admin tråden, med kommentar i röd text att "tråden INTE får användas till diskussion."

Funkar bra där...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Synpunkter på nyordningen?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 16:46 »
På ett helt annat forum jag är med på, där finns en "köp o sälj" avdelning. Där är det väldigt enkelt:

"ALLA" vet, att man INTE får diskutera NÅT på den avdelningen, utan ALL kontakt med säljaren/köparen ska gå genom mejl eller PM.

Skulle nu någon glömma av sig, då LÅSER admin tråden, med kommentar i röd text att "tråden INTE får användas till diskussion."

Funkar bra där...
Skulle nog inte fungera här, här diskuterar vi allting, överallt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Synpunkter på nyordningen?
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 01:43 »
På ett helt annat forum jag är med på, där finns en "köp o sälj" avdelning. Där är det väldigt enkelt:

"ALLA" vet, att man INTE får diskutera NÅT på den avdelningen, utan ALL kontakt med säljaren/köparen ska gå genom mejl eller PM.

Skulle nu någon glömma av sig, då LÅSER admin tråden, med kommentar i röd text att "tråden INTE får användas till diskussion."

Funkar bra där...

Det låter som en tråd per annons/erbjudande/förfrågan. Det låter som många mycket korta trådar. Extra korta när man följer reglerna = ett inlägg?

Det finns ett annonsavdelning på alternativ.nu också, fast inte lika strikt som det du berättar om. Man skulle kunna tänka sig en fröannonsavdelning, men vi gör så här nu till att börja med. Grunden för min del är främst att det lätt blir en hel del fröannoonser på fröodlingstavlan. Detta är ett försök att ordna upp dem. Idén kom f ö från Petter.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Synpunkter på nyordningen?
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 12:59 »
Det blir korta trådar på det viset ja. Ett inlägg, där man kan läsa vad som säljs, och ev bilder på objektet. Sen sköts kommentarer och frågor om objektet direkt till säljaren via PM.

Sen är tanken att man själv tar bort tråden när objektet är sålt, alternativt gör tillägget SÅLD i rubriken.

Vill man diskutera objektet, då hänvisas man till "rätt" avdelning bara.  :)

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Synpunkter på nyordningen?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 02:37 »
Jag har gjort en ny tråd Fröer bytes där fröbytesförslag kan och ska anslås.
Fröet erbjudes ska enbart användas om man inte vill ha fröer i ersättning.

Anders, moderator


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser