Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinär på SVA vill veta mer om hjärnmissbildning hos höns med tofs/luva  (läst 45135 gånger)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
jättebra betsla, ska bli spännande att höra resultatet

svarthönan: jag förstår dig, det var så jag kännde för mina paduaner.... jag ville ha dem i avel men när jag upptäckte detta så bara dog intresset.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Ja, jag ska se nu hur det blir detta år. Första året gick allt super med mina "fula" ::) eng araucanor. Köpte in eng. araucanor från uställningslinje i år och man blev så ledsen när alla de där riktigt söta hönorna med ordentligt skägg o stor hätta bara blev svaga och dog.  :'( Kvar har man 2 fina tuppar och en "sämre" höna (har en för liten hätta o saknar skägg). Tänkte pröva och korsa de fina tupparna med min andra linje nu och se om det kan dyka upp lite fina OCH starkare individer (ifall att det skulle vara så att ena linjen varit sönderavlad *då en del föddes med defekta näbbar också* o behöver nytt friskare blod?).
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 20:50 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
jättebra betsla, ska bli spännande att höra resultatet

Det var inte det lättaste! Men jag tyckte mig inte känna nån bula på deras huvuden, bara en himskans massa fjädrar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
 :)

Var oxå ute och kände på min unga appenzeller flicka. Vad jag kunde känna var det ett platt och rustikt huvud men måste jämföra med någon annan. Är nybörjare på höns så inte så lätt.
Jag har haft sultaner i många år och kläckt ett par hundra kycklingar. De flesta har tydlig bula, men jag har aldrig haft någon huvudskakare eller annan konstig kyckling. Två unghönor har blivit rejält hackade i huvudet men båda blev faktiskt helt friska och fjädrarna växte ut igen (men det blev vitt i toppen av fjädrarna på den svarta sultanen).
Kan ev gräva lite på begravningsplatserna och leta kranium  ::)
Har begränsad erfarenhet av paduan och holländare, men några har jag ju haft. De har överlag varit oroliga i tempramentet, de kanske har haft huvudvärk helt enkelt?
På bilden är det två sultaner med olik huvudform.


Skulle va intr och veta mer om hur bra sultanernas skalle är. Försökte komma ihåg hur stor bulan var på min kompis, kycklingar när dom var små. Känns som mindre än paduanernas ivarje fall...

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
Meeeen nu måste jag ju ut och känna på 46 silkeshuvud ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

tringeling

  • Gäst
Silkeshöns halkade jag in på lite via ett bananskal men nu har jag 7 sådana kycklingar som är 6 veckor. Så fort denna intressanta tråd kom upp gick jag ut och kände på deras hjässor. Det var stor skillnad på dem. Två hade i princip ingen bula alls, två hade ganska stor bula och tre hade mittemellan.

Jag vet inte alls ifall personen jag köpte äggen från har selekterat i ena eller andra riktningen, men eftersom det tydligen finns variation inom rasen så bör ju möjligheten finnas att genom urval minska förekomsten av bula, vilket förstås är vad jag skulle vilja.

Det blir spännande att höra vad andra silkeshönsägare hittar på sina fåglar.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Borde gå att avla för att få bort bula. Sedan är det lite vad dom premieras i utställnings ringen som styr vad folk avlar på.

Läste på eng forum igår, där skrev de att man avlat in paduan i silke för få större frilla. Sen kan mutationen uppstå så behöver inte va bara paduanernas fel när det kommer till silke. Sedan skrev någon att 'bulskallarnas' hårdhet skillde sig mellan raserna  ??? Även att det var mest höns som fick bulor men nu kommer det mer och mer på tupparna...

Intressant ämne detta :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Meeeen nu måste jag ju ut och känna på 46 silkeshuvud ;D

Ujujuj, hunnit kolla igenom alla ?  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

 

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
Jag kläckte blommeägg åt en kompis och några kycklingar hade stor  hätta och en mjuk bulle på huvudet, några hade bara liten hätta och några ingen alls. Det var hög dödlighet på dom som hade stor hätta och någon fick vi avliva pga neurologiska problem.

Nu förstår jag att kompisens beslut att inte avla på hättade blommor är rätt.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
Jag kände på min silke igår kväll och av 46 st hade 3 bula och det var ungdjur från inköpta avelsägg!
Hur gör man nu då? Slaktar bort dom 3 eller?
Jag älskar mina silke och vill inte byta ras men det här var ju inget kul! :-\
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Jag kände på min silke igår kväll och av 46 st hade 3 bula och det var ungdjur från inköpta avelsägg!
Hur gör man nu då? Slaktar bort dom 3 eller?
Jag älskar mina silke och vill inte byta ras men det här var ju inget kul! :-\

Nä inte slakta dem med bula om de inte verkar konstiga lr ha ont på något vis. Vill du inte ha bula så minimerar du risken säkerligen genom att inte avla på dem med bula.
Min kompis har sultaner som han fick som påskägg av mig i år. De har bula. Brukar sitta och studera hönsen. De enda jag sett hos dem är att de har så mycket fjädrar på benen att hålla reda på som de snubblar lite på när de springer. Jag tycker så mycker om sultanerna.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
Lägger undan yxan då ;D
Dom 3 som har bula uppvisar inget konstigt beteende och är i bra hull. 2 av dom är tuppar och moppsar sig mot varandra som tuppar i den åldern gör!
Tupparna kommer ändå att slaktas om några veckor och då åker nog hönan med också, jag vill inte avla på dom fåglarna och inte heller sälja dom!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Ta nu inte mina svar som ett proffs svar, jag är nybörjare och bara super intresserad av frågan. Mer kunskap behövs. Inte måla fan på väggen  ;)

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
Ta nu inte mina svar som ett proffs svar, jag är nybörjare och bara super intresserad av frågan. Mer kunskap behövs. Inte måla fan på väggen  ;)

Nä jag tänker inte måla fan på väggen, men med tanke på vilken "tur" jag hade att bara 3 hade bula så finns det ju ingen anledning för mig att avla vidare på dessa fåglar när jag har så många andra "normala"! Det var bara "stora" silke som hade bulor inga alls på dvärgarna!
Frågan blir ju väldigt intressant även för mig som har en ras som kan ha detta!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Nä jag tänker inte måla fan på väggen, men med tanke på vilken "tur" jag hade att bara 3 hade bula så finns det ju ingen anledning för mig att avla vidare på dessa fåglar när jag har så många andra "normala"! Det var bara "stora" silke som hade bulor inga alls på dvärgarna!
Frågan blir ju väldigt intressant även för mig som har en ras som kan ha detta!


Absolut! Jag håller med dig :) Blev bara rädd att man jag skulle påverka folk att göra förhastade beslut. Jag oxå intr pga sultanerna och rent allmänt. Skönt det bara var 3 :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Jag kände på min silke igår kväll och av 46 st hade 3 bula och det var ungdjur från inköpta avelsägg!
Hur gör man nu då? Slaktar bort dom 3 eller?
Jag älskar mina silke och vill inte byta ras men det här var ju inget kul! :-\

självklart ska du inte  slakta dem,  men håll koll på dem och om de börjar vara lite konstiga, för då kan de har fått ett slag i skallen och mår inte så bra. annars ska du bara glädjas över att ha underbara djur.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Silkeshöns halkade jag in på lite via ett bananskal men nu har jag 7 sådana kycklingar som är 6 veckor. Så fort denna intressanta tråd kom upp gick jag ut och kände på deras hjässor. Det var stor skillnad på dem. Två hade i princip ingen bula alls, två hade ganska stor bula och tre hade mittemellan.

Jag vet inte alls ifall personen jag köpte äggen från har selekterat i ena eller andra riktningen, men eftersom det tydligen finns variation inom rasen så bör ju möjligheten finnas att genom urval minska förekomsten av bula, vilket förstås är vad jag skulle vilja.

Det blir spännande att höra vad andra silkeshönsägare hittar på sina fåglar.

det är faktiskt ganska intressant, har även läst att toffsens storlek inte behöver bero på bulans storlek, så därför skulle man ju kunna ta vara på individer med små bulor och stora toffsar och avla på dem, så man slipper problemet i framtiden.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

tringeling

  • Gäst
gernsö, ja visst är det intressant. Jag läste samma sak. Normalt skapat kranium med fin tofs vore ju det bästa. Men för min del sätter jag gränsen vid om fågeln mår bra eller ej. När fjädrarna på huvudet gör att synfältet blir mycket beskuret, tycker jag att det har gått för långt. Förra sommaren besökte jag en hönsägare som hade holländsk vithätta. Jag fick höra att dessa fåglar var dumma i huvudet eftersom ägaren fick bära in dem varje kväll. Men jag tror det berodde på att de inte såg var dörröppningen var. Kanske någon som är mer expert på den rasen än vad jag är, har annan information att komma med.

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
Det är viktigt att avla bort för slappa hättor, för några år sedan var jag tvungen att klippa nästan alla sultaner för att de skulle kunna se obehindrat. De sista åren har jag bara kläckt några enstaka yrhättor. Om det har samband med skallformen har jag inte undersøkt (ännu). Har kläckning om en veck och ska märka kycklingarna som har kula.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser