Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovans White värphybrid  (läst 23203 gånger)

Bovanägare

  • Gäst
Bovans White värphybrid
« skrivet: 11 sep-08 kl 08:19 »
Jag har Bovanhöns en slags hybrid. Väldigt trevliga höns, bra på att vara i stora flockar och duktiga på att vara ute. De pillrar och plockar ute under granar och grästuvor om dagarna. De är ochså bra på att hitta reden och sittpinnar som unghöns.
Har en tupp av denna hybrid och han är väldigt duktig med sina hönor.
Har även tuppar av Hyline Brown, dessa måste man beställa ifrån uppfödaren eftersom bruna höns är lättare att könssortera som daggamla. När det gäller vita höns så brukar de alltid komma med nån tupp till uppfödaren.


Bovanägare

  • Gäst
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #1 skrivet: 03 okt-08 kl 13:21 »
Måste skriva några rader om dessa suveräna hönor. Har de senaste 2 åren haft vita Bovans och tycker de är så trevliga och värper jättebra ochså. De är en ganska lätt höna men med ganska höga ben de väger vid 80 v. ålder ca 1680 gr.
Det finns i flera färger:  svart(Bovans Nera), bruna(Bovans Goldline),vit(Bovans White och Bovans Robust) ochså finns det silverhönor av dem(Bovans Silver).
Har dock aldrig sett den svarta varianten,bara på bild.

De är mycket påhittiga och älskar att vara ute. De är inte några "bärar hönor" men det är ganska sällskapliga bara man inte försöker lyfta dem. Jag har några individer som gillar att sitta på min axel när jag kör in fodret, då sitter de där och kollar in min mössa på nära håll.
Min Bovantupp är mycket duktig och tar hand om hönorna på bästa sett. Han kommer ochså bra överens med de övriga tupparna och är inte nån slagskämpe.
Den genomsnittliga äggvikten är ca 60,4 gr. men ökar med åldern.
Dessa hybrider lägger under sitt första 1,5 år ca. 358 ägg/år. Men sen minskar äggmängden med åldern.

De börjar värpa vid ca. 20 v. ålder.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #2 skrivet: 03 okt-08 kl 13:36 »
Jättefina! De påminner om mina vita leghorn, förmodar att de är släkt...

Har du bara vita eller har du någon av de andra färgerna?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bovanägare

  • Gäst
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #3 skrivet: 03 okt-08 kl 13:45 »
Jag har bara en brun och resten vita. Den bruna kom med i en av transportburarna utan att jag beställt henne. Men det gjorde inget hon är jättesöt och är döpt till Stjärna.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #4 skrivet: 03 okt-08 kl 13:51 »
Vad spännande. Har aldrig hört talas om Bovans tidigare. Vad fär raser har använts för att få fram denna värphöna? Den la ju otroligt bra med ägg.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

 

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #5 skrivet: 03 okt-08 kl 13:59 »
Hittade denna sida:
http://www.bovans.com/
Hittade dock inget om vilka raser som har använts kanske är sådant hemligt?
Gotlandskaniner, genbank.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #6 skrivet: 03 okt-08 kl 14:17 »
Hittade dock inget om vilka raser som har använts kanske är sådant hemligt?


google gav mig den här träffen "Many years of genetic research have produced the Bovans White, a robust docile, feathersexable White Leghorn that delivers large numbers of good quality eggs." (http://www.hendrix-poultry.nl/downloads/1/bovans_white_fp.pdf)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 14:26 »
Ok leghorn alltså som i många andra värpraser, ja de liknar ju varandra.
Är det bara leghorn då?
Gotlandskaniner, genbank.

Bovanägare

  • Gäst
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #8 skrivet: 03 okt-08 kl 20:14 »
Jag har inte heller lyckas klura ut vilka raser som ligger i botten. Men Leghorn ligger väl i de flesta värphybrider.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #9 skrivet: 29 apr-09 kl 13:42 »
Hejsan!

Har möjlighet att få ta över bovans höns, från en produktion som skall "rensa ur" en omgång, som nu har blivit 1, 5 år. Har någon här erfarenhet av hur de hanterar att få komma till ett litet hönshus? Dessa har aldrig fått gå ut och behöver självklart tid att acklimatisera och få nya fjädrar.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #10 skrivet: 29 apr-09 kl 19:38 »
Jag har fem bovan white-hönor som jag tagit från ett hönseri. Du har bilder och annan information i tråden. Jag tycker helt klart det är värt det att ta hem dem, även om de ser fördj*kliga ut i början. Mina börjar bli riktigt fina nu :)
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 08:26 av Sirpa »

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #11 skrivet: 04 maj-09 kl 22:11 »
kul att fler har bovans, köpte bruna daggamla i februari och ser fram emot värpningen, vi var två som köpte 40 st och tog hälften var, ingen av 40 kycklingar har dött, det tycker jag är bra, det brukar ju alltid vara nån som trillar av. skulle ju ha haft en tupp oxå förstås men dom får hålla tillgodo med min marantupp

SV: Bovans White värphybrid
« Svar #12 skrivet: 27 okt-19 kl 07:18 »
Jag får endast ha fyra hönor där jag bor. Började med olika rashöns men tröttnade eftersom det kom med många tuppar bland hönsen. Flera dog av olika sjukdomar och en del bara ruvade. Dessutom var de dyra. Sen hörde jag talas om Bovanhöns, köpte fyra vaccinerade bruna 17-veckors och efter bara tre veckor började dom att värpa ett ägg om dagen. De är lugna, snälla och äter nästan allt. Det är verkligen en höna jag rekommenderar.

Hönslust

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #13 skrivet: 29 jul-20 kl 09:18 »
Hej!
Jag tog hem 5 st bruna Bovan från ett ekohönseri, dom är ca 1,5 år. Tanken var ju att dom skulle ge lite ägg
Eftersom våra Brahma inte riktigt räcker till. Vi har haft dom i 1,5 månad och ingen värper än.
Dom har funnit sig väl tillrätta i flocken och är väldigt sociala och trevliga......
Inte kan dom väl vara för gamla redan?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #14 skrivet: 29 aug-20 kl 13:49 »
Hej!
Jag tog hem 5 st bruna Bovan från ett ekohönseri, dom är ca 1,5 år. Tanken var ju att dom skulle ge lite ägg
Eftersom våra Brahma inte riktigt räcker till. Vi har haft dom i 1,5 månad och ingen värper än.
Dom har funnit sig väl tillrätta i flocken och är väldigt sociala och trevliga......
Inte kan dom väl vara för gamla redan?

Dom börjar bli rätt kass där redan där, finns ju en anledning till att hönseriet inte vill ha dem kvar, jag har 3st som är lite över 1,5 år och det är ingen direkt stabil äggproduktion och då har jag haft de sedan de var 16v.
ena veckan får jag nästan från alla och sen kan de gå 1-2 veckor där de kommer knappt nått.

De kostar så lite så jag ser inte vittsen med att plocka hem gamla värphybrider, man får ju dem för dryga 100-lappen om man köper minst 10st som är 16v

Lisa F

  • Inlägg: 1
SV: Bovans White värphybrid
« Svar #15 skrivet: 22 apr-21 kl 21:42 »
De behöver ruggas efter ett tag när äggproduktionen går ner. Äggproducenter i stor skala tar sig inte tid att "starta om" samma hönor, det är billigare för dem att köpa nya. Ruggningen är en viloperiod för dem och startas genom att ge hönorna mindre energirikt foder. Finns säkert många bra trådar om det här på forumet.

Om du ruggar dem då och då kan de ge ägg i många år till. Vi har köpt avlagda höns på det sättet flera gånger, blir många och stora ägg med dem!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser