Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar mangel  (läst 5514 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hur fungerar mangel
« skrivet: 04 feb-18 kl 15:04 »
Jag hittade en mangel, som förra husägaren lämnat kvar.

Allt verkar fungera, men borde man inte kunna backa på något vis för att få lös det man manglat?

Tyget som rullas upp med det som ska manglas är skadat.
Går det att byta ut och är det lönt?

Det är en likadan som på bilden

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #1 skrivet: 04 feb-18 kl 19:11 »
Har inte använt just dendär modellen, men på vissa finns det en knapp eller annat man kan backa den på någonstans...
Kanske på pedalen om det inte gör det
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #2 skrivet: 04 feb-18 kl 20:28 »
Tyget kallas nog mangelduk, brukar vara gjort av linne (mycket hållbart), och finns att köpa

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 09:50 »
Dra ut mangelduken och se hur den är fastsatt längst in, de borde gå att byta. När man manglar drar man ut duken helt, lägger det man vill köra på duken längst mot valsen, snurrar för hand 1/2 varv och sedan klämmer ner valsen med ett handtag jag antar finns.. sedan starta man elmotorn så allt börjar snurra in. Kör man små handdukar typ, kan man stanna och lyfta och lägga i en till , å en till. Är det en duk el lakan räcker det, annars för tjockt. När hela objektet är inrullat kan det snurra på lite innan man stänger av, släpper upp valsen och drar i mangelduken, då kommer den fina nymanglade duken ut med perfekta pressveck.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 11:41 »
Dra ut mangelduken och se hur den är fastsatt längst in, de borde gå att byta. När man manglar drar man ut duken helt, lägger det man vill köra på duken längst mot valsen, snurrar för hand 1/2 varv och sedan klämmer ner valsen med ett handtag jag antar finns.. sedan starta man elmotorn så allt börjar snurra in. Kör man små handdukar typ, kan man stanna och lyfta och lägga i en till , å en till. Är det en duk el lakan räcker det, annars för tjockt. När hela objektet är inrullat kan det snurra på lite innan man stänger av, släpper upp valsen och drar i mangelduken, då kommer den fina nymanglade duken ut med perfekta pressveck.

Om det vore så enkelt.
Den går inte att dra bakåt och vet inte hur man backar och därför frågar jag om hur man backar.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #5 skrivet: 07 feb-18 kl 14:45 »
Det borde finnas ett mekaniskt friläge på den någonstans som lyfter och frikopplar övre rullen?
Borde vara en spak eller liknande någonstans...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #6 skrivet: 07 feb-18 kl 15:05 »
De manglar jag testat frilägger mangelrullen när locket dras upp helt. Men den där är modernare än de jag testat.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #7 skrivet: 07 feb-18 kl 15:32 »
Om ni kollar noga på bilden, så är det ingen övre rulle.

Det är en rulle som snurrar och en värmeskena upptill som är välvd så den ligger an mot rullen, den går ner mot rullen med elmotor när man startar den.

Jag hittar ingen frikoppling av rullen eller nån backfunktion.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hur fungerar mangel
« Svar #8 skrivet: 08 feb-18 kl 13:48 »
Googla typbeteckningen   ...om den kunde tillhandahållas kanske?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser