Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maxgräns för äggätning?  (läst 3671 gånger)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
Maxgräns för äggätning?
« skrivet: 20 dec-11 kl 19:47 »
Hörde härom dagen, till min stora förskräckelse att man endast bör ge ett ägg per vecka till hundar?
Någon som vet om detta kan stämma?
 :o
Och om det stämmer, varför?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 19:52 »
Min äldste hanne har fått minst ett om dagen hela hans liv men nu har det blivit lite för mycket så han har ett par kilos övervikt så nu får han bara lördagsägg! Enligt veterinären är det helt ok med råa ägg men kanske lite mindre av något annat i så fall. Nu när de nya hönorna börjat värpa har det ibland kunnat bli tre ägg om dagen och det var för mycket, den lille vill knappt aldrig äta ägg av någon mystisk anledning.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 19:54 »
Min äldste hanne har fått minst ett om dagen hela hans liv men nu har det blivit lite för mycket så han har ett par kilos övervikt så nu får han bara lördagsägg! Enligt veterinären är det helt ok med råa ägg men kanske lite mindre av något annat i så fall. Nu när de nya hönorna börjat värpa har det ibland kunnat bli tre ägg om dagen och det var för mycket,

den lille vill knappt aldrig äta ägg av någon mystisk anledning.

Han kanske har sett var de kommer ut?  ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

  • Gäst
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 19:57 »
Ger ni hela ägg? Vi ger våran hund (Golden retriver) en gula varje vecka, (från mina hönor)..

Han kanske har sett var de kommer ut?  ;D ;D

Kanske är så.. Fast inte ens jag har sett det (Förutom på video på youtube, ganska äckligt :-X)

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 20:02 »
Skulle knappast stoppa den lille grisen, men han har inte lärt sig att knäcka skalet ännu. Och medan han gnager på skalet hinner den äldre sno ägget, knäcka det och slafsa i sig innehållet innan lillskrutten fattat vad som hände.....

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 20:29 »
Våra äter massor av ägg o typ jämt hela råa med skal då dom stjäl direkt i hönshuset *s*
Kan bli 1-6 ägg om dagen per hund o dom mår toppen!
Så har alla mina hundar ätit o gamla har dom blivit.
Våran tik upptäckte var äggen kom i från så hon går nu o stoppar nosen i rumpan på hönorna för att kolla om nåt är på väg  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 21:00 »
För mycket proteiner pissar man ut, det syns som ett skum i toaletten.
Det man inte pissar ut fastnar i njurarna och kan bilda sten.
Samma sak gäller mjölk och proteinpulver, ägg och sojaproteinpulver.
Som sätter sej i njurarna så pisset inte kan komma ut, vilket kan bli obehagligt om man är pissnödig.
Enda botet är att dricka mer vatten, tills det brister och pisset börjar sippra ut fortare och fortare.
Även hört att detta kan vara dödligt.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Maxgräns för äggätning?
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 21:12 »

Tack för era svar. Har googlat runt lite, och hittade följade på ett hundforum:

 "Rå äggvita innehåller avidin som gör att vitaminer förs ut med avföringen istället för att tas upp av kroppen. Kokas äggvitan förstörs avidinets egenskaper."

Vet ej om det stämmer, men kanske skall jag bara ge jycken gulan i fortsättningen... Han älskar sina ägg, ju... :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 6 användare (3 dolda)
EvaMärta Granqvist, Anders Flix, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser