Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smide i norrland  (läst 5305 gånger)

Ostschnitzeln

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Smide i norrland
« skrivet: 08 dec-07 kl 22:23 »
Jag har provat smida ett par gånger, och det är roligt, men jag skulle vilja lära mig "på riktigt". Nån som vet av bra kurser i norra västerbotten, eller inte allt för långt härifrån? Eller nån som känner att den kan och vill lära ut?
Tack

heid84

  • Inlägg: 49
  • novemberbarn
Re:Smide i norrland
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 17:52 »
Jag är på precis samma plan som du, har prövat några gånger och vill gärna lära mig mer. Om vi hittar fler i Västerbotten som vill lära sig så kanske vi kan prata med Vuxenskolan eller liknande? Har ingen aning om hur deras kurser fungerar..

/Heid
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Smide i norrland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 17:58 »
Jag är på precis samma plan som du, har prövat några gånger och vill gärna lära mig mer. Om vi hittar fler i Västerbotten som vill lära sig så kanske vi kan prata med Vuxenskolan eller liknande? Har ingen aning om hur deras kurser fungerar..

/Heid

Kolla in Vuxenskolans sida om att starta "egen" studiecirkel
http://www.sv.se/cirkel/
kanske något för Er.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ostschnitzeln

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Re:Smide i norrland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 20:31 »
Ja, det kanske vi skulle kunna göra. Finns det fler västerbottningar intresserade av att lära sig smida?

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Smide i norrland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 11:37 »
Hej!

Hemslöjdskonsulenten i Västerbotten vet säkert vart ni skulle kunna vända er för att lära er smida. Han heter Mats Pallin mats.pallin@hemslojd.org

I Skellefteå finns något som heter "Handens Hus". De har en smedja där, som hyrs ut till bla kursverksamhet. För kontakt dit kan ni maila: handens.hus@skelleftea.se
 //www.hemslojden.org/vasterbotten/handenshus.html

Lycka till!

alo

  • Inlägg: 128
SV: Smide i norrland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 17:14 »
Här finns en eller två som kan tänkas vara intresserade om det blir ngt i Sk-å

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Smide i norrland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-08 kl 20:02 »
Jag har tidigare hållit kurser i Handens hus smedja, det studieförbund jag då höll kurser för var ABF men Vuxenskolan håller också smideskurser. Kurserna är upplagda på samma sätt.
 
Jag har ingen aning om vad de tar för kurserna nu, men det är inte så farligt dyrt. Vi brukade lägga upp det som helgkurs, med start på fredag eftermiddag för genomgång av smedjan, säkerhet och få känna på materialet. På lördagmorgonen körde vi igång och då fick man testa basickunskaper som stukning och sträckning, smida rundstång av fyrkantsjärn mm mm. Efter det fick man göra en ljusstake eller något liknande.

Man hinner inte särskilt mycket om man inte jobbat i en medja förrut, speciellt eftersom det saknas fjäderhammare och andra verktyg som underlättar. Men om man vill prova på så är det en bra idé att gå en smideskurs.

Tidigare har Mattias Baudin utanför Nordmaling hållit kurser och han är en duktig smed. Jag vet inte om han håller kurser längre, men att prata med Palle (hemslöjdskonsulenten) är en bra början eftersom han kan tipsa om sånt.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser