Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mat från mataffär?  (läst 2447 gånger)

ThereseKjellson.

  • Inlägg: 1
    • Småland
mat från mataffär?
« skrivet: 13 jul-18 kl 10:59 »
Jag har några höns, kalkoner, ankor och kaniner. Jag tog kontakt med vår lokala icabutik och frågade om jag kunde få grönsaker mm som blivit förgammalt. De säger då att de måste ha tillstånd för att ge mig det och att jag måste ha tillstånd för att ta emot det. Är det så?

Jag undrar också om jag måste registrera att jag har fjäderfän? Jag bor på landet.

/Therese

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: mat från mataffär?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-18 kl 14:48 »
Det kan finnas kommunala bestämmelser som styr hur företag ska sortera ut sitt matavfall. I många kommuner finns ett insamlingssystem som samlar in matavfall som sedan blir till biogas och biogödsel.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: mat från mataffär?
« Svar #2 skrivet: 17 okt-18 kl 16:49 »


. De säger då att de måste ha tillstånd för att ge mig det och att jag måste ha tillstånd för att ta emot det. Är det så?

Hittade följande från en tråd skriven 2010... Men jag har svårt att se att reglerna skulle vara enklare nuförtiden

"Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna)"
* "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling (minimum 75°).  För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket"

Och givetvis kommer Jordbruksverket att kontrollera din anläggning för värmebehandling uppfyller alla krav innan du får något tillstånd :)

Och att "ljuga" om syftet för handlaren känns inte som ett alternativ... om någon myndighet kommer på det så kommer sannolikt handlaren att straffas mycket värre än personen med några höns... Och det skulle jag inte vilja ha på mitt samvete


Jag undrar också om jag måste registrera att jag har fjäderfän? Jag bor på landet.

Beror på :) har inte kollat reglerna på ett par år... Men då behövde man inte registrera sig så länge äggen enbart användes inom hushållet, men det räcker med att du ger bort ett ägg till din mamma (om hon är skriven på en annan adress) för att du, enligt reglerna, skall vara registrerad

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: mat från mataffär?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-18 kl 17:27 »
Jamen citat från jordbruksverket gällde ju animaliskt avfall.  TS frågade om grönsaker.   Men regler finns säkert, kanske något enklare dock.

 

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: mat från mataffär?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-18 kl 22:04 »


Jamen citat från jordbruksverket gällde ju animaliskt avfall.

Ja första halvan handlar om att det är helt förbjudet med det...

Andra halvan (om värmebehandling) gäller då givetvis för matavfall utan animaliska delar... dvs även grönsaker

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: mat från mataffär?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-18 kl 00:22 »
 :D....Grönsaker o brödprodukter borde ju logiskt sett vara helt okey...Kött med mask ska man undvika...Typ älgkött...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: mat från mataffär?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-18 kl 00:29 »
:D....Grönsaker o brödprodukter borde ju logiskt sett vara helt okey...Kött med mask ska man undvika...Typ älgkött...
suck... du mensr helt seriöst att älgkött innehåller mer mask än annat kött?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: mat från mataffär?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-18 kl 01:00 »
suck... du mensr helt seriöst att älgkött innehåller mer mask än annat kött?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Nu vet jag inte om du druckit...isåfall skål på dig  ;) ...Googla på hjärnhinnemask på älg...Kan nog sprida sig till rådjur med...eventuellt ren och...Tragiskt men sant...Galna älgsjukan gör inte saken bättre....Kan bli galna höns av det....Själv ger jag inga köttprodukter till hönsen längre...Mycket skumma sjukdomar härskar där...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: mat från mataffär?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-18 kl 08:53 »
Nu är ju inte den masken farlig för oss, inte heller för hönsen.

Saxat från SVA "Studier som gjorts i Sverige och Norge visar att ungefär 30 procent av älgarna är infekterade med denna parasit. Denna parasit är, liksom de flesta andra parasiter, kräsen i sitt val av värddjur och infekterar bara hjortdjur eller nära släktingar. Det föreligger följaktligen ingen fara för att människor eller hundar skall infekteras av denna parasit från älgköttet."

Räven däremot bär på en för oss otäck liten mask.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: mat från mataffär?
« Svar #9 skrivet: 20 okt-18 kl 09:05 »
Nu vet jag inte om du druckit...isåfall skål på dig  ;) ...Googla på hjärnhinnemask på älg...Kan nog sprida sig till rådjur med...eventuellt ren och...Tragiskt men sant...Galna älgsjukan gör inte saken bättre....Kan bli galna höns av det....Själv ger jag inga köttprodukter till hönsen längre...Mycket skumma sjukdomar härskar där...
googla "parasiter nötkött", googla "smitta gris" googla osv...

Är man hypokondriker och letar anledningar att inte äta en speciell sorts mat så är det inte så svårt att hitta en.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser