Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 10688 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #60 skrivet: 18 okt-18 kl 00:00 »
 :) testar det. Ok, så det är inte så att allt går åt helvete om man eldar utan järn och lera nån vecka eller fyra?

Och en annan fråga. De tar aldrig slut. Sotaren godkände en Huskvarna Mikado som löper bredvid kanalen till vardagsrummet. Exakt samma förhållande med inmutat bjälklag osv. Han sa att den inte värmer kanalen så pass att det var någon fara. Funderar på att köpa nån beg skräpkamin för småpengar till vardgsrummet så att det finna nån värmekälla där. Men vad ska jag kolla efter? Är det bara gamla kokskaminer som är tillräckligt dåliga?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #61 skrivet: 18 okt-18 kl 00:31 »
Akta dig för de där kokskaminerna, det blir varma rökgaser om de är hela. Jag eldade i en sönderbränd husqvarna 157 och fick fin värme i köket och låg rökgastemp, men så klagade sotaren och jag köpte en renoverad likadan med följd att den inte orkade värma köket, men rökgaserna blev ruskigt heta. Jag slängde ut den, för även om jag har en bra skorsten så vilar bjälkarna ungefär som hos dig, och jag vill inte utmana ödet. Satte in en liten bastukamin, går kanon och rökgaserna är lika kalla som i den gamla plåtburken. Och den kostade bara 2000 kr, ny på K-rauta. Sotaren har inte sett den än, får se om han klagar. 

Eldar du helt utan järn och lera är det risk att du skadar den tunna plåten i ugnen. I alla fall om du lägger i rejält.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #62 skrivet: 18 okt-18 kl 08:59 »
Tråkigt i dubbel bemärkelse. Det betyder ju att kaminen inte är mycket att ha för mig och att sotarn inte är så värst kunnig trots allt. Bastukamin säger du. Kollar upp!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur värma längan?
« Svar #63 skrivet: 18 okt-18 kl 09:33 »
Ursäkta, nu gör jag ett inhopp utan att ha läst tråden men vill bara berätta att vi har löst det.
1996 skaffade vi 6 solfångare på stalltaket. De går till en tank på 1 kubik. VI drog rör från den genom flera stall till vårt hunddagis som låg i en vinkelbyggnad. Röret mynnade i ett airotemper-element.
Runt millenieskiftet byggde vi om för hundpensionatet i en annan del. Vi skaffade ännu ett airotemper element + en braskamin.
Denna braskamin förseddes med en vattenmantlad rökgång. Allt detta kopplades samman så att de samarbetar. När vi eldar så hjälper rökgaserna till att värma vattnet till de båda elementen.
Det är stora utrymmen vi pratar om här, det som brasan finns i är runt 200 kvm. Det är här vi värmer nu.
Det räckte ju inte med detta arrangemang, så vi kompletterade med en byggvärmefläkt på 5 kWh - det blev jättedyrt och för några år sedan kompletterade med luftvattenpump som kopplats till vattentanken samt en luft-luft som sattes in i utrymmet med braskaminen. Det fungerar kanon!
Ska kanske berätta att vi kan koppla in så varmvattnet går via kulvert under gårdsplanen in till boningshuset.
Solfångarna och luft-vattenpumpen värmer vattnet i tanken till 40 grader och temperaturen håller sig hela vägen genom kulverten till vår panna i huset. Så det kommer c.a 40 gradigt vatten in i vår panna. På sommaren blir temp. mycket högre, upp till 60 grader. Vi har en vedeldat tunna i trädgården och den kan fyllas med varmt vatten utan annat är solens hjälp på soliga dagar. Tunnan rymmer 1 kubik.
I år har vi skaffat solceller.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #64 skrivet: 18 okt-18 kl 10:02 »
Den där lilla söta Mikado-kaminen ger visserligen heta rökgaser, men väldigt lite energi (det ryms ju bara några pinnar) så det är svårt att övervärma en tung skorsten med den. Var nog så han tänkte.

Det är en sådan här som värmer mitt kök nu https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastuugn-harvia-m2

Bastukaminerna är miljögodkända, men jag misstänker att det är en klassning som gäller om man använder dem till just bastu. Skulle alla i en villaförort använda dem som enda uppvärmning så blev det inte så bra. De saknar keramik så temperaturen i förbränningen blir inte så hög. Men här i glesbygd, och om man eldar lövved, så känns det helt ok.


Härligt Znibban, kul när man får till det! Men ibland (helst kortvarigt) får man ta till en byggfläkt eller en bastukamin... För det gäller att hålla kylan ute.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #65 skrivet: 18 okt-18 kl 20:44 »
Gediget arbete znibban! Drömmer om nåt liknande för framtiden, men just nu får det bli enkla billiga lösningar. Måste renovera hela huset innan vintern innan jag kan lägga tid på långsiktighet. 😳🙂

Pratade med sotaren och det han kunde godkänna var en pelletskamin med låg rökgastemp. Som kretslopp varit inne på vid flertal tillfällen. Han sa inget om insatsrör. Utan dem blir ju prislappen ok. Hittade denna

https://www.manualslib.com/manual/837764/Enviro-Bern.html?page=7#manual

För 2000 kr. Kan inte ett smack om pelletskaminer. Vad tror ni om den?
Självfallet är det en billig kamin utan finesser men det är ungefär vad min budget mäktar just nu. Kan uppgraderas längre fram när jag inte måste bygga badrum samtligt.
 
I bifogad bild står det temp på rökgaserna. Men hittar inte mycket att jämföra med. Vad säger ni om dom temperaturerna, är de låga?

Säljaren säger att han kan hålla handen på rökröret när den är igång.

Allt gott folks! Så glad och tacksam över att få bolla.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #66 skrivet: 18 okt-18 kl 23:28 »
Klart värd 2000. Med dagens elpriser och vad du har för förutsettningar så tycker jag det låter som en bra lösning. Du lär dig lite om pellets på köpet, och kanske får nytta av den till något annat senare.

Rökgastempen är låg, och den skenar inte som den kan göra om man eldar hårt i en kamin med överförbränning.



Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #67 skrivet: 18 okt-18 kl 23:35 »
Super! Då blir det en pelletskamin till helgen då! Hoppas sotarn okejar. Något man bör veta inför köp och installation? Typ kolla när kamremmen är bytt osv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #68 skrivet: 18 okt-18 kl 23:46 »
Det bästa vore ju om säljaren kunde starta den så du fick se att tändningen fungerar. Har endast läst lite i manualen, så jag skall väl egentligen inget säga, men tändningen är nog det som kan vara slitet.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #69 skrivet: 19 okt-18 kl 00:12 »
Jo han skrev att den ibland tog några försök att starta. Lätt åtgärdat? Blir än värre med tiden? Han själv trodde den mest behövde rengöras ordentligt. Säljare har ju alltid bra svar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hur värma längan?
« Svar #70 skrivet: 19 okt-18 kl 08:22 »
Jo han skrev att den ibland tog några försök att starta. Lätt åtgärdat? Blir än värre med tiden? Han själv trodde den mest behövde rengöras ordentligt. Säljare har ju alltid bra svar.
det lär knappast bli bättre med tiden...Hur är det med reservdelar till den? kan man "manuelltända" med en liten gasbrännare?
rökgaserna såg låga ut och ok verkningsgrad.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #71 skrivet: 19 okt-18 kl 08:38 »
Rengöring och pellets av bra kvalitet är ju inte fel, men det kan vara så att den del som värmer pelletsen vid start behöver bytas. Det lilla jag vet om pelletsbrännare säger mig att den delen vill man kunna köpa, för den håller nog inte kaminens hela livslängd.

Köp inte en hel pall med pellets, utan prova säckvis så du får pellets som går bra. Flera kamrater som har pelletspannor har haft problem med pellets som sintrar askan. 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #72 skrivet: 19 okt-18 kl 09:19 »
Jag har eldat med pellets i många år nu! Den bästa pelletsen att elda med är 6 mm, det blir ett jämnare flöde och bättre förbränning. Tändelement till kaminen  brukar behöva bytas ibland, det brukar varken vara dyrt eller svårt. Hur det är med den här kaminen vet jag förstås inte. Det går att tända kaminen med näver eller liknande och sen låta den gå till rummet blir varmt. Vad gäller rökgastemperatur så brukar dom inte bli höga.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #73 skrivet: 19 okt-18 kl 09:27 »
Tack för svar. Hr googlat och hittar en reservdelshandlare i England. Kanske på ebay. Skulle ju vara fint att ha någon återförsäljare i Sverige.
Kollar vidare.

Ok, kretslopp. Går det att tända alla pelletskaminer med någon form av externt tillhygge? Näver, gasbrännare eller annat?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur värma längan?
« Svar #74 skrivet: 19 okt-18 kl 11:21 »


För 2000 kr. Kan inte ett smack om pelletskaminer. Vad tror ni om den?
Självfallet är det en billig kamin utan finesser men det är ungefär vad min budget mäktar just nu. Kan uppgraderas längre fram när jag inte måste bygga badrum samtligt.


Kolla först om din kommun har några särskilda krav på t ex svenskt miljögodkännande för nyinstallerade eldstäder i det område där du bor (vissa kommuner har inga krav alls, andra har krav som gäller hela kommunen, ytterligare andra ställer krav bara i vissa områden, t ex bostadsområden med detaljplan). Det står ofta i någon lokal ordningsföreskrift, eller också kan det tänkas att miljökontoret eller motsvarande instans har lagt ut information på nätet.
I så fall bör du se till att det finns dokumentation om att pelletskaminen du funderar på uppfyller dessa krav - antingen genom märkning på den eller något medföljande intyg.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #75 skrivet: 19 okt-18 kl 22:02 »
Tack för info. Trodde det räckte med sotarens godkännande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #76 skrivet: 20 okt-18 kl 00:09 »
Här kan sotaren de regler som gäller i kommunen.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #77 skrivet: 20 okt-18 kl 08:50 »
Dom pelletskaminer jag känner till går bra att tända manuellt. När det har brunnit en stund så den blir varm brukar både pelletsmatning och fläktar gå igång. Om du tar reda på vad ditt tändelement heter så finns det nog möjlighet att köpa hos dom som servar pelletsbrännare, dom servar ibland också kaminer.
kretslopp

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Hur värma längan?
« Svar #78 skrivet: 22 okt-18 kl 09:28 »
Ska man ha en pelletskamin som fungerar ska man inte titta på begagnat kinaskräp för 2000.
Sätt in en luftvärmepump av bra fabrikat monterat och klart för 20000 så har du värme.
I skåne blir det väl sällan kallare än -15 så värmepumpen klarar att värma hela vintern.
Du slipper dyra sotningsavgifter. Nästa gång det blir brandbesiktning kan du få nedslag på din tveksamma kamininstallation och nya kostnader tillkommer.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #79 skrivet: 22 okt-18 kl 09:36 »
Visst är det så, bäst prestanda hos pelletskamin är ju oftast de senaste modellerna. Kommer sätta in en luft luft men för tillfället har jag inte 20 lök att lägga på det. Men huset är stort och nu när det är en ledig kanal i murstocken känns det dumt att inte använda den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser