Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med jordning  (läst 2395 gånger)

Lucta

  • Inlägg: 3
    • -
Problem med jordning
« skrivet: 29 jan-19 kl 21:40 »
Hej:)
Jag har problem med jordningen till mitt ena aggregat vilket unghästen märkt;)
Har läst på om jordning och förstått att en jordtråd som löper längst med staketet med några cm mellanrum till eltråden är en variant. (Har 3 trådar i hagen)
Läste även att man kan jorda i vatten, jag har en brunn som inte används, där det sitter en gammal handpump (en sån där gammaldags grön pump). Den fungerar inte, men tänkte om ni tror att det räcker att använda själva pumpen (fästa jordkabeln i pumpen) eller måste det ner ett separat jordspett i brunnen?
Hoppas nån förstår vad jag menar😂
Med vänlig hälsning, Anna
« Senast ändrad: 29 jan-19 kl 21:46 av Lucta »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Problem med jordning
« Svar #1 skrivet: 29 jan-19 kl 21:53 »
Beroende på vart du bor. Och jordmån. Sandjord är inte en höjdare.
Men tina en bit mark så tjälen försvinner. Knacka sen ned ett antal järn, typ armeringspett av nån variant. Koppla ihop dom med en gammal vajer eller grövre ståltråd. Koppla sen jordkabeln till ett av spetten.

Pumpen går ner till vatten. Risk att strömmen går ner den vägen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Lucta

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Problem med jordning
« Svar #2 skrivet: 29 jan-19 kl 22:26 »
Tack för svar:)
Då vet jag vad jag ska försöka pyssla med imorgon😉 Bor utanför Grythyttan, vi har ca 2 dm snö här, tror dock inte att tjälen går så djupt så med lite tur så ska jag nog kunna få ner nåt spett👍🏻


Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med jordning
« Svar #3 skrivet: 29 jan-19 kl 22:38 »
Vattna rejält när du får ner spetten. Gärna med en skvätt salt i. Då får du betydligt bättre ledande förmåga på köpet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med jordning
« Svar #4 skrivet: 29 jan-19 kl 23:10 »
Och kom ihåg att om du ska slå ner flera jordspett, så ha rejält avstånd mellan dem. Längre avstånd ju sämre ledningsförmåga du tror att marken har. Ett dussin spett i en tät klunga ger inte bättre jordning än ett enda spett. Gärna 1-2 meter mellan spetten om det går att ordna.

Se också till att alla jordspett, samt alla jordledningar som är i kontakt med marken, är av samma material (t ex varmgalvat stål).  Om man blandar material (t ex koppar och järn, eller obehandlat och galvat järn), så slutar det ganska snart med att de delar som är av mindre ädelt material fräts bort, och de som är av mer ädelt material får en isolerande beläggning så de inte heller gör någon nytta.

Ytterligare en viktig sak är att se till att inte ordna elstängslets jordtag nära t ex nergrävda el- , tele- eller vattenledningar, inte heller nära jordtag för åskledare eller liknande saker.

Lucta

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Problem med jordning
« Svar #5 skrivet: 01 feb-19 kl 13:12 »
Tack alla för svar👍🏻
Jag har provat att sätta ner fler jordspett utan resultat. Både i marken och i gödselstaden men staketet ger fortfarande inga stötar.
Det känns som hästen inte jordar själv genom all snö😉

Jag har nu dragit en extra tråd (elband) runt hagen som jag fäst direkt på jordningen. Om man håller i båda trådarna samtidigt så får man stöt. Dock gäller det ju att unghästen (hon är bara 7 månader med en riktig fluffpäls samt stubbman) kommer åt och rör båda samtidigt.

Har ni fler tips? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra här näst😳

Jordspetten jag använt mig av är sånna som är köpta till just det, samt järntråd runt dom/fram till aggerigatet.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem med jordning
« Svar #6 skrivet: 01 feb-19 kl 13:51 »
Det finns Elband med både jord och "stöt" i samma band

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Problem med jordning
« Svar #7 skrivet: 02 feb-19 kl 08:43 »
Jag har skrotat alla jordspett här . Det blir många kopplingar som kan bli problem med efter en tid då det rostar eller ärgar eller blir dålig kontakt av andra anledningar.

Jag har en grövre alutråd från stängselaggregatet och ut ca 3-5 mm, därefter sitter det ett vattenledningsrör av koppar ner i marken, genom det röret går en 10 meter lång kopparvajer som är 7-8 mm såna som man hade tidigare för att leda ström fram till husen, det som kallades blank.kabel. Mellan alutråden och kopparvajern så sitter det en specialkoppling som är just för att koppla ihop alu med koppar då dessa annars ragerar med varandra. Över detta är det isolerat med vulktejp. Långa stängsel med mycket busk och gräs, 10000V på stängslet.

På ett annat ställe är det draget samma system men där ligger inte kopparvajern nedgrävd utan ligger i botten på en kanal som går in från en å.

Tredje stället som vi använder kopparvajer kommer den från en elstolpe och används där för jordning kombinerat åskskydd av en elledning och inte för jordning av hagar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare
LimJans, xaelanar, Palle500, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser