Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinär på SVA vill veta mer om hjärnmissbildning hos höns med tofs/luva  (läst 45150 gånger)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
gernsö, ja visst är det intressant. Jag läste samma sak. Normalt skapat kranium med fin tofs vore ju det bästa. Men för min del sätter jag gränsen vid om fågeln mår bra eller ej. När fjädrarna på huvudet gör att synfältet blir mycket beskuret, tycker jag att det har gått för långt. Förra sommaren besökte jag en hönsägare som hade holländsk vithätta. Jag fick höra att dessa fåglar var dumma i huvudet eftersom ägaren fick bära in dem varje kväll. Men jag tror det berodde på att de inte såg var dörröppningen var. Kanske någon som är mer expert på den rasen än vad jag är, har annan information att komma med.

ja helt rätt, jag tycker oxå att det är viktigast med friska välmående höns, allt annat är hemskt. känner igen det där med att behöva bära in djuren, och ja jag tror oxå att de inte ser. så de är inte dumma, bara halvblinda pga att "vi människor" låter söthet och snygghet gå före det hälsosamma.
de jag hadde blev klippta, halva toffsen snaggades bort, såg kul ut men de såg i alla fall.
den paduan jag har kvar har som tur är en virvel i ena sidan så han har liksom sidbena och ser därför bra. dock har jag märkt att hans toffs är så tung att ögonlocken liksom hänger lite....
den som jag visat kraniet på var mycket vimsig och lättskrämd, och blev mer och mer skrämd. en dag var det något som skrämde honom och han bara stack, vi kunde inte hitta honom men hörde att han skulle ha gått i en trädgård en bra bit bort. tog två dagar innan han kom hem ( vi letade flera gånger) och då blev han klippt och satt i hönsgård.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Det är viktigt att avla bort för slappa hättor, för några år sedan var jag tvungen att klippa nästan alla sultaner för att de skulle kunna se obehindrat. De sista åren har jag bara kläckt några enstaka yrhättor. Om det har samband med skallformen har jag inte undersøkt (ännu). Har kläckning om en veck och ska märka kycklingarna som har kula.

Sicken vacker höna! Jag bara älskar sultaners utseende  :D
Vad spännande med kycklingarna. Är det mestadels tupparna som inte har bula? Som jag läste angående silke, flera uppfödare menade att ibörjan såg man mest bula på hönorna men nu började allt fler tuppar ha det-amerikanskt forum.

mvh
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 23:11 av FM »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
ja det undrar jag oxå,därför hade det varit intressant om någon som slaktar ut kan spara huvudna och skicka mig, så kan man jämföra storleken på tupp och höna, och detta gäller alla raserna.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
Har en vithättetupp kvar att slakta, ska kolla skallen på han

tringeling

  • Gäst
Här är en länk till en tråd på det internationella hönsforumet The Coop. Tråden handlar om höns med bulor på huvudet.

Scrolla ned två-tre poster till bilden av en gul kyckling. Det är första kortet i en bildserie från signaturen Marina. Det är bilder på en silkeshöna som nykläckt, 2 månader och 4 månader gammal. Strax efter att 4-månaderskorten togs hittade ägaren hönan död. De sista korten är av huvudet efter att fjädrar och skinn flåtts av.

http://www.the-coop.org/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=100178&page=4


Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
Någon ide om hur man kan slakta utan att förstöra skallen? Har några sultantuppar som ska bort snart. Måste ju undersökas...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Någon ide om hur man kan slakta utan att förstöra skallen? Har några sultantuppar som ska bort snart. Måste ju undersökas...
I Sverige kräver ju lagen att man ska bedöva först. Vanligast är ju att vi hobbyfolk gör det med ett slag mot huvudet.

När jag lärde mig slakta fanns inte lagen om att man var tvungen att bedöva först och jag fick lära mig att ta hönen i benen och snurra dem runt i luften.  Hönsen svimmade av detta och blev helt lealösa. Om det är tillåtet att avliva utan att bedöva i Norge kan det ju vara ett sätt.

Stora slakterier använder el att bedöva med och det är även möjligt att söva dem med gas. Ska man inte äta köttet kan man nog koppla bilavgasröret in i en tät låda och låta dem somna in. Jag vet inte om det är lagligt i Sverige och du får ju själv ta reda på vad som gäller i Norge. Men att sövas med kolmonoxid är inte smärtsamt enligt de människor som har försökt begå självmord och räddats. Det kräver dock att man har en gammal bil utan katalysator.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tringeling

  • Gäst
Någon ide om hur man kan slakta utan att förstöra skallen?

Häromdagen nackade jag två av mina silkestuppar och just för att jag ville undersöka skallen och inte skada den, bedövade jag med ett hårt slag alldeles bakom huvudet. De låg precis stilla på huggkubben så det var lätt att sikta precis och de blev bedövade direkt.

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
Svårt att sikta rätt utan att skada den del av huvudet man vill undersöka... Koldioxid används väl också när större mängder höns ska avlivas samtidigt, tex gamla ägghöns? Bara svårt praktiskt att hitta en gammal bil mm.
Jag har eter hemma, det använde man ju förr för att söva ner både folk och fä. Någon med etererfarenhet?
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Svårt att sikta rätt utan att skada den del av huvudet man vill undersöka... Koldioxid används väl också när större mängder höns ska avlivas samtidigt, tex gamla ägghöns? Bara svårt praktiskt att hitta en gammal bil mm.
Jag har eter hemma, det använde man ju förr för att söva ner både folk och fä. Någon med etererfarenhet?
Jag har bara avlivat labbråttor och insekter med eter. När man gör det så stoppar man dem i en tät behållare med en bomullstuss indränkt med eter. Du behöver ju i praktiken bara söva djuret då du ska avliva genom avblodning.

En kraftig påse (så näbben inte gör hål)  med en stor bomullstuss med eter borde funka om man håller den över tuppens huvud och håller tätt om halsen. KOlla bara så etern inte löser upp plasten (det borde den inte göra) Och var utomhus så att du inte blir groggy om det läcker ut lite ångor :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
ja det undrar jag oxå,därför hade det varit intressant om någon som slaktar ut kan spara huvudna och skicka mig, så kan man jämföra storleken på tupp och höna, och detta gäller alla raserna.
Vart vill du ha huvuden skickade? Sänd adress på pm.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Jag tyckte det här var så intressant att nu har jag varit ute och känt på mina höns. (Blommehöns + en isbar-korsning). Vi har några med hätta, men har aldrig upplevt dessa som mindre livsdugliga eller klenare eller att de skulle haft några andra avvikelser. Kunde inte känna några ojämnheter på deras huvuden heller. Men det kanske är vanligare bland hårt avlade raser?

tinaw

  • Gäst
Förlåt en okunnig fråga, men är hätta precis samma sak som fjädertofs på huvudet?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

 

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
Min frys är full av huvuden nu som jag vill bli av med- vart ska jag skicka dem? Snart åker dom ut på ett eller annat vis...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Stora slakterier använder el att bedöva med och det är även möjligt att söva dem med gas. Ska man inte äta köttet kan man nog koppla bilavgasröret in i en tät låda och låta dem somna in. Jag vet inte om det är lagligt i Sverige och du får ju själv ta reda på vad som gäller i Norge. Men att sövas med kolmonoxid är inte smärtsamt enligt de människor som har försökt begå självmord och räddats. Det kräver dock att man har en gammal bil utan katalysator.

Vill man få en modernare bensindriven bil att tillfälligt producera stora mängder koloxid så får man påverka motorstyrsystemet på något sätt så att bränsleblandningen blir för fet. När det är underskott på syre i processen så kan katalysatorn inte bryta ner den bildade koloxiden. En enkel metod som fungerar på vissa bilar, dock inte alla, är att kortsluta signalen från lambdasonden till jord.

En annan mycket effektiv koloxidkälla är glödande träkol, t ex en vanlig utegrill.

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Min frys är full av huvuden nu som jag vill bli av med- vart ska jag skicka dem? Snart åker dom ut på ett eller annat vis...

Om inte Gernsö hör av sig så hör med Desireé Jansson (statsveterinär) på SVA i Uppsala om de är intresserade? (Ring växeln eller mejla henne - jag kan PM:a dig hennes mejladress om du vill? Det var Desirée som tog upp den här frågan med mig varpå jag bildade denna tråd.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Här kan jag inte låta bli att agera grinig gubbe och säga: Ja, såhär går det när människor ska vara klåfingriga och gå in och pilla och förändra vad naturen har tagit fram. Höns ska se ut ungefär som röda djungelhöns; när människor avlar fram extrema former eller storlekar så äventyras djurens hälsa.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kurt

  • Inlägg: 3488
Här kan jag inte låta bli att agera grinig gubbe och säga: Ja, såhär går det när människor ska vara klåfingriga och gå in och pilla och förändra vad naturen har tagit fram. Höns ska se ut ungefär som röda djungelhöns; när människor avlar fram extrema former eller storlekar så äventyras djurens hälsa.

Ja, det är ju optimal funktion i skogarna i  Indien och på Java.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Ja, det är ju optimal funktion i skogarna i  Indien och på Java.

Okejdå, jag förstår din poäng. Jag reviderar mitt uttalande till: Så går det när människor avlar för utseende snarare än funktion!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista, GE202, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser