Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silverfisk  (läst 3915 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
Silverfisk
« skrivet: 15 okt-07 kl 23:33 »
Något tips på hur man blir av med silverfiskar.

Pianja

  • Gäst
Re:Silverfisk
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 14:11 »
De trivs i fukt och mörker. Äter stärkelserika matrester i köket och våra hudavlagringar i badrummet. Att hålla torrt, ljust och rent borde åtminstone hålla undan dem.
Några alternativare sätt har jag inte. Men hade de varit många skulle jag ha ringt Anticimex.

Ett tag trodde jag att jag hade silverfiskar. Det visade sig vara pälsängrar. Hade inte ett helt ylleplagg i garderoben. Det var nästan njutbart att se dem döda när de ätit på syntettröjorna istället. Då fick anticimex komma pronto!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Silverfisk
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 21:18 »
Silverfisk eller på latin Lepisma saccharina är ljusskygga insekter som trivs i mörka, varma och fuktiga miljöer. De blir fullvuxna inom 4 månader till 3 år, beroende på temperaturen. Livslängden ligger mellan 2 och 8 år och dom ömsar skinn ca 8ggr under sin livstid.
Är temperaturen mellan 25 och 30 grader så lägger en silverfiskhona upp till 100 ägg.

En metod för att bli av med dem är att strö ut lite bikarbonat där de håller till. En annan metod är att pensla golvkanter, skrymslen och vrår med fotogen.

Gillar du inte silverfiskar så spraya dem med guldfärg, så får du guldfiskar istället.  ;D
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 21:19 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Silverfisk
« Svar #3 skrivet: 22 okt-07 kl 00:49 »
Vad gör silverfiskar för skada egentligen? Kan de vara "nyttiga" rent av?

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Silverfisk
« Svar #4 skrivet: 22 okt-07 kl 10:37 »
De angriper mat och textilier samt lever av socker, stärkelse, tvålrester och smuts i kakelfogar. De trivs inte när det är ljust, miljön måste vara mörk och fuktig.

Har man väldigt många Silverfiskar i t.ex. badrummet så kan det vara en indikation på att allt inte står rätt till. Kanhända har man en fuktskada som måste åtgärdas.

Silverfiskar är helt ofarliga och gör ingen skada om de inte ger sig på böcker, tapeter och annat material av fuktigt papper.
If it doesn't work, chrome it!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser