Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol paneler för torp utan el  (läst 26889 gånger)

VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #40 skrivet: 04 jul-18 kl 06:07 »
Så det blir mindre miljöfarliga ämnen om du tvättar i en husbil? Eller behöver man inget godkänt avlopp om man tvättar för hand? Spelar ingen roll vad du har för tvätt"enhet" gråvatten som gråvatten.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nej du, vi pratar om en husbil som står på en camping. De har tömnings möjligheter men en torpare har inte såna möjligheter.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #41 skrivet: 04 jul-18 kl 07:54 »
Nej du, vi pratar om en husbil som står på en camping. De har tömnings möjligheter men en torpare har inte såna möjligheter.
"Jag bor nära en camping med mycket Tyskar och flera har tvättmaskin i husbussarna och stora solceller på taket och de påstår att det funkar bra att köra tvättmaskin, för solcellerna hinner ladda upp batterierna mellan gångerna."

Men varför drar du in godkänt avlopp i diskussionen?
Ts efterfrågar en offgrid-lösning, ensamhet tipsar om campare som har både tvättmaskin och induktionsspis. Blir väl samma utsläpp oavsett hur du driver eller genomför en tvätt?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #42 skrivet: 04 jul-18 kl 08:16 »
Ok då ska jag förklara till dig. TS har gjort en beskrivning före frågorna angående vilka förutsättningar som finns på torpet i fråga så om vi svarar utan att ta hänsyn till den beskrivningen blir vår svar meningslös för TS. Du har rätt. Vi behöver inte kommentera VVS och dessutom är vi inne i el tillverkning då blir det fel forum kategori men hänsyn måste tas till helhetsbilden. Sedan svar som kommer från en forumveteran som du väger lite extra då blir TS tvungen tänka genom ditt svar ändå och det gör att ditt svar kan sätta TS i ett onödigt komplicerad läge. Du vill ju väl inte förvärra utan vill hjälpa till. Hoppas vi överens för att vi måste sluta vår lila konversation om vi ska hålla till forumets regler.   

Du gör alldeles för komplicerade och djupa tolkningar av vad TS började tråden med för mig, som är en enklare person och inte gör djupare analyser av allting utan svarar på det jag läser.
Så sluta förklara för mig vad du tycker att TS vill, det får han göra själv om han anser att jag skriver om sånt han inte vill veta.


Det här läste jag.

Till frågan, sol paneler vad behöver jag? Jag vill kunna laga mat på en kok platta, kunna ha en data igång ett par gånger i veckan. Ladda telefon varje dag (så ofta det går) eventuellt ha  kyl och frys igång 24/7 och kunna använda en tvätt maskin 1-2 gånger i veckan.  Har ingen aning om detta är över snittet eller fullt rimligt så bertätta gärna för mig, samt rekommendera produkt om du vet nått bra, bra sol paneler eller drift snål frys all information välkommnas.




Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

VS

  • Gäst
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #43 skrivet: 04 jul-18 kl 20:08 »
Förstår dig helt, och att vädra kläder e jag bra på innan men fyfan har minnen från när jag var liten hos mormor och handtvätta 2 veckors anväda kläder att stå varje vecka 2 gånger eller en gång är något jag väl skulle vilja slippa, självklart skulle jag kunna komplettera med det eller om jag var själv där men så e inte fallet, och att kunna använda en tvätt maskin 1 gång minst i veckan tills världen rasar måste jag idags Läget, ang ditt andra inlägg instämmet jag man måste leva det och sedan se och få en uppfattning själv om situationen, många bra tips jag fått till mig tackar för intresset att svara en nyfiken själ, vill du dela med dig vad ser du som största svårigheten eftet 1 år off grid?  Skullle va kul o höra :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Att övervintra och ha ett ett jobb som vanligt är svårast. Trots att jag hade bra fusk möjligheter klarade jag inte hela förra vintern pga snön som blockerade vägen och möss som invaderade torpet. Jag fastnade i snön alltför ofta och tog längre och längre tid att komma loss och kunde inte passa tider på jobbet så en bra traktor gärna med hög/låg växel om ni måste ploga vägen själv är ett måste. Och bra möss/rått jägare gärna ett par stycken. Om man nu inte har strikta tider att passa och om man jobbar bara till en vis procent kan det gå bättre.

Sedan uppvärmning, man måste hålla kaminen eller spisen igång hela tiden annars sjunker värme inomhus. Värst när man kommer hem då känns det nästan inne är kallare än ute och pga fuktspärr i skorstenen tar det längre tid att få elden igång och sedan tar ca 40 min att komma upp i ett någorlunda behaglig värme, den där 40 minuter efter trött arbetsdag är väldigt svår att stå ut dessutom när det är mörkt ute. Men det kan eliminera enkelt om man har en gasolkamin som man sätter igång under tiden vilken jag inte var beväpnad med. Nu när jag tänker efter märker jag att jag var inte alls förbered tillräckligt. På morgonen när man vaknar är det kallare och då måste man ha förberett morgon veden natten innan så att man snabbt kan få elden igång men igen en gasolkamin löser även det problemet. En gasolkamin underlättar även toabesöket. Så flyttbar gasolkamin är bra att ha som komplement. Jag duschade på jobbet och våra arbetskläder är strykfria, två av mina fusk möjligheter.

Att växla om direkt från ett normal standardliv till offgrid liv och möta första vintern är generellt sätt en svår uppgift så mitt råd är att ha så många fuskmöjligheter som möjligt inför första vintern men om ni inte behöver ha heltid jobb kvar kommer det att gå bra även utan. Och ni få dessutom njuta av vinterns härligheten bättre. Jag lyckades bara till halva vintern just pga av att få behålla jobbet eftersom jag var nyanställd på det jobbet men ändå kändes bra. Den här vintern bli egentligen min första hela vintern utan större fuskande och håller på att förbereda inför den. Precis som jag nämnde i ett tidigare inlägg märker man själv hur man ska vara förbered och vilka saker man måste fokusera på och välja bort, när man är på plats och upplever situationen själv i praktiken. Jag skrev bara det jag kom på så ställ gärna frågor om ni tänker på nån specifik sak så kan jag svara på det om jag har fått gå genom det.     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #44 skrivet: 04 jul-18 kl 20:50 »
Ja, att vara utan el gör ju att man inte kan fuska med eldandet. Har man bara kamin, vedspis och kanske kakelugn att värma stugan med, då gäller det att ständigt tänka på att inte låta huset kallna. Man behöver också tyngd i det som man eldar upp temperaturen i, annars kallnar det obehagligt fort.

Som kille och van vid utedass i ungdomen så skulle jag aldrig bry mig om att släpa dit en gasolkamin, däremot se till att ringen är av lättare trä. Flickor får värma ringen betydligt oftare, så har man sådana i sitt hushåll så kan det vara värt att lyssna på deras önskemål.

Här fuskas det förresten med el vintertid, något som faktiskt går att göra även offgrid om man har en inte allt för löjligt liten batteribank. Frun och något av barnen har en elektrisk värmedyna i sin säng. Då är det bara skönt med kylan i sovrummet. Man kan ju även ha flanellakan så man slipper chocken när man lägger sig om inte elen räcker till.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #45 skrivet: 04 jul-18 kl 21:16 »
"Som kille och van vid utedass i ungdomen så skulle jag aldrig bry mig om att släpa dit en gasolkamin, däremot se till att ringen är av lättare trä. Flickor får värma ringen betydligt oftare, så har man sådana i sitt hushåll så kan det vara värt att lyssna på deras önskemål."

Många utedass i fjällen har toalettsits av cellplast/frigolit, rent skönt att sig på när det är kallt :)

Hittade en modell på jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumsinredning/toalettsitsar/toalettsits-for-utedass-450824/

Hade jag haft utedass så hade jag lätt prioriterat en dylik sits.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #46 skrivet: 04 jul-18 kl 21:20 »
Den där hade flickorna gillat när de var små :) Det tog ett tag innan frun förstod var skon klämde. "- Mamma, är inte du kissnödig"  De hade förstått hur man kunde få varm ring ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #47 skrivet: 04 jul-18 kl 21:38 »
Om jag tolkat det rätt så finns toalettsits lite billigare och fraktfritt på Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/separett-varmesits-300.html?nosto=nosto-other-purchases

Och med nå urinseparerare

https://www.bauhaus.se/separett-torrdass-500.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #48 skrivet: 04 jul-18 kl 21:52 »
Men de tog rejält betalt för en tratt och en slang...

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #49 skrivet: 04 jul-18 kl 21:58 »
"Som kille och van vid utedass i ungdomen så skulle jag aldrig bry mig om att släpa dit en gasolkamin, däremot se till att ringen är av lättare trä. Flickor får värma ringen betydligt oftare, så har man sådana i sitt hushåll så kan det vara värt att lyssna på deras önskemål."

Många utedass i fjällen har toalettsits av cellplast/frigolit, rent skönt att sig på när det är kallt :)

Hittade en modell på jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumsinredning/toalettsitsar/toalettsits-for-utedass-450824/

Hade jag haft utedass så hade jag lätt prioriterat en dylik sits.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Är man lite sjyst kan man ju sitta och pissa för att förvärma ringen annars? ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #50 skrivet: 04 jul-18 kl 22:01 »
Om jag tolkat det rätt så finns toalettsits lite billigare och fraktfritt på Bauhaus.

https://www.bauhaus.se/separett-varmesits-300.html?nosto=nosto-other-purchases

Och med nå urinseparerare

https://www.bauhaus.se/separett-torrdass-500.html
Vore kul att höra om någon provat dessa. Är själv inne på att skaffa en sådan. Det skulle nog hjälpa isig en bit.
En annan bit är faktiskt en äkta solarventi. Den hjälper till bra. Har läst om en kille som testade den på en husvagn. Dock hittar jag inte bloggen idag men tydligen så funkade det väldigt bra trots att en husvagn inte är optimal att värma på något sätt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #51 skrivet: 04 jul-18 kl 22:02 »
Man pissar ju ute för att inte belasta dasset i onödan.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #52 skrivet: 04 jul-18 kl 22:05 »
Fast med urinseparator fångar man ju upp det och blandar med vatten för att få gödning. Eller har jag förstått fel?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #53 skrivet: 04 jul-18 kl 22:08 »
Luftsolvärmare är nog bra ett par/tre månader på våren och hösten. Men den bygger man själv till mycket lägre pris. Finns en hel del skrivet i forumet, sök på medlemmen Kap Horn om du inte hittar. Han skriver framför allt om det (och bin).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #54 skrivet: 04 jul-18 kl 22:11 »
Varför gå över ån efter vatten, pissa där det behövs direkt.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #55 skrivet: 04 jul-18 kl 22:22 »
Varför gå över ån efter vatten, pissa där det behövs direkt.
Sant :P
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #56 skrivet: 04 jul-18 kl 23:34 »
Urinseperation är helt rätt. Sen komposterar du skiten i två år. Blandar urinet med vatten och gödslar. Rent urin är lite för starkt, prova att pissa på samma ställe på tex gräsmattan och den dör ganska fort.
Blir även luktfritt på utedasset med urinseperation. Och ja frigolitsitsen är riktigt varm och go. Sitter lite dåligt fast på skruvskallarna, så typ lite pl400 som fästmassa behövs.

Många kommuner tillåter att man kör med detta system om komposten har två 500l laksäkra kärl som man då tidigast får tömma 1 år efter sista påfyllningen. Därav två komposter.
Sök lite på nätet på "latrinkompost".

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #57 skrivet: 05 jul-18 kl 10:38 »
Hej blir mitt första inlägg här o i vanlig anda så ställer jag en fråga som säkert besvarats 100 gånger om innan, men men. Jag har fått en möjlighet att köpa en gård där lite kärlek och omvårdnad behövs, varken el eller V/A inne i huset finns, grävd brunn finns med bra värden. Till frågan, sol paneler vad behöver jag? Jag vill kunna laga mat på en kok platta, kunna ha en data igång ett par gånger i veckan. Ladda telefon varje dag (så ofta det går) eventuellt ha  kyl och frys igång 24/7 och kunna använda en tvätt maskin 1-2 gånger i veckan.  Har ingen aning om detta är över snittet eller fullt rimligt så bertätta gärna för mig, samt rekommendera produkt om du vet nått bra, bra sol paneler eller drift snål frys all information välkommnas.




Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Du har inte möjlighet att ha ett litet vindkraftverk på tomten? Det hjälper ju med kort dagslängd på vintern.

 I längden är det förstås bäst med egen tvättmaskin men innan du klurat ut allt så skulle du kunna identifiera alternativ, typ tvättomat i närmaste stad, göra en deal med campingen och använda deras, byta med en kompis som bor i hus så du tvättar där en gång i veckan och han får nåt annat i utbyte etc

Postat med Alternativ.nu´s app


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #58 skrivet: 05 jul-18 kl 12:50 »
Det har spårat ur lite.
Men med intressanta diskussioner.
sStarta gärna en ny tråd om de olika ämnena så fortsätter vi med Sol och El i denna tråden

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #59 skrivet: 05 jul-18 kl 14:40 »
Som flera redan sagt måste du börja med snåla förbrukare och kanske justera din livsstil. En del av ditt elnät kommer att vara likström (ex belysning 12 eller 24 V) och en del växelström (230V). Du bör även förbruka el när den produceras, tvätta på dagen tex. Finns roliga lösningar för övervakning och styrning, t ex Smappee.

Ett litet vindkraftverk på runt 500 watt är användbart för det blåser ofta även på natten. Till den behövs en växelriktare för att lagra energin i batteribanken. Växelriktaren levereras ofta med snurran. Däremot behövs en stabil struktur som kan hålla snurran på plats när det blåser friskt och en lösning för att bromsa eller vrida snurran i lä om det blåser för mycket. Det behövs laminär vind. Undvik träd och byggnader eller sätt den tillräckligt högt.

Solceller är nog i ditt fall bäst att sätta på en ställning på marken så att du lättare kan skyffla bort snön på vintern. Installationen är enklare att göra och underhålla. Ställningen skall även den tåla när det blåser kraftigt. Du behöver gräva ner en kabel mellan panelerna och huset. Separat växelriktare för solcellerna. Det finns lösningar för att hantera besvärande skuggor. Solceller funkar bra i alla riktningar från öster-syd-väster. I princip är alla paneler bra oavsett om de är europeiska eller kinesiska.

Två eller tre solvärmepaneler är bra för varmvatten. Du behöver en tank på 200-300 liter. Tanken skall även gå att värma från till exempel en vedpanna, vedspis, pelletskamin. Solvärmepaneler skall vara riktade söderut och skuggor sänker kraftigt verkningsgraden. Du sätter panelerna på hustaket eller en husvägg och rören passerar du inomhus. Bra prestanda till bra pris, 4plus hos OEG i Tyskland.

Växelriktare skall vara i huset. Jag installerar numera bara Victron. Bra kvalitet och jag tror att reservdelar finns lång tid framöver.

Batteribanken är idag antingen speciella blybatterier (dyra) till solel eller litiumbatterier (mycket dyra). Vi har snart Europas största fabrik av litiumbatterier i Skellefteå - Northvolt. Bra blybatterier är tex Powersafe TS eller Pylontech. Om ett par år finns andra lösningar, tex ett snurrande betongblock med integrerad motor/generator Energiestro, eller ett saltvattenbatteri Aquion, eller ytterligare några lovande nya tekniker. Bly- och litiumbatterier har begränsad livslängd. Betongblocket Energistro däremot kommer att ha evig livstid om de lyckas lösa lagren och hållfastheten på betongen.

Ett bränsledrivet kraftverk är ett bra komplement. Det går att installera så att det startar automatiskt.

Krannich-solar.com har nästan allt du behöver.

Jag tipsar även om svenska Ferroamp. Nya smarta lösningar.


Envoyé de mon iPad en utilisant Alternativ.nu
When mountains speak, wise men listen - John Muir


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser