Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 2922 gånger)

Addiy

  • Gäst
Nybörjarfrågor
« skrivet: 28 okt-06 kl 09:36 »
Hej ja har tänkt köpa ko snart men vet inte vilken koras som är bäst att börja med ja hade tänkt mig en utan horn.De ska också vara bra som hushållskor.De behöver inte vara bra köttkor.
Vad kostar de?
Hur mycket äter en ko?
Vad kostar de om året?
Hur stor hage och bås ska de ha?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 28 okt-06 kl 22:37 »
Du skriver köpa ko...
en kossa vill helst ha sällskap.
Man kan kopa en ko och en kvigkalv så har de sälskap...

Har du hållt på med kor förr???

Annars så kontakta någon bonde och erbjud dig att hjälpa till i lagårn och lära dig sköta kor...
Du har kanske någon mjölkbonde i närheten...

Det finns även kurser på ca 10 veckor som man kan gå på naturbruksgymnasierna...

Men jag tror att bästa sättet är att praktisera hos en bonde... och lära sig från början..

Vad har du tänkt ha din kossa till..
Vill du ha en hushållskossa, att mjölka och sedan separera och göra eget smör, kanske göra ost , få god mjölk att dricka osv...

eller vill du ha en kossa som är diko... (går med sin egen kalv..som dricker upp mjölken)

Hur mycket kossan äter beror ju mycket på ras.. och när man låter henne kalva...

för att spara foder så är det ju naturligt att låta henne kalva på våren... för det är ju när hon mjölkar som hon behöver mest foder... då bör man ge henne kraftfoder tex havre o korn kross med ärtor. och lite betfor..

Man brukar utfodra efter hur stor kossan är och hur mycket hon mjölka och hurgammal hon är.. samt vilket hull hon har... (hos mjölkande kor skall man ana de 3 bakersta revbenen - då är de i lagom hull, hunger gropen på höger sida syns ju alltid..

Så du får först bestämma dig för vilken ras och varför du vill ha ko...

Utan horn säger du... nu finns det ju kulliga kor.. tex rödkullor, fjällkor som föds utan horn... men nästan alla andra mjölkkor av hornas nu mer som kalvar...- man bränner bort horn anlaget under bedövning.
Så de flesta korna är utan horn...

Att köpa en dräktig ko brukar kosta runt 5000-7000 kr + moms...
Men det beror ju på vilka kossor man får tag på..

Nu på hösten är det ju alltid billigast att köpa..

Man kan ju tex köpa en fjällko eller rödkulla som mjölkar förlite från en mjölkbesättning...

Brukar själv ibland sälja någon snäll sådan kossa. det viktigaste är att hon har bra juverhälsa (ej har högt celltal- kan vara början till juverinflamation. mastit)
De är ju då driktiga och snälla att mjölka... och vana att hanteras...

Bås måtter är ju också beroende av om du skall ha en lite jersey eller fjällko på 450 kg eller en 800 kg lågland...

Kostander om året beror ju som sagt på om du har eget foder från egna åkrar.. Det brukar oftast vara billigare att köpa direkt av en bonde än från foder firmor...

om man hjälper till i skörde arbetet så kanske man kan få köpa ännu billgare...

Hagen är det ju också så att beroende på typ av mark så behöver den vara olika stor...

Men är det Hagmark med en heldel gräs så skall man nog ha runt 1 kossa- 1 ko med kalv per Hektar..

Gräset växer ju alltid fort på försommaren och när det blir för gammalt tycker djuren inte om det..

Då kan det vara bra att slå av det och kanske ta det som hö . man kan ju dela hagen i flera fållor ...

Det viktigaste som sagt är att om du inte har någon kovana- så knacka på hos en kobonde och lär dig...

när du sedan tänker köpa ett djur.. åk till gården och bekanta dig med djuren de vill sälja. vissa kossor är lite misstänksama mot främande.  och kanske gå undan och så, lite blyga kanske...
med de skall ju inte sparkas eller stångas...

Köp inte ohanterade kor ...

Små kalvar från mjölkbesättningar brukar bli oerhört präglade på människor... då de får mjölk varje dag...i hink...

att köpa 6 månaders di kvigor kan vara rena rodeon... dessa kalvar väger ofta över 200 kg och kan om de är ohanterade bli ett elände om man inte vet hur de skall fostras.

Men det är oerhört olika på hur folk har hanterat sina djur...

Bra böcker i ämnet är ju tex

Husdjur till husbehov
Farmare på fritid
mjölkkor
kött

sedan finns det jätte bra böcker om ekologisk djur hållning...
 kommer inte ihåg vad dem heter just nu...

kolla på blbblan och kolla på www.tradera.com
där brukar det säljas begagnade böcker om kor... man får ju ha i åtanke att de är några år gamla men annars så är de ju mycket prisvärda....

Lycka till..

 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Addiy

  • Gäst
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 29 okt-06 kl 12:38 »
Hej ja menade kor ja tänkte köpa 2 st ja tror de blir Jerseykor.Kan någon hjälpa mig med hur de ska ha osv.
Tack i förväg :)

 

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 29 okt-06 kl 12:42 »
Jersey kor tycker inte jag är bra "nybörjarkor" dom mjölkar mycket..
Vilket gör att de kräver kunskap om både juver och utfodring som man oftast inte har som nybörjare...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Addiy

  • Gäst
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 29 okt-06 kl 12:48 »
Hej finns det någon bra ras för nybörjare med som inte mjölkar så mycket.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 29 okt-06 kl 19:23 »
Tror inte det finns någon "bra ras " för nybörjare... bara bra individer för nybörjare... och det finns nog i var ras...
Men som rosa skriver så är ju Jersey, SRB och Lågland ( Holstein numera) ganska mycket förädlade för hög produktion...  ( SLB o SRB mjölkar ju kanske över 35-45 liter) så om du köper en sådan kossa som ägaren tycker mjölkar förlite så kanske den mjölkar 20 -25 liter... om dan...

Köper du en fjällko eller rödkulla som mjölkar för lite så mjölkar de oftast ca 10- 18  liter... som bäst...

Är det en kossa som fått 2-3 kalvar  så har jag kraner på mina fjäll och rödkullor att de skall mjölka över 20 liter som nykalvade...

Så ibland så har jag kanske någon kossa som då "bara" mjölkar 16 liter som nykalvar med sin 3 e kalv... för att sedan gå ner till 10 liter om dan efter några månader... då brukar jag sälja henne som hushålls kossa... eller diko... om hon är snäll att mjölka och har ett frisk juver.

Så jag tycker du kanske borde köpa en "prövad " kossa.. tex fjällko eller rödkulla..  eller en välhanterad allmogeko...

Köp gärna någon som är mjölkad förr och snäll och van att hanteras.

Det viktigaste är att söka kunskap så att man lärsig att hantera kossan rätt...

 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: 05 nov-06 kl 14:58 »
Jordbruksverket/livsmedelsverket har bestämmelser för hur utrymmena för dina kor ska se ut, hur allt från båsplatser, utgödsling, ventilation och mjölkhantering ska se ut.
Jag hittade den här sidan:
http://www.sjv.se/amnesomraden/stodmjolkkvoter/tvarvillkor/verksamhetskrav/gottdjurskydd.4.645fd10214dd95b08000329.html

Att hålla kor är besvärligare, mer tidskrävande och omständigare än man tror, men det är väldigt trevliga och personliga djur.
Håller med tidigare talare att du måste ha någon sorts utbildning, speciellt om du tänkt mjölka själv, det är en hel vetenskap bara det.
Tex. Dingleskolan i bohuslän har en jordbruksutbildning på halvfart ,distans på 20 v. men man kan få mycket kunskap av att "Praktisera" hos närmsta bonde, och läsa böcker i ämnet.

Rödkulla är en trevlig kombinerad kött/mjölk-ras med STOR personlighet och i vissa fall envishet, min lilla erfarenhet av raserna är att dom är lugnare än jersey, men vilken ras du än väljer så är ingen ko den andra lik, så välj din ko med omsorg.
/ Sia  
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
blfrasse, Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser