Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftiga värmeljus..?  (läst 5817 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Giftiga värmeljus..?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:22 »
Av Bodil måndag den 12 november 2001 - 11.33:  

Hej!

Jag har hört att de värmeljus man köper i handeln består av de smutsigaste paraffinet, som många blir allergiska av (vilket då inte borde vara nyttigt för nån). Dessutom har de ju den lilla aluminiumformen. Jag har inte blivit riktigt självförsörjande ännu, dvs jag har ingen egen ljusmassa (talg eller vad det nu kan vara) att göra av... Men jag har för mig att jag har haft eller åtminstone sett värmeljus i bivax (utan form). Vet nån var det finns sådana eller nåt annat bra alternativ? Man kan säkert tillverka dem själv med bivax, veke och nån liten metallplatta, för flergångsformar har jag, men det skulle vara kul om de fanns i handeln så fler kan komma åt dem!

På Botaniska trädgården i Göteborg (där jag trodde jag hade köpt bivaxvärmeljusen ifrån) säljer de ljus gjorda av palmolja. Det är ju inte fossilbränsle förstås, men det är ju inte så bra med palmodlingarna heller..?

Av Yvonne lördag den 5 januari 2002 - 09.43:  


Hejsan Bodil!

Jag blev så nyfiken på de "flergångsformar" som du nämnde. Var har du fått tag i dem? Skulle vara intressant att få reda på.
Hej från Yvonne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser