Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkavlagringar  (läst 19700 gånger)

Alva

  • Gäst
Kalkavlagringar
« skrivet: 19 feb-06 kl 14:37 »
Hej.
Där jag bor är det otroligt mycket kalk i vattnet. Detta gör att det blir "fula" ränder i toaholken, att diskbänken alltid ser flammig ut och att det allmänt blir smutsigt fortare i handfat o liknande.
Är det någon som har ett effektivt och miljövänligt sätt att få bort dessa kalklagringar?
Ann som gillar rent fast inte till vilket pris som helst :-\

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Kalkavlagringar
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 15:12 »
Det ska finnas effektiva grejer som funkar.
Jag behöver det inte själv men vet folk som har någonting runt sina vattenrör med elkablar.

Prata med några rörläggare och om 70% av dem pratar om samma saker så är det nog den ytrustningen som hjälper.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Kalkavlagringar
« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 15:24 »
Hej Alva, du kan ju alltid testa att spä ättika med vatten... plastfilm över ska skynda på processen, fast det låter ju lite bökigt (jag har inte testat själv). Annars kan du pröva med vanligt Svinto, som åtminstone är miljömärkt, "tvålen är baserad på naturliga och biologiskt nedbrytbara ingredienser", som det står på förpackningen.
 
/yrian
Höns, stickning och pelargoner

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #3 skrivet: 19 feb-06 kl 15:53 »
Undvik Svinto på sanitetsporslin.
Det förstör ytan så att det blir nästan omöjligt att hålla rent i fortsättningen.
Likadant med de fyrkantiga svamparna som är gula på ena sidan och gröna på den andra.
Dom innehåller slipmedel som snabbt förstör porslinet.
Jag har tyckt mej märka att det blir samma effekt på rostfria diskbänkar,
men där tar förstörelsen av ytan längre tid.
Även flytande rengöringsmedel som Vim brukar innehålla slipmedel, oftast kiseldioxid (SiO2).
Det är ett de hårdaste ämnen som finns och ingår också i de flesta tandkrämer.
Beträffande elektroniska kalklösare som sätts på inledningen, så ska dom tydligen funka bra.
Det är väl den optimala lösningen.
Skulle behöva en sån själv, har också mycket kalkrikt vatten.
Sen undrar jag om man inte kan använda citronsyra, det är ju miljövänligt och skulle kunna lösa upp kalken.
Tror jag...
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 16:15 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Alva

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #4 skrivet: 19 feb-06 kl 15:55 »
Hej Yrian och tack, ättikan kan jag testa. Men svinton repar porslinet och då fastnar det ännu mer skit, fast på diskbänken fungerar det ju. Ann :)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Kalkavlagringar
« Svar #5 skrivet: 19 feb-06 kl 16:07 »
Jag använder Svinto ibland på sanitetsporslin och ser då till att få upp ett rejält lödder. Har inte märkt att det skulle förstöra porslinet. Men för all del, med tiden så kanske... jag städar ju heller inte överdrivet ofta, så just den effekten har väl uteblivit, än så länge...  :D
/y
Höns, stickning och pelargoner

Alva

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #6 skrivet: 19 feb-06 kl 16:12 »
Hej Zeke, citronsyran har jag också funderat på. Har bara använt den istället för lösningsmedel när man rengör händer och plåt vid grafiktryckning. Där fungerade den jättebra. Och luktade väldigt mycket bättre än alternativet (litet bonus ;D )
Fast jag har inte riktigt klart för mig hur den är sammansatt. Eller hur miljövänlig den är?
Kan det vara den du menar? För den var lite "fet" tycker jag, och då skulle man ju behöva använda något för att få bort det efteråt. Ann

Alva

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #7 skrivet: 19 feb-06 kl 16:14 »
Det där med ytrustning? elektronisk? Låter lite komplicerat och dyrt? Ann

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #8 skrivet: 19 feb-06 kl 16:30 »
Citronsyra finns ju i vanlig läskeblask också...

Här är några länkar om bra miljöval:

http://www.danderyd.se/upload/bygg%20och%20milj%C3%B6/Information/Alternativ%20till%20farliga%20hush%C3%A5llskemikalier.pdf

http://www.snf.se/bmv/bmv-register/index.cfm

Elektoniska kalklösare brukar kosta ca 1500-2000 spänn har jag för mig.
Fästs runt vattenledningen och det borde nog räcka med vanlig stickproppsanslutning.
Här är några länkar om det:

http://www.euronom.se/pdfer/exren.pdf

http://www.swhhb.se/kalklosare_info.pdf

Råd & Rön har enligt vad som påstås testat kalklösare men jag har inte hittat testet på deras sida:

http://www.radron.net/templates/test_list____1908.asp
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Alva

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #9 skrivet: 19 feb-06 kl 17:40 »
Ok, tack skall du ha Zeke, skall kolla in den länken.
Det där med elektronisk ,,,,,,är säkert bra, men alldeles för dyr för mig. Hyr ju också så jag är inte beredd att lägga ett par tusen på just en sådan grej.
Än så länge håller jag fast vid mitt hopp om en skogstillvaro.
Radhustillvaron eller akvarielivet får bara inte vara slutstationen. Ann

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Kalkavlagringar
« Svar #10 skrivet: 19 feb-06 kl 17:56 »
Under min diskbänk står det "Strö över lite krita och gnugga med mjuk trasa. Skölj och torka. Glöm ej att alltid gnugga och torka i bänkens längdriktning".
Blev lite paff över detta inpräntade råd då köket är från 1998 men kanske finns det trots allt en del ovänner av nyare rengöringsmedel även i diskhobranschen. Eller så är det som så att de är jäkligt trötta på folk som reklamerar bänkar som de rengjort med Svinto och Yes.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kalkavlagringar
« Svar #11 skrivet: 19 feb-06 kl 18:33 »
Under min diskbänk står det "Strö över lite krita och gnugga med mjuk trasa. Skölj och torka. Glöm ej att alltid gnugga och torka i bänkens längdriktning".
Blev lite paff över detta inpräntade råd då köket är från 1998 men kanske finns det trots allt en del ovänner av nyare rengöringsmedel även i diskhobranschen. Eller så är det som så att de är jäkligt trötta på folk som reklamerar bänkar som de rengjort med Svinto och Yes.

/Valma

Jag tror Valma menade nåt annat där...Yes diskmedel är inte skadligt för diskbänkar så vitt jag vet.
Det där med kritan var intressant, tillverkaren borde ju veta vad som är bäst!
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 18:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Kalkavlagringar
« Svar #12 skrivet: 19 feb-06 kl 18:46 »
Men alla (ja, du vet, dom andra) säger att Yes inte är så bra...
Borde veta att jag alltid skall lita till mitt huvud. Halleluja för Yes, för det är ett jävla bra diskmedel.

/Valma
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 19:13 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Mikeyse

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #13 skrivet: 21 feb-06 kl 15:46 »
Autosol är svaret.

Köpes i bil tillbehörs affärer.
Killarna som syssalr med rekonden på jobbet använder autosol tillbilanss fönsterrutor. samma sak funkar tydligen i hemmet.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kalkavlagringar
« Svar #14 skrivet: 22 feb-06 kl 09:55 »
Hej!

Hej Zeke, citronsyran har jag också funderat på. Har bara använt den
istället för lösningsmedel när man rengör händer och plåt vid grafiktryckning. Där fungerade den jättebra. Och luktade väldigt mycket
bättre än alternativet (litet bonus ;D )
Fast jag har inte riktigt klart för mig hur den är sammansatt. Eller hur
 miljövänlig den är?

Ren citronsyra går att köpa som pulver på matvaruaffärer eller byggvaruhus. Citronsyran heter så eftersom den upptäcktes först i just citronen. Den syran finns emellertid som biprodukt av ämnesomsättningen i många (alla?) organismer.

Förr extraherades citronsyran ur citrusfrukter. Idag är det svampen "Aspergillus niger" som är källan. Svampen stressas med låga pH-värden i sin miljö och utsöndrar citronsyran.

Så det är en grön produkt fast stackars svampen plågas ju ;)

Sedan, om det medel Du har på jobbet är miljövänligt eller ej beror ju på om det är enbart citronsyra+vatten eller om det finns annat i burken.

Martin

EDIT: kalbildnare i vattnet kan Du bara komma åt genom en sk. ionutbytare (filtersystem som tar bort kalcium, magnesium, (strontium, barium)). Dessa apperater regenereras med massor med kökssalt och dom såldes som bordsvattenfilter. Finns en apperat som man kopplar direkt på rören precis som det står i ett av inläggen här, men jag har tyvärr glömt hur det funkar och vad de heter.

EDIT 2: Det är en "avsaltningsanläggning" Du ska titta på och som Du kan installera i rörsystemt. Den är inte stor och  den pressar vattnet genom en membran som har så fina hål att bara vattenmolekylerna kommer genom. "Omvända osmosen" (en: reverse osmosis ty: Umkehrosmose) är systemet bakom och det är i stort sett samma system som man använder när man gör havsvattnet drickbar. Sådana system  ligger bara kring 3000 kronor för själva apperaten.
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 10:37 av martinki »

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Kalkavlagringar
« Svar #15 skrivet: 22 feb-06 kl 12:08 »
I diskmaskinen syns kalkutfällningarna väl - jag kör den med askorbinsyra (citronsyra) en diskning och när jag öppnat luckan ser den ut som ny inuti. Funkar kanske även i toan med HETT vatten tillsatt??
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kalkavlagringar
« Svar #16 skrivet: 22 feb-06 kl 12:12 »
Hej!

I diskmaskinen syns kalkutfällningarna väl - jag kör den med askorbinsyra (citronsyra) en diskning och när jag öppnat luckan ser den ut som ny inuti. Funkar kanske även i toan med HETT vatten tillsatt??

DET ÄR FEL! Ascorbinsyra = vitamin C och det är någonting *helt annat* än citronsyra! Citronsyra är stark frätande och ska inte blandas ihop /förväxlas med vitamin C!

Martin
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 12:13 av martinki »

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Kalkavlagringar
« Svar #17 skrivet: 22 feb-06 kl 12:14 »
Så bra att jag fick lära mig det! ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Kalkavlagringar
« Svar #18 skrivet: 22 feb-06 kl 22:32 »
Är det någon som har ett effektivt och miljövänligt sätt att få bort dessa kalklagringar?


När vi flyttade dit vi bor nu såg toaletterna för taskiga ut. Kolla även in bidén på denna bild:



Jag gjorde rent alltihop med Änglamarks WC-rengöringsmedel, som åtminstone enligt texten på flaskan är miljövänligt. Effektivt var det i alla fall: porslinet blev som nytt, utom där det var repigt.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Re:Kalkavlagringar
« Svar #19 skrivet: 22 feb-06 kl 22:35 »
Våran diskmaskin och varmvatten beredare mådde inte bra av all kalk som avlagrades i dom.Så vi köpte en magnet som fäst runt inkommande kallvatten röret,jag var väldigt skeptisk först men provade ialla fall.Efter några veckor så fick vi lov att rensa alla silar i vatten kranarna för dom sattes igen av kalket som lossnade ur rör o beredare,så det funkade.Diskmaskinens värmespiral har kommit fram ur all kalkavlagring också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser