Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra kärl till egen yoghurt?  (läst 5117 gånger)

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Bra kärl till egen yoghurt?
« skrivet: 11 sep-14 kl 17:20 »
Vi har egna kor och därmed egen mjölk, men vi lägger massor med pengar på att köpa fil och yoghurt varje månad. Jag har därför bestämt att försöka göra egen. Men jag funderar på vad man ska ha det i... Finns det några smarta kannor som går bra att göra och förvara yoghurt och filmjölk i och som ändå får plats i kylskåpet? Eller gör man helst i en bunke och sen häller över till kanna?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-14 kl 18:08 »
Termos för mat, själv gör jag yoghurt i en plasthink med lock. Bara att isolera kärlet så att temperaturen hålls bra i 12 timmar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-14 kl 18:29 »
Smart! Jag har en mattermos, men den är rätt liten. Funkar det med en vanlig dryckestermos?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-14 kl 18:55 »
Fungerar, men det kan bli knepigt att få ut yoghurten.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-14 kl 19:13 »
Det går nog att få ut även ur en vanlig termos, om man skakar eller rör om. Viktigt är att ha "rätt" temperatur, beroende på vad man gör, och ha bra hygien, skölja alla kärl med kokande vatten etc

Lucie

  • Gäst
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #5 skrivet: 11 sep-14 kl 20:30 »
Jag brukar använda en 1-liters termos och det har aldrig varit problem att få ut yoghurten. Jag gör iof yoghurten på getmjölk - vet inte om konsistensen blir annorlunda då. Lycka till!

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #6 skrivet: 11 sep-14 kl 21:15 »
Själv använder jag numera en sådan här maskin:

Säljaren pratade om att det var någon slags äggmaskin, men yoghurten blir jättebra.

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #7 skrivet: 14 jan-15 kl 20:59 »
jag värmer mjölken till 42-44 grader. Tillsätter yogurt, sedan häller jag över i glassbytta ( typ Big Pack). Sedan ställer jag i dem i en vanlig hård kylväska i ca 6-10 timmar. det får plats 3 glassbyttor i samma väska om man vill göra mycket. 
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Ostlabbet

  • Inlägg: 13
  • Webbshop för osttillverkning
    • Skåne
    • Ostlabbet
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 21:35 »
Jag har en yoghurtmaskin med löstagbar enlitershink med lock. När yoghurten är klar är det bara att lyfta in hinken i kylen och använda den. Har även en extrahink, så jag kan ha en omgång i kylen medan nästa står i maskinen.

Jag tycker att det är en fördel att inte behöva flytta yoghurten från kärlet innan den fått kallna helt i kylen. Då får man det bästa proteinnätverket och goda förutsättningar för en krämig yoghurt.

Maskinen jag använder:

http://ostlabbet.se/product/yoghurtmaskin

Det som är lite spännande sedan är ju att labba med olika kulturer. Just nu testar jag en kultur med acidophilus som verkar lovande!

Hälsningar
Jon

Aktiebolaget Ostlabbet
Allt för osttillverkning hemma: ostlabbet.se

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #9 skrivet: 27 feb-15 kl 16:50 »
Behövs youghurtkultur när man har egen mjölk?

Ostlabbet

  • Inlägg: 13
  • Webbshop för osttillverkning
    • Skåne
    • Ostlabbet
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #10 skrivet: 01 mar-15 kl 07:42 »
Ja, du kan inte vara säker på vilka bakterier som kommer ta över om du bara låter din mjölk syra. Dessutom blir det ett bättre yoghurt om man hettar upp den till över 90 grader i tio minuter, så då har du inga bakterier kvar. Blanda i lite köpeyoghurt eller lite yoghurtkultur i pulverform.

Jon
Allt för osttillverkning hemma: ostlabbet.se

 

Jaak

  • Inlägg: 11
    • Hälsingland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #11 skrivet: 22 feb-20 kl 19:12 »
https://yogurtnest.com/en/
Känner ni yogurtnesten, bördig från Portugal? Troligen enkelt att göra själv som sömmerska. Inte jag  :-[
Vet du om det finns en svensk variant på den?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bra kärl till egen yoghurt?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-20 kl 14:55 »
Vi har egna kor och därmed egen mjölk, men vi lägger massor med pengar på att köpa fil och yoghurt varje månad. Jag har därför bestämt att försöka göra egen. Men jag funderar på vad man ska ha det i... Finns det några smarta kannor som går bra att göra och förvara yoghurt och filmjölk i och som ändå får plats i kylskåpet? Eller gör man helst i en bunke och sen häller över till kanna?

Då jag gör fil så gör det jag i filbunkar, jag tar glasskålar och skedar ut från en filbunke (finskt fil) i botten på skålarna, sen häller jag på mjölk och grädde. Får stå i ett skåp i rumstemp i 24 timmar, sen en dag i kylen så är det färdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser