Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om avstyckning av "gäststuga" och reglerna däromkring?  (läst 835 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tjo! Vet att jag startat trådar som berört detta förut men situationen och ämnet har förändrats ganska mycket allt eftersom jag lärt mig olika saker. Målet med det som upptar en stor del av mina tankar sedan något halvår tillbaka är att ordna mig ett boende jag både kommer ha råd med och orka underhålla långsiktigt. (få människor blir ju yngre med åren) Läget är viktigt och för närvarande har jag också ett i flera hänseenden perfekt läge för mitt nuvarande boende, men då huset delas med exfrun och är ganska stort är det inte en långsiktig lösning.

På min ganska stora tomt (> 5000 kvm) på landsbygden långt från planlagda områden har jag en liten gäststuga som uppfördes under bygglov i slutet på 1970-talet. Sedan dess har stugan byggts ut genom att först glasa in uteplatsen och därefter isolera den i en för tiden hyfsad grad. Jag har fått bygglovshandlingarna från kommunen och de avser en stuga på endast 15 kvm, medan kommunen (utan att påpeka att något är skumt) har registrerat stugans storlek som 26 kvm. De kan dock inte säga om det är takytan eller projicerad byggnadsarea, så jag antar man utgått från flygfoton i bedömningen. Stugan hade redan på bygglovet en uteplats med skärmtak, och det är denna som senare byggts ut, glasats in och även isolerats. Jag har frågat kommunen om detta och blivit lugnad med att om utökningen är ett svartbygge (sannolikt) så är det ändå preskriberat.

Stugan har full "villastandard" på utrustningen vad beträffar uppvärmning, vatten, avlopp, toa, dusch och kök, samt att vi haft den uthyrd med kontrakt i snart tio års tid med väldigt få och korta uppehåll. Eftersom boytan överstiger 21 kvm och folk bott där så lång tid året runt anser jag stugan solklart vara ett permanentbostadshus, och därför ska gå att bilda ny fastighet av genom en lantmäteriförrättning (avstyckning). Jag har fått intrycket att min hemkommun kan vara lite gnällig, inte minst i mitt eget närområde där en bonde "överhettat" området genom ett flertal avstyckningar och husbyggen. Det får inte förtätas mer där jag bor säger kommunen, men att stycka av mark kring ett befintligt och bevisligen väl fungerande bostadshus förändrar ju inget i praktiken, anser jag.

Min hemkommun tar sig rätten att neka avstyckningar med mindre än 2000 kvm tomtmark, just för att de inte vill förtäta landsbygden, samt att de anser att 2000 kvm behövs för anläggande av avlopp, parkering, fritidssysslor m.m. Att närområdets alla resurser räcker till och ingen granne stör sig på att folk bor i stugan är som sagt väl prövat i praktiken under lång tid. -Snart tio år i min ägo, och sannolikt även i någon form tidigare. -Säljaren eller dennes son har nämnt för oss att sonen bott en tid i stugan, men även använt den som kontor.

I stort sett hela tomten ligger på en bergssluttning, med få plana ytor. Tomten delas på längden av en grusväg (infart till mitt eget hus och två grannfastigheter) och en betongmur, som genom nivåskillnaderna utgör en slags terassering. Stora villan och stugan delar avloppsanläggning men stugan har helt eget färskvatten från djupborrad brunn. Jag hoppas kunna få dela tomten i två ganska lika delar (båda över de >2000 kvm kommunen kräver) utmed vägen, då det dels känns mest naturligt, dels låter det mindre huset få garaget. (garage kan enkelt inredas i botten av stora villan) Det blir dock två ovanligt långsmala tomter, vilket lantmätare och kommun kanske får för sig att ogilla..? Lantmäteriet antar jag ser mest till långsiktig funktion, medan kommunen verkar kunna hitta på allehanda godtyckliga käppar i hjulen för folk.

Min egen långsiktiga plan är att på ett eller annat sätt få igenom avstyckningen, låta min son hyra det lilla huset som ung vuxen medan jag känner mig för i stora huset ensam. När tiden sedan är mogen och sonen flyttar ut säljer jag stora huset och flyttar in i det lilla, sannolikt utan bolån, redo att överleva på en mycket dålig ålderspension. I drömmen ingår att få det lilla huset att fungera off-grid, energisnålt, naturnära och billigt. Hur man väljer att leva kan knappast kommunen ha åsikter om, så länge man sköter det Miljökontoret kan ha åsikter om. Avloppet KAN de tycka saker om, och säkerligen tvinga till standardlösningar som miljömässigt faktiskt är sämre än de jag vill ha, men då får man väl spela spelet, betala vad anläggningen kostar och sedan låta bli att använda den. Samma sak med el, -betala omkopplingen till egen servis/mätare för 26.000 kr med sedan låta bli att använda det. 


Så, hur kan min plan spricka? Kan Lantmäteriet eller kommunen neka avstyckning för att man t.ex. inte vill få fler enskilda avloppsanläggningar i området, trots att stugan sedan länge fungerar utmärkt genom att samsas med stora husets avlopp? Kan man få för sig att tomtformen inte är funktionell trots att jag och grannarna kan styrka att det fungerar utmärkt? Kan man bråka om sådant som dagens gällande byggnormer kring t.ex. takhöjder och möjligheten att vända en rullstol på toaletten, trots att det lilla huset är från sent 1970-tal? Kan man ha synpunkter på vattentäktens kapacitet och hävda att den ska räcka för dagens hejdlösa schablonkrav för en "normal" familj, trots att stugan är för liten för att inhysa två vuxna och två barn utan att sociala myndigheter skulle skrika rakt ut?

Jag är generellt skeptisk till myndigheters enskilda tjänstemän med makt över privatpersoner. Jag brukar tala om "småpåvar" och har för mig det kallas "tjänstemannastyre". Man har bara EN enda chans med ärenden som detta, och jag måste hitta ett bra sätt att sälja in min plan för att inte tvingas flytta till bidragskrävande hyreslägenhet i någon eländig förort, eller flytta ut i glesbygden på riktigt, där hemtjänsten då rakt inte vill ha gamlingarna sittande. (jag är bara 50 nu, men planerar för att bli minst 80) :-)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Om avstyckning av "gäststuga" och reglerna däromkring?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-19 kl 16:46 »
Om du tänker en vända till så kan du få en stadig inkomst av hela din fastighet genom att istället planera för att hyra ut stora huset.
Beroende på läget så kan du tom slippa ha permantboende hyresgäster utan istället hyra ut till semestrande folk.
Då kan du under ett par månader få in vad en permanentboende hyresgäst betalar för helår.
Samma sak med gäststugan om du hellre hyr ut den.

Men visst, det är inte ett svar på din egentliga fråga utan snarare en vinkel på att få en bättre ekonomi på sikt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Om avstyckning av "gäststuga" och reglerna däromkring?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-19 kl 19:52 »
Uthyrning har jag redan nio års erfarenhet av och jag känner att det är något av ett nödvändigt ont jag helst vill undvika. Jag är över huvud taget trött på att vara beroende av andra människor såväl som organisationer, abonnemang, tjänster m.m. Barnen börjar bli stora på riktigt och det är varje föräldragenerations förbannade plikt att göra sig överflödig.  :) Att ha hyresgäster (och grannar) är en trygghet på landsbygden, inte minst när det gäller att undvika tjuvpack. Att vara hyresvärd är å andra sidan ständigt ansvar och stress över att behöva fixa saker snabbt som man egentligen varken har råd eller tid för. Som sagt, efter nio år vet jag vad jag talar om och att det är något som inte passar just mig speciellt bra. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta med uthyrningar en tid framöver, närmare bestämt så länge jag vill bo kvar i det stora huset. Med visst skröppel i kroppen redan idag till följd av en gammal ryggskada är jag inte så jättesugen på underhåll av 237 kvm treplansvilla, knappt idag och sannolikt inte när jag är 60 eller 70 år heller.

Jag ser det som en tioårsplan. -Kanske kan det hända att nu 18-årige avkomman vill bygga familj i farsans stora knäppa hus, vem vet... Men jag vill i så fall under tiden ha tryggheten av en "livbåt" i form av ett litet billigt och resurssnålt boende att kvickt kunna hoppa över till den dag jag måste, eller bara ruttnar på förvaltandet av det stora.

Slutligen kan det också visa sig bli nobben från bankerna om att låta mig lösa ut exfrun ur stora huset. Att jag vet att jag klarar det med hjälp av uthyrningar, generell fiffighet och allmän snålhet långt utanför stelbenta schabloner om vad som är normalt, räcker sällan. Av den anledningen vore det skönt att få till en avstyckning innan bodelningen, eller åtminstone bli mer på det klara om det ens är möjligt. Tyvärr har ju Lantmäteriet ingen som helst rådgivning, med mindre än att man startar ett dyrt ärende hos dem. Det är dock kommunens "småpåvars" åsikter som oroar mig mest. Jag vill därför samla allt från lagparagrafer och analyser av praktiska problem till fiffiga tips, formuleringar och strategier, i god tid innan jag ansöker om lantmäteriförrättning.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Om avstyckning av "gäststuga" och reglerna däromkring?
« Svar #3 skrivet: 19 mar-19 kl 03:34 »
Fick mig en otäcking från ett annat forum som hållit mig vaken halva natten, studerandes tomtkartor online. -Någon påpekade att avstyckning kan komma att nekas om avståndet mellan bostadshusen är för litet, och jag har ju bara ca 23 meter mellan dem, vilket så här på landsbygden är ganska tight. Jag fann dock mängder av exempel på liknande och kortare avstånd inom någon halvmils radie, och flera av exemplen med kortare avstånd än i mitt fall är avstyckningar som gjorts bara de sista åren. Så nej, det bör inte kunna bli nobben på grund av avståndet mellan husen, puh!

Tillgång till landsvägen, infart/genomfart, vatten och avlopp är saker som enkelt bör kunna styras upp med servitut, och sådan finns redan sedan länge som enkelt bör kunna kopieras utan problem för någon fastighetsägare. -Rätt att använda väg över annans fastighet, rätt att ta vatten från vattentäkt och underhålla egen vattenledning. Detsamma bör kunna skrivas för rätten att underhålla infiltrationsbädden som kommer hamna på den nya fastigheten men nyttjas främst av den gamla.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 5 användare (1 dolda)
Siv Birgitta Olsson, skräptanten, Be, Emil i backen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser