Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket tvättmedel är lämpligast?  (läst 5526 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vilket tvättmedel är lämpligast?
« skrivet: 06 jan-19 kl 22:00 »
Vid överkänslighet/allergi mot tvättmedel, vilket tvättmedel är lämpligt att använda?

Jag menar era personliga erfarenheter av vad som är bäst - inte bara för att medlen rekommenderas av t.ex. Astma- och Allergiförbundet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

piggetröska

  • Gäst
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 01:25 »
Sonett tvättmedel.

Deras flytande, 2L. Tvättar 30 - 90 grader.  Finns oparfymerat eller parfymerat med lavendel olja, tål även den senare.

De har även ett ull/fintvättmedel som jag också använder.

Folk som bor i Blekinge kan handla Sonetts produkter i ekobutiken på Skärva gård, som ligger intill Karlskrona. Annars finns det några internetbutiker att beställa ifrån.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-19 kl 04:23 »
Tack, ska försöka få tag i det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-19 kl 08:06 »
Det beror ju också på vilken eller vilka av de vanliga ingredienserna i tvättmedel som man är överkänslig mot, vilka sorter som kan tänkas fungera eller bör undvikas.
Tänk på att fintvättmedel som har lågt pH-värde skiljer sig rätt mycket ur kemisk synpunkt från "normalt" kulör- eller vittvättmedel, det kan vara värt att undersöka om du märker någon skillnad mellan fin- och normaltvättmedel av samma märke.

Själv brukar jag nöja mig med att tvättmedlet är oparfymerat, nu på sista tiden har jag bestämt mig för att undvika tvättmedel som innehåller zeoliter (inte av överkänslighetsskäl eller något sånt, utan för att de ger en besvärlig bottensats i tvättmaskinen, pannstensavlagringar på värmeelement osv).

Är det bara tvättmedel du är överkänslig mot eller är det också problem med t ex handdiskmedel, flytande tvål eller allrengöring? Då förutsätter jag oparfymerade sorter av alla varorna.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-19 kl 10:00 »
Jag har goda erfarenheter av de flesta oparfymerade flytande tvättmedlen. Av nån anledning använder jag helst Grumme oparfymerat flytande.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #5 skrivet: 07 jan-19 kl 11:57 »
Tack, börjar testa direkt med Grumme eftersom det finns i närmsta affären  ;)
Tittade på det tvättmedlet som används just nu och den innehåller 5-15 % zeoliter och samma mängd nonjoniska tensider? Konstig innehållsförteckning om producenten inte vet hur mycket av ämnet som produkten innehåller?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #6 skrivet: 07 jan-19 kl 15:45 »
Innehållsdeklarationen behöver inte ange halterna noggrannare än så, tillverkarna av kem-tekniska produkter vill ju kanske inte lämna ut det exakta receptet till konkurrenternas beskådan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #7 skrivet: 07 jan-19 kl 17:37 »
Och de vill kunna ändra i receptet utan att meddela det. De skriver t ex inte ut vilka nonjoniska tensider de använder, det växlar med vilka som är billigast.

Zeoliter är ett skit för alla maskiner. Tror säkert det kan ställa till det för lungorna också om det inte sköljs ur tillräckligt.

Vi är inte direkt allergiska i familjen, men både jag och ett par av ungarna får ont i huvudet av parfym, så sådant undviks. Vi håller oss också till de lite snällare medlen, för en av ungarna fick som exem av de vanliga storpacken från Unilever. Att välja en extra sköljning på maskinen är också smart eftersom maskinerna byggs för att vara vattensnåla.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #8 skrivet: 07 jan-19 kl 21:17 »
Och ett par ytterligare tips:

Ge maskinen bästa möjliga förutsättningar att få ut allt vatten när den tömmer mellan sköljningarna. Rensa avloppspumpen regelbundet och kolla då och då att det inte har börjat gro igen i avloppsslangen eller den backventil som en del moderna maskiner har mellan trumman och avloppspumpen.

Dosera inte mer tvättmedel än nödvändigt, ha koll på hur hårt vattnet är då doseringen bestäms. Snåla gärna med tvättmedel om det är lätt smutsad tvätt som inte väntas fälla. Bättre att tvätta i lite högre temperatur (om kläderna tål det) och snåla med tvättmedel, än att göra tvärt om.

Om du har en gammal tvättmaskin som inte gör kortcentrifugering i samband med urpumpning mellan sköljningarna, så fundera på att byta till en modernare.

Undvik kort- , snabb- eller ECO-program på tvättmaskinen, de snålar ofta in på sköljningarna.

piggetröska

  • Gäst
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #9 skrivet: 07 jan-19 kl 22:31 »
Apropå sköljningar : Förtvätt har inte nämts i tråden. Använder förtvätt utan tvättmedel, det funkar ändå och innebär att jag kan använda mindre tvättmedel i huvudtvätten.

Angående att man kan vara överkänslig mot olika ämnen: Sonetts tvättmedel är vad jag vet det enda som inte använder enzymer. Textilierna blir rena ändå.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #10 skrivet: 07 jan-19 kl 23:58 »
Förtvätt kan vara bra om det t ex är frågan om mycket leriga kläder (eller annan smuts som löser sig i bara vatten), annars är det mest bara slöseri med elenergi och tid.

Enzymerna gör god nytta för att lösa upp proteinhaltig smuts (svett, hudavskrap, mjäll, matrester mm). Utan enzymer skulle man behöva köra tvätten mycket längre tid vid temperatur strax under 40 °C för att få proteinerna upplösta innan de börjar koagulera.
Observera dock att tvättmedel med enzymer inte bör användas för ylle och silke, eftersom de textilmaterialen består av just proteiner! Av den anledningen är fintvättmedel som regel fria från enzymer.

piggetröska

  • Gäst
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #11 skrivet: 08 jan-19 kl 01:09 »

Utan enzymer skulle man behöva köra tvätten mycket längre tid vid temperatur strax under 40 °C för att få proteinerna upplösta innan de börjar koagulera.

Jag tvättar mina textilier med det tidigare nämnda tvättmedlet (utan enzymer) i normalprogram 40 60 grader, tar ca 50-60 minuter.

Fläckar från spilld falaffelsås och på sommaren blodfläckar från kliade insektsbett försvinner.

Apropå tvätt o tvättemperaturer. Våra hälsovårdande myndigheter uppmärksammar nu problemet med ökade mängden antibiotika resistenta bakterier. 60 grader är den tvättemperaturer som skall till för att ta kål på dessa fulingar, särskilt underkläder o sängkläder bör man tvätta i den temperaturen.

De hälsovårdande myndigheterna pekar också på att ev vatten som blir kvar i gummipackningen till tvättmaskins luckan lätt blir en bakterieodling. Därför rekommenderar de att man då o då kör tvmaskinen på 90 grader som ngn slags bakterierensning. Kan tänka mig att detta kan vara extra viktigt i gemensamma tvättstugor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #12 skrivet: 08 jan-19 kl 09:11 »
De största bakterieodlingarna i tvättmaskiner brukar man hitta i sköljmedelsfacket och bälgen mellan tvättmedelsfacket och trumman. Och det är ställen där det inte nödvändigtvis blir särskilt varmt ens om man kör maskinen på max temperatur.
Folk som har varit med och skrotat en gammal tvättmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsavdelningen, brukar ganska omgående sluta använda sköljmedel!

Om man nu har en maskin med bälg runt luckan (numera blir det ju mer och mer vanligt med "bälgfria" konstruktioner), så brukar det löna sig att rengöra däromkring för hand emellanåt.

Apropå bakterieodlingar, ett stort argument för parfymfria tvättmedel är att parfymen annars maskerar ev dålig lukt från maskinen, så om man använder parfymerade tvättmedel är det lätt hänt att man svävar i okunskap om vad som verkligen bor i den.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #13 skrivet: 08 jan-19 kl 09:26 »
Maskinen centrifugerar mellan sköljningarna, utloppet är nyligen kontrollerat och rengjort, tror inte att det är nåt fel med det mekaniska utan problemen uppkom i och med att jag köpte ett tvättmedel som jag aldrig använt innan.
Det blev lite kris här nu innan jag kommit i väg till affären för att inhandla "rätt" produkt så nu har jag tvättat med tvättnötter. Problemet med tvättnötter är att nötterna ligger i maskinen hela tiden både när den tvättar och sköljer. En kanske skulle försöka plocka ur nötpåsen innan sköljningen startar?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #14 skrivet: 08 jan-19 kl 14:17 »
Maskinen centrifugerar mellan sköljningarna, utloppet är nyligen kontrollerat och rengjort, tror inte att det är nåt fel med det mekaniska utan problemen uppkom i och med att jag köpte ett tvättmedel som jag aldrig använt innan.
Det blev lite kris här nu innan jag kommit i väg till affären för att inhandla "rätt" produkt så nu har jag tvättat med tvättnötter. Problemet med tvättnötter är att nötterna ligger i maskinen hela tiden både när den tvättar och sköljer. En kanske skulle försöka plocka ur nötpåsen innan sköljningen startar?
Tvättnötter skulle jag inte våga använda alls. Läste ett test: https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattmedel-alternativa/
Jag använder oparfymerat Ocean tvättmedel, utan zeoliter. Jag skulle kunna skicka dig ett lite prov, alldeles gratis. I så fall får du mejla till mig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-19 kl 15:59 »
Tack, det är jättesnällt av dig  :D
Har nu köpt och ska testa Grumme parfymfri koncentrerad miljömärkt tvättsåpa utan zeoliter. ca 29:-/800 ml.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #16 skrivet: 15 jan-19 kl 08:49 »
De hälsovårdande myndigheterna pekar också på att ev vatten som blir kvar i gummipackningen till tvättmaskins luckan lätt blir en bakterieodling. Därför rekommenderar de att man då o då kör tvmaskinen på 90 grader som ngn slags bakterierensning. Kan tänka mig att detta kan vara extra viktigt i gemensamma tvättstugor.

Igår upptäckte jag ett bakterieodlingsställe i tvättmaskiner som åtminstone jag inte alls har tänkt på förut.
Frontmatad Cylinda från ca 2005.  Valkarna i trumman är av plast och löstagbara för att man ska komma åt att rensa yttertrumman genom hål under dem.  Innanför de där valkarna var det SMOCKFULLT av slemmig mer eller mindre nerbruten ludd och textilrester! Inte konstigt att det har luktat ur maskinen trots att allt såg rent ut.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #17 skrivet: 16 jan-19 kl 02:41 »
Blev medveten att jag blivit lurad att använda tvättnötter.
Var nöjd med tvättnötternas resultat, men har provat att tvätta utan tvättmedel och det blir ju lika rent som med tvättnötter! Visste redan att mek-kläderna behövde riktigt tvättmedel, men övrigt körde vi med tvättnötter.
Nu har jag tappat förtroendet för mitt favoritköpställe på nätet. Dom har en sån trovärdig framtoning av att dom endast säljer riktiga och beprövade miljövänligare produkter. Där blev man blåst,för vet dom inte om tvättnötternas obefintliga funktion, så vad vet dom då om sitt övriga sortiment?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #18 skrivet: 16 jan-19 kl 08:42 »
Tvättnötterna är nog inte helt utan tvätteffekt (har dock aldrig provat själv), men saponinerna som ingår i dem kan definitivt inte lösa all slags smuts. Jag misstänker också att de är känsliga för vattenkvaliteten (pH-värde, hårt eller mjukt vatten, ev salter/klorider osv), så det kan vara en förklaring att somliga hushåll lyckas bättre med tvättnötter än vad andra gör.

Saponinerna i tvättnötter har väl vissa likheter med de som ingår i kvillajabark, som förr i tiden användes bl a för fintvätt och tvätt av trasmattor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vilket tvättmedel är lämpligast?
« Svar #19 skrivet: 16 jan-19 kl 11:13 »
Ja, helt verkningslösa är de inte, men om de släpper gissningsvis 1 gram saponiner per tvätt så är det en väldigt låg dos. Och att låta dem gå med i tvättmaskin hela tvätten är väl inte helt optimalt, men en bekväm lösning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser