Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  S-järn  (läst 4992 gånger)

idamaria

  • Inlägg: 129
S-järn
« skrivet: 13 jul-07 kl 20:09 »
Är det någon här som kan göra ett S-järn till mig. Tror det kallas S-järn iallafall, jiehkku på samiska om det hjälper någon :) Lägger in en bild så det är klart vad jag är ute efter!

Om det är nån som kan göra det, eller vet nån annan som kan det så är jag intresserad, behöver bara själva smidesarbetet, skaftet kan ja fixa själv!
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:S-järn
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 21:37 »
Blir nyfis. Vad har man den till?

länken

  • Inlägg: 155
Re:S-järn
« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 22:28 »
Hej.

De kallas även s-skrapa och antar att du använder den till skinnberedning.

KG lindblad säljer sådana på sin hemsida:  

http://www.hammarede.com/

Kolla under produkter och skinnberedningsverktyg.

Mvh/Niklas
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 22:29 av länken »
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:S-järn
« Svar #3 skrivet: 14 jul-07 kl 18:55 »
ah tack för tipset! Han hade ju massa bra grejjer! :)

Jag ska ha den till att skrapa bällingar med :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:S-järn
« Svar #4 skrivet: 08 sep-07 kl 22:45 »
hm, han kg lindblad gör inte den modellen av s-järn som jag behöver...

ingen som vet någon annan smed? har för mig att det ska finnas en i typ malå eller någonstans där i trakterna...
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:S-järn
« Svar #5 skrivet: 14 sep-07 kl 21:09 »
Bara men skulle veta hur hårt det skall vara borde ju vem som hels kunna klappa till det av en bladfjäder från en bil.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:S-järn
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 10:35 »
Vill nog att någon som har koll på hantverkat utför det, så den blir rätt gjord, det är inte bara att klappa till,
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:S-järn
« Svar #7 skrivet: 17 sep-07 kl 00:17 »

Men k-g gör säkert den modellen du vill ha om du frågar, de han har på hemsidan är ju hans stående sortiment..

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:S-järn
« Svar #8 skrivet: 21 sep-07 kl 21:03 »
ja fast ja mailade ju honom o frågade om s-järnet o då svarade han att han gör en indianmodell o inte den samiska modellen o det tog ja som att han inte alls gör den samiska modellen...dessvärre.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:S-järn
« Svar #9 skrivet: 22 sep-07 kl 20:21 »
Försök fråga här:http://www.antracit.se/smf/index.php
Forumet är enormt sedan man är inloggad på det. De verkar veta en hel del och flera av stamgänget verkar vara professionella smeder.
En annan möjlighet är att hitta ett gammalt jiehkku och fixa upp det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:S-järn
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 12:14 »
jo men problemet är att jag inte har en gammal jiehkku och det är inte bara att hitta. det har funnits i släktens ägor men dom är borta, kan inte hitta dem. men jag verkar ha fått hjälp av en smed nu så det kanske löste sig :) men tack för tipset! :)

börjar ju bli bråttom nu, skorna måste ju sys till vintern! =)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: S-järn
« Svar #11 skrivet: 19 jun-08 kl 16:34 »
Har du nån bättre bild?

Skulle tro att jag kan fixa till en sådan...
*Janne Jörgensen*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser