Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "kalktacka"  (läst 3576 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
"kalktacka"
« skrivet: 16 apr-11 kl 15:07 »
I går natt hittade jag en tacka med kramper och lite fradga i mungipan,hon såg verkligen risig ut. Vid 21-tiden var det och jag hade som tur var Calphon hemma. Gav henne 80 ml. subcut. och väntade. kl.24 så idisslade hon och tidigt i morse fick hon 2 pigga lamm.Undrar nu om jag skall ge henne mer,har en flaska kalk o D-vitamin inköpt av LG-produkter. Har aldrig använt sådan men tyckter att det vore bra om det skulle behövas innan någon tacka blir för dålig (inte kunna svälja). Tror ni man behöver ge henne något eller är faran över?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "kalktacka"
« Svar #1 skrivet: 16 apr-11 kl 15:19 »
Snabbt agerat!!! ;D
I och med att hon nu har lammat, så borde faran vara över!
Kolla så att hon fortsätter att idissla, om hon gör det så är det OK. Jag haqde varit försiktig med kraftfoder första dygnet efter lammningen, bara för att vara rädd om hennes mage (vomfloran)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #2 skrivet: 16 apr-11 kl 15:28 »
Tack Vallhunden,hoppas jag kan pusta ut nu. Hon fick en skvätt energibalans i "förlossnings drinken" och får aldrig kraftfoder. På "kalkflaskan" står (men det står för kor) att man bör ge även efter kalvning,hur gör ni andra? Det kanske räcker med ett extra "getöga" på henne fortsättningsvis. ;)

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: "kalktacka"
« Svar #3 skrivet: 16 apr-11 kl 16:31 »
 ;D Bra jobbat .
Som vallhunden skriver är faran nog över och ditt "getöga" bör räcka . Jag ger 100 ml vid symtomen och har aldrig behövt giva något efter om reaktionen varit som hos ditt lamm.
                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 08:50 »
såg i morse att "kalktackan" inte mår så bra. ger henne lite oralt från LG-prod. tar tempen sen och hon har 39,7. Det är väl lite feber eller? Är rädd att hon inte kommer igång med mjölken. Hon släppte efterbörden snabbt så jag blir så fundersam,HJÄLP!

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: "kalktacka"
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 09:46 »
Känn på juvret om det är hårt och knöligt. I så fall kan du testa att massera det hårda området, och handmjölka lite tills det känns mjukare.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "kalktacka"
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 10:37 »
Ja, 39,7 är temp som kan vara på väg upp, men ibland går den ner av sig själv i fall de fått en mindre infektion vid lammningen. Känn om juvret verkar varmt, knöligt, man kan massera med kamfer salva, och tempa igen. Hon kan behöva penicillin om den går upp.

 

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 10:38 »
det är mjukt o fint och lammen diar men en annan sak har uppstått! hon verkar i dag ha ont i ett framben! Även en annan tacka haltar ca. 2 dar efter lammningen! Ingen av dem var halta direkt efter eller före...jag blir snart galen. ???

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "kalktacka"
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 10:59 »
Nej då, bli inte galen  :)  Det borde väl inte ha med lammningen att göra, om det inte är ett bakben och de har foglossning. Känn på leden, det brukar vara värme över den nedre som är lätt att vricka, den kan man linda med zinkaband i så fall.  Svullnad och värme brukar jag linda med alsolsprit bandage. Kolla också för säkerhets skull klöven efter böld eller sprickor. Det ordnar sig nog !  :)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 11:39 »
Tack för rådet,skall försöka lugna ner mig. ;D

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #10 skrivet: 17 apr-11 kl 14:15 »
Klövarna är nu klippta,inget onormalt där,MEN nu idisslar hon inte och vill inte ens se åt höet.Har just fått i henne jästdrink. Fan också,i bland är får billiga.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "kalktacka"
« Svar #11 skrivet: 17 apr-11 kl 14:39 »
Fan också,i bland är får billiga.

 ;D ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #12 skrivet: 17 apr-11 kl 16:50 »
Om hon inte kommer igång snart så fundrar jag om jag skall göra en sån där" Charlottsk" blandning. Var det inte med bikarbonat? 1/2 dl!!! till 1 lit. vatten? tror jag läste det nånstans. Undrar om det går med bakpulver? Hittade en burk från 2002 och inser att jag inte är den där husliga typen som bakar oavbrutet.Det innehåller ....surt natriumpyrofosfat...(..låter lite läbbigt.)  natriumbikarbonat + potatisstärkelse. Tror ni jag kan använda det?Har smakat på det och det liksom "fnillrar" på tungan så det fungerar nog......som bakpulver i alla fall.Snälla ngn. Hjälp.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #13 skrivet: 23 apr-11 kl 17:17 »
"kalktackan" är fortsatt risig. Efter att provat med jäst,bikarbonat etc. så har jag efter tips gett rejäl dos B-vitamin!!!!! Att jag inte tänkte på det innan? Efter att försöka få tag i "tuggbollar" från andra tackor med visst blodvite som följd,(jäklar så vassa tänder de har) Så hoppas jag nu på B-vitaminet.  PUH!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "kalktacka"
« Svar #14 skrivet: 23 apr-11 kl 18:43 »
Jag lärde mig förra året att om de inte kommer igång att äta, så har de inte fått tillräckligt med kalk! 80ml låter ju lite :o
Att det akuta släppte berodde nog på att hon satte igång med att lamma. Jag hade gett henne 25 ml till och sett om det gjort någon skillnad!
Sen kan de bli hårda i magen av kalk, så jag brukar ge dom 1/2 dl matolja efteråt så att de blir av med allt det hårda...
Sen betfor (återigen detta betfor) lockar dom att äta och det ger energi och fibrer till magen. Gott för magbakterierna oxå ;D Ngn dl betfor ovanpå detta, gör nog susen ska du se!!! :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "kalktacka"
« Svar #15 skrivet: 23 apr-11 kl 19:15 »
Tyvärr vill hon inte äta betfor,eller något! Hon har krymt till ett intet och snart orkar vi inte mer.......FAAAN!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "kalktacka"
« Svar #16 skrivet: 24 apr-11 kl 08:20 »
Mer kalk och energibalans, då!!! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser