Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18415 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
PVC-fönster
« skrivet: 17 okt-18 kl 17:17 »
Är det någon som har erfarenhet av PVC-fönster, själv har jag bytt ut ett av mina träfönster mot ett PVC-fönster. Det är ett fönster som öppnas inåt och har tiltfunktion för ventilation.
Nu hade jag tänkt byta fler träfönster mot PVC-fönster, men snickaren anser att jag sänker värdet på huset genom att montera PVC-fönster, själv tycker jag inte att så är fallet. Vad tycker ni.
Är det någon i Hässleholmstrakten som har monterat PVC-fönster får ni gärna PM:a vem ni hade till hjälp att byta fönster om det var en byggfirma.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #1 skrivet: 17 okt-18 kl 17:20 »
Det ligger flera plastfönster på återvinningen efter att de satt tillbaka de gamla träfönsterna igen.
Antar att de bytte tillbaka för att det var nått som inte var bra.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #2 skrivet: 17 okt-18 kl 17:41 »
Jag håller med snickarn. Om jag ser ett hus med plastfönster tänker jag att där bor nån som inte bryr sig om sitt hus på riktigt.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #3 skrivet: 17 okt-18 kl 17:45 »
vi har PVC fönster på landet, och min erfarenhet är positiv. sen finns det dom som tagit in från Kina och från öststatern som inte har kommit upp i bra kvalitet, dom gulnar efter ca 3-5 år, och börga kalka efter bar ca 2-3år dvs ingen kvalitet att önska. Dom fabeikaen som jag har erfarenhet av är: Aluplast (Zodiak.se) och KBE (Fönstterfabriken i polen Kontakt Aidia0707996343) bra priser och frakten är inkl i vest.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: PVC-fönster
« Svar #4 skrivet: 17 okt-18 kl 18:29 »
PVC känns sniket och jag är osäker på långtidsegenskaperna. Aluminium däremot, det skulle jag kunna ge mig på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #5 skrivet: 17 okt-18 kl 19:06 »
Som det redan kommit fram så är inte all PVC lämplig att ha i solljus. Och man ser inte hur mycket UV-skydd som är iblandat i plasten förrän den börjar vittra.

Aluminium kan vara olika legerade, men borde vara säkrare. Men det känns som fel material att använda då man vill ha bra isolering, aluminium är ju bland de bästa värmeledarna. Rostfria bågar däremot skulle vara fina fisken. Men kanske inte på en gammal träkåk...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #6 skrivet: 17 okt-18 kl 19:13 »
Vill man ha fönster som inte behöver fixas med. Då är plastfönster toppen.
Vill man skrapa måla och fixa så ska man välja trä

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #7 skrivet: 17 okt-18 kl 20:38 »
Jag har satt in några plastfönster bara för att slippa allt krångel med målning och kittning. Fungerar fortfarande perfekt efter 3-4år men jag retar mig på att de öppnas inåt. Hel värdelöst men det verkar vara svårare för dom att bygga så de öppnar utåt

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: PVC-fönster
« Svar #8 skrivet: 17 okt-18 kl 22:11 »
Även om PVC-plasten är UV-beständig så blir den spröd med tiden, då mjukgörarna har avdunstat eller brutits ned. Jämför med plasthängrännor (de flesta märken av sådana är också gjorda av PVC), både rännorna och rännkrokarna börjar bli spröda efter 10 år även om de har suttit i skuggan på norrsidan av ett hus, och efter 20-30 år håller de knappt att ta i.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #9 skrivet: 17 okt-18 kl 22:48 »
Skall ju tydligen tvättas med såpa, vilken sort kommer jag just nu inte ihåg. skall prova och vaxa med båtvax med dubbelt uv-skydd på något undanskymt ställe om det skulle råka bli någon missfärgning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #10 skrivet: 17 okt-18 kl 23:46 »
Det bästa är nog att måla dem med någon täckande färg från början, då har de chansen att bli långlivade.

Det där med såpa är bara för att man inte skall använda något för starkt rengöringsmedel.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #11 skrivet: 18 okt-18 kl 07:47 »
dom är "underhållsfria" för dom går inte att underhålla utan får bytas när det är dags. förespråkar man pvc-fönster borde man inte heller vara främmande för att ha heltäckande plastmattor, plåtfasad grus istället för gräsmatta eller att täcka bilen med underredsmassa.
smaken är som baken.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #12 skrivet: 18 okt-18 kl 08:39 »
Landet....
 Du kanske menar att om man har plastfönster så är man inte främmande för att ha stenhus. Betongpannor på taket.
Robotklippare som klipper gräsmattan och en stensatt uteplats ;)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #13 skrivet: 18 okt-18 kl 08:40 »
dom är "underhållsfria" för dom går inte att underhålla utan får bytas när det är dags.

Den var bra ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #14 skrivet: 18 okt-18 kl 10:27 »
Vill man ha fönster som inte behöver fixas med. Då är plastfönster toppen.
Vill man skrapa måla och fixa så ska man välja trä

Våra fönster skrapas och målas vart tionde år. De fyller 70 år snart. Ett plastfönster har en max livslängd på 20 år, sedan får man byta.

Så det som står mot varandra är kostnader och tidsåtgång för två målningar Vs för ett fönsterbyte. Jag tror att trä vinner i båda jämförelserna. Sen kan man ju ta in miljödimensionen också. Även här är trä vinnaren. För att inte tala om estetik.

Mvh
Magnus

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #15 skrivet: 18 okt-18 kl 11:22 »
Landet....
 Du kanske menar att om man har plastfönster så är man inte främmande för att ha stenhus. Betongpannor på taket.
Robotklippare som klipper gräsmattan och en stensatt uteplats ;)
precis och byggahus eller familjeliv kanske frekventeras oftare än alternativ.nu

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #16 skrivet: 18 okt-18 kl 11:34 »
Våra fönster skrapas och målas vart tionde år. De fyller 70 år snart. Ett plastfönster har en max livslängd på 20 år, sedan får man byta.

Så det som står mot varandra är kostnader och tidsåtgång för två målningar Vs för ett fönsterbyte. Jag tror att trä vinner i båda jämförelserna. Sen kan man ju ta in miljödimensionen också. Även här är trä vinnaren. För att inte tala om estetik.

Mvh
Magnus

Och här är de flesta fönster 110 år gamla. En tredjedel är målade och kittade en gång de senaste 20 åren, resten ligger efter men har ingen röta. Tror de kittades för ca 40 år sedan. Snart dax  :-[

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #17 skrivet: 18 okt-18 kl 11:57 »
Så är det mycket bra virke i fönster som är 100 år, det är svårt att hitta så bra virke idag. I mitt barndomshem är var fönstren hundra år och utan röta och ändå inte så där överdrivit väl underhållna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #18 skrivet: 18 okt-18 kl 12:37 »
precis och byggahus eller familjeliv kanske frekventeras oftare än alternativ.nu

Där finns så lite kunskap om bi. Höns. Gamla redskap så nä...alternativ😉

Man måste inte bygga sitt hus i lera och halm för att vara här.

En annan intressant aspekt...
Är att få siffror på hela ledet.
Ett trä fönster bidrar inte till några större utsläpp under sin tillverkning men om man räknar på ett 70 år gammalt fönster så är jag ganska säker på att det släpper ut mycket mer värme än ett nytt och under 70 år blir det nog en lite större summa energi som ett gammalt träfönster har släppt ut.







Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #19 skrivet: 18 okt-18 kl 12:39 »
Så är det mycket bra virke i fönster som är 100 år, det är svårt att hitta så bra virke idag. I mitt barndomshem är var fönstren hundra år och utan röta och ändå inte så där överdrivit väl underhållna.
ofta randbarkade man lämpliga träd för att öka på hartsbildningen och därmed få lämpligt virke att tillverka karmar och fönsterbågar av.
så att få fram bra fönstervirke kunde ta en 10-20 år.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser