Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?  (läst 945 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« skrivet: 21 aug-19 kl 20:41 »
Snurrig rubrik men så här är läget.
Ska försöka visualisera detta med text.
Jag har två kanaler som löper bredvid varandra. Den ena med utgång i köket och den andra med utgång i vardagsrummet. Kanalen i vardagsrummet får jag inte elda i för att det ligger en bjälke inmurad där.
Min tanke är att dra ett rör vågrätt igenom kanalen som inte får användas, slå hål i skiljeväggen och ansluta mot kanalen bredvid.
Putsa igen skiljeväggen och putsa igen runt om utgången i vardagsrummet.

Vad tror ni om det?
Jag var tvärsäker på att det var en fenomenalfantastisk idé. Nu när det börjar dra ihop sig till handling så tänkte jag att jag skulle dubbelkolla med sotarn. Som var på semester såklart.
Så jag kastar in frågan här.

Eventuellt kommer jag stänga kanalen i vardagsrummet som inte kommer användas. Eller använda den som vent.
Stänger bara precis nertill så kan framtiden få utvisa.

För att förtydliga så vill jag alltså elda i vardagsrummet men får inte i den kanalen. Då vill jag dra rör till köket och koppla in kaminen från vardagsrummet till pipan i köket.

Hujeda mig, ju mer jag förklarar desto otydligare blir det? *skratt*

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-19 kl 21:55 »
du kan göra så OM sotaren godkänner det. så det är bara att invänta besked. normalt vill de inte ha vågrätt kanaler utan diagonala så att viskan går ner. för att få det "bäst" bör du knacka upp ett hål så att du kan mura gången från sidan och sedan mura igen det. men som sagt hör med sotaren hen bestämmer och det en sotare godkänner kan en annan sotare dömma ut.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-19 kl 08:27 »
Är det inte enklare att ta bort virket i skorstenen så du kan använda den kanal du vill i stället för att slå hål i väggar och sen laga dem efter en krånglig rördragning?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-19 kl 09:01 »
Hmmm. Ska röret inte ligga vågrätt blir det en del fix med anslutningen. Rörkopplingsar, svets eller vinklar.
Får ringa sotaren.

Nä ta bort virket blir för omständigt. Det är ett bärande bjälke som i sin tur bär en annan bärande bjälke.

Tack för input.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-19 kl 09:12 »
Pratade med sotaren precis som inte såg några problem med det så nu är det bara att dricka en kopp kaffe och köra igång.
Måste bara avsluta ett par dagar med lönearbete.

Tack för tankar och idéer!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Använda kanalen bredvid kamin-kanalen?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-19 kl 10:39 »
Hmmm. Ska röret inte ligga vågrätt blir det en del fix med anslutningen. Rörkopplingsar, svets eller vinklar.
Får ringa sotaren.

Nä ta bort virket blir för omständigt. Det är ett bärande bjälke som i sin tur bär en annan bärande bjälke.

Tack för input.
anslutningsröret kan du ha vågrätt men sotaren brukar vilja kunna skicka ner viskan hela vägen. i en vågrät kanal tar det ju som stopp. men säger sotaren ok så är det bara du kör på! [emoji106]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser