Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten eller stor varmvattenberedare -energi  (läst 5356 gånger)

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« skrivet: 12 mar-18 kl 20:34 »
Hej! Jag bor off grid och nördar därför i energiförbrukning. Nu ska jag köpa en vvb som kommer driva främst dusch och lite diskvatten ibland och jag undrar om jag ska köpa en på typ 20 liter och bara startas den när det ska duschas eller köpa en stor som då får gå hela tiden men då blir det underhållsvärmning som drar el. Vilket är effektivast? Hur jobbigt det blir osv är ganska ointressant det är bara rent energimässigt jag tänker.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #1 skrivet: 12 mar-18 kl 21:21 »
De allra minsta varmvattenberedarna är ofta rena lågprisprodukter och ganska dåligt gjorda, dåligt isolerade osv.
Ska man köra offgrid kanske man ska fundera på om man överhuvudtaget ska använda el för att värma vatten, eller om man ska lösa varmvattenfrågan på annat sätt.

Jag skulle tro att en medelstor beredare (35-60 l) som får stå på hela tiden kan bli den bästa lösningen. Men köp en beredare av välkänt och pålitligt märke (alltså inte första bästa kina- eller öststatsberedare på Jula eller Biltema), som förefaller vara välisolerad. Om du har tillgång till trefasström, så välj helst en trefasberedare, i andra hand en 400 V enfas som kan kopplas mellan två faser. 230 V enfasberedare brukar bara bli irriterande pga att de snedbelastar elnätet. Det är nog bra att välja en beredare med så låg effekt som möjligt, jag antar att du inte har några problem med om det tar ett par timmar att värma upp den igen sedan någon har duschat slut på varmvattnet.

Ta en funderare på vad du har för vattenkvalitet innan du väljer beredare, i de allra flesta fall duger en vanlig emaljerad stålplåtberedare med offeranod bra, men det finns en del specialfall av konstig vattenkemi eller aggressivt vatten där sådana beredare inte blir långlivade eller där offeranoden får en isolerande beläggning och inte fyller sin funktion. Det finns s k aktiva offeranoder som löser problemet i vissa fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #2 skrivet: 12 mar-18 kl 22:50 »
Nu vet jag ju inte med vad du skall värma den, men jag håller på en stor som du isolerar extra mycket. Om du får överskottsel från vind eller sol så är det ju skönt att kunna dumpa den i beredaren.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #3 skrivet: 13 mar-18 kl 04:44 »
Oavsett volym så måste ju vattnet värmas upp regelbundet även i en stor varmvattenberedare för att undvika legionella

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #4 skrivet: 13 mar-18 kl 12:11 »
Om den stora och den lilla är lika välisolerade, per yta, så läcker den stora mer värme eftersom den har större yta. Därför antagligen större förluster med en stor, men det värmer ju huset.

Om den får svalna mellan användningarna, för att du har ont om el eller så, så blir det med en stor en större mängd vatten att värma när du ska duscha eller diska så då krävs det mer av din anläggning och tar längre tid.

Vi behöver nog veta mer för att kunna svara vettigt. Vad har du för eltillgång, hur värmer du ditt hus, har du vedvärmt vatten till något annat, kan en genomströmningsberedare vara ett alternativ (ifall du har och startar ett stort dieselelverk på 10 kW för att duscha) etc? Utan att veta något mer skulle jag lita på Torbjörn här ovanför, han brukar ha koll.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #5 skrivet: 13 mar-18 kl 13:52 »
Oavsett volym så måste ju vattnet värmas upp regelbundet även i en stor varmvattenberedare för att undvika legionella

Det är ju just när vattnet är uppvärmt till runt 40 grader som legionellabakterierna trivs. Om beredaren är kall (storleksordning rumstemperatur) är det ingen risk för tillväxt. Så det finns ingen anledning att värma upp en kall beredare bara för att döda bakterier. Däremot ska man se till att beredarens termostat får reglera på tillräckligt hög temperatur när beredaren väl är igång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #6 skrivet: 13 mar-18 kl 14:09 »
Och har man en större tank, t ex 750 liters ackumulatortank med varmvattenberedare i toppen, så får man varmvatten att utnyttja direkt medan man har volym att dumpa in överskottsel i under själva beredaren.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #7 skrivet: 14 mar-18 kl 11:35 »
Jag skulle välja en beredare med 5- 10 liters volym, och 230 volt. Den tar liten plats och tror jag, kan räcka. Om jag skulle skaffa soltank så skulle tappvarmvattnet få gå från den och igenom elberedaren, för att alltid ha varmvatten och slippa bakterier. Plasering så tänker jag vid duchen, för där går det åt mest. Men för att slippa svåra rördragningar så skulle du kunna ha en 5 liters under diskbänken. Om du köper en eller två små beredare så blir det också betydligt billigare.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #8 skrivet: 14 mar-18 kl 12:15 »
Har testat en ny från Jula, med nå skumt märke och en gammal Nibe från återvinningen, båda på ca 100 liter och Niben drar mindre ström och håller värmen längre om strömmen stängs av.
Lät dom stå på en vecka utan att tappa något vatten och inga andra förbrukare på och om jag mins rätt så drog den nya ca 50 % mer ström.

Båda var monterade i en källare som håller ca +10 grader och vatten in är endast några + grader.

Hade en på 15 liter först och den räckte inte till att duscha, så jag föredrar en större

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #9 skrivet: 16 mar-18 kl 18:54 »
Jag har en på 30L från TESY köpt på Bauhaus, men är väl samma somfinns på varuhusen runtom.
Jag har den på nästan ma, dvs runt 60C och drar 1200w när den värmer.
När vattnet frös så tog det knappt två dygn innan den kommit ner i obehagligt kyligt duschtillstånd :).

Ett alternativ är att ha en mindre på 10-15L och en genomströmningsvärmare driven av gasol efter. Då får genomströmmaren någorluunda varmt vatten, och toppvärmer sedan upp till önskad temp.

Jag kan duscha utan problem men jag har dock liten diskmaskin, och värmer vatten i vattenkokaren när jag behöver diska något manuellt.

Jag har tillgång till nät-el, men är sparsam på den likväl.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #10 skrivet: 16 mar-18 kl 22:15 »
Det som är intressant i det här fallet är ju inte hur hög effekt värmepatronen i beredaren har (dvs hur hög effekt den drar när den värmer vatten), utan det är hur hög medelförbrukningen blir när man inte tappar ur något vatten och den bara slår till termostaten en liten stund då och då för att täcka upp värmeförlusterna till omgivningen.
Om man inte vill ha en energimätare inkopplad länge till beredaren så kan en möjlig mätmetod (om det är en 230 V-beredare) vara att ta en klocka med mekaniskt eldrivet urverk utan gångreserv (t ex en billig dygnstimer) och koppla in den parallellt med elpatronen, efter beredarens termostat. Låt beredaren värma upp sig, notera vad klockan/timern står på, titta sedan till alltsammans t ex ett dygn eller en vecka senare och se efter hur många timmar den har gått. Därefter är det lätt att räkna ut medelförbrukningen.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #11 skrivet: 16 mar-18 kl 23:54 »
Jag vet inte om detta hjälper, men under 61 dygn (maj-juni) så var min totalta förbrukning 440kwh varav vvb drog 77kwh.
Medeltemp inne ca 20, medeltemp ute ca 18.
I "garderoben" som vvb sitter i, finns hydrofor och inkommande vatten, men ingen ytterligare uppvärmning. Det rummet är i genomsnitt 3-4c kallare än resten av huset.

Dessa siffror kanske är moot utan att veta vattenförbrukning, levnadsvanor osv.
Det är noterade siffror från plug-in elmätare.

Jag har inte haft råd att utrusta alla större förbrukningsvaror med historikloggande mätare ännu.
Ligger på långa önskelistan :)

/Rikard

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #12 skrivet: 17 mar-18 kl 08:20 »
En liten beredare som inte drar så mycket underhållsuppvärmning är effektivast! Den passar kanske dej bäst också eftersom den kan återuppvärmas snabbt efter ett varmvattenuttag.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #13 skrivet: 17 mar-18 kl 09:10 »
Det är ju, som redan skrivet i tråden, inte alls självklart att en liten beredare har låga tomgångsförluster. De riktigt små varmvattenberedarna har ofta tunn isolering för att få små yttermått så de går att installera i trånga utrymmen (t ex ett diskbänkskåp). Oftast är de också starkt prispressade och tillverkaren snålar in så mycket som möjligt på både isolering och annat redan av den anledningen.

Chansen är större att få låga tomgångsförluster om man köper en medelstor beredare (35-60 l) av välkänt märke, som inte är extremt "slimmad" utan får ta den plats den tar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #14 skrivet: 17 mar-18 kl 10:37 »
En välisolerad liten beredare borde vara det bästa.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #15 skrivet: 17 mar-18 kl 11:39 »
Hej! Jag bor off grid och nördar därför i energiförbrukning. Nu ska jag köpa en vvb som kommer driva främst dusch och lite diskvatten ibland och jag undrar om jag ska köpa en på typ 20 liter och bara startas den när det ska duschas eller köpa en stor som då får gå hela tiden men då blir det underhållsvärmning som drar el. Vilket är effektivast? Hur jobbigt det blir osv är ganska ointressant det är bara rent energimässigt jag tänker.
Mitt svar är kanske OT men den här är mest effektiv i alla lägen https://www.badshop.se/interior/kok-och-tvattstuga/hushallsapparater/koksredskap-och-kokstillbehor/vattenkarl-sunwind/p-718403?utm_source=google

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #16 skrivet: 17 mar-18 kl 13:55 »
Mitt svar är kanske OT men den här är mest effektiv i alla lägen https://www.badshop.se/interior/kok-och-tvattstuga/hushallsapparater/koksredskap-och-kokstillbehor/vattenkarl-sunwind/p-718403?utm_source=google

Det där är ingen elvarmvattenberedare, som var det denna tråd handlade om. Den går dessutom inte att koppla in till ett trycksatt tappvattensystem. Dyr rostfri kastrull med kran.

VS

  • Gäst
SV: Liten eller stor varmvattenberedare -energi
« Svar #17 skrivet: 17 mar-18 kl 15:31 »
Jag håller fullständigt med dig. Men den där kastrullen är en del av min varmvattenberedare. ;D Jag tänkte mest på dem första fem orden och sista meningen i hennes inlägg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 5 användare (1 dolda)
Assa, xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser