Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Textilier i uthus  (läst 2502 gånger)

mig

  • Gäst
Textilier i uthus
« skrivet: 01 nov-11 kl 10:44 »
Flyttar i vår och inser att alla våra gamla lakan, gardiner, tyglåda, kläder o liknande inte kommer att få plats i huset. Finns någon är som förvarar sådant i uthus (timrat ej helt tätt)? Hur fungerar det med tanke på fukt och råttor/möss? Eller ska man försöka göra sig av med så mycket som möjligt?

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Textilier i uthus
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 22:48 »
Det tror jag inte är en så bra idé, i alla fall inte om det är något du är rädd om! Även om du försöker paketera sakerna så är små gnagare jätteduktiga på att bryta sig in, det blir fukt, det kan mögla, börja lukta sunkigt och så där...

Händig Man

  • Gäst
SV: Textilier i uthus
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 22:53 »
vart bor ni? Jag har plats i förrådet om ni vill förvara saker

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Textilier i uthus
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 23:11 »
Hänger du textilierna luftigt går det bra men har du det i kartonger blir det lätt råttbon.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Textilier i uthus
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 23:26 »
Med all respekt- jag vill inte vara orsak till konflikt- så tror jag ändå inte att det är en jättebra ide. Det pratas om kläder, en jacka som hängt i ett otätt uthus en vinter är inte fräsch!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Textilier i uthus
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 10:19 »
Det finns folk som lever på att sälja täta plastlådor. Att snickra ihop gnagartäta trälårar har man lyckats med i alla tider, det gäller bara att vara noggrann. Enkel fuktabsorbator "torrbollen" kan tillverkas av kalciumklorid, en hundring för en 25-kgsäck på lantmännen ("vägsalt").

I uthuset anbringar naturligtvis även sedvanliga mus- och råttfällor i normal omfattning. Har man fått bukt med de som kommer in på hösten brukar det bli lugnt framåt vintern.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Textilier i uthus
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 10:46 »
Enkel fuktabsorbator "torrbollen" kan tillverkas av kalciumklorid, en hundring för en 25-kgsäck på lantmännen ("vägsalt").
 
Aha, det är bara vägsalt. Då ska jag göra en sån. Tack för tips!

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Textilier i uthus
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 19:26 »
Jag tror du måste ha riktigt täta lådor om du ska ha tyger i uthus... Annars, har du tänkt på ytor inne som annars ofta glöms bort? Typ under sängen? Där finns massor av plats och det finns ju bra lådor som passar. Samma under soffan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser