Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Landseer  (läst 2849 gånger)

I.A

  • Inlägg: 114
Landseer
« skrivet: 10 nov-09 kl 21:55 »
Hej!
Finns det någon här som har erfarenhet utav landseer?
Har just skaffat en liten grabb och vill gärna veta allt om rasen :-)

Mvh

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Landseer
« Svar #1 skrivet: 03 dec-09 kl 20:54 »
Tydligen ingen som har erfarenhet av rasen men kan säga att så här långt är det en utomordentligt trevlig ras. Mycket klok och stabil individ som alltid har koll på oss i familjen. De säger att Pudel är lättlärd. Denna kan inte ligga långt efter då han gärna lär sig saker. Ett exempel är då jag skulle ta äckelsaker ifrån honom som han hittade ute. För att få honom att släppa bytte jag mot en bit kardemummaskorpa. Två ggr gjorde jag detta, sen hade han lärt sig att om man plockar in äckelsaker och lägger vid mattes fötter kan man få skorpa  ;D
Jag är övertygad om att detta är den bästa utav gårdshundar  ;)

Mvh Ingela

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Landseer
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 19:23 »
För den som är nyfiken på hur han ser ut och hur han kommer utvecklas finns lite info. på vår enkla hemsida  :)
http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=7322

//Ingela

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
SV: Landseer
« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 22:54 »
Hej på er!
Såg ett program på TV om Landseerasen. Dom hundarna var inga leksaker för nybörjare precis. Öster ut, så används dom som boskapsvaktare i landområden som är totalt utan befolkning, på grund av....
Rasen måste vara rätt så skarp, eftersom dom även tog sig an varg som kom för nära boskapen.
Jag ger er rådet att ta reda på precis allt om denna ras innan, om ni skaffar en sån.
Hälsningar Krantzgården

Snoken

  • Gäst
SV: Landseer
« Svar #4 skrivet: 02 apr-10 kl 08:45 »
Hej!
Min farmor tog en omplaceringshane för ett antal år sen. Han hade lite separationsångest-problem och var ganska kaxig av sig, ville gärna rida på vuxna människor och tog sig gärna an mindre barn som han vaktade. Brister i uppfostringen alltså, men med åren blev han bättre och han var en ljuvlig hund att ha med sig på skogspromenaderna. På vintrarna låg han i snön och njöt, och när jag sen skaffade min Parson-valp var han utmärkt "barnvakt" åt den, dom lekte lösa ute på gården och så fort min valp började dra sig mot landsvägen på utforskingsresor så stod Landseern och skällde tills någon kom och tog vara på busvalpen  :-[
Han hade ingen bra uppväxt och han hade inget jobb att utföra sen heller, men han verkade nöjd att bara vara gårdshund och ligga under farmors köksbord på kvällarna. Han blev 12 år, sen var höfterna slut så vi tog bort honom.
Någon annan erfarenhet har jag inte, vet bara om att rasen brukar användas till olika räddnings-uppdrag både till lands och sjöss.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Landseer
« Svar #5 skrivet: 02 apr-10 kl 08:51 »
Hej på er!
Såg ett program på TV om Landseerasen. Dom hundarna var inga leksaker för nybörjare precis. Öster ut, så används dom som boskapsvaktare i landområden som är totalt utan befolkning, på grund av....
Rasen måste vara rätt så skarp, eftersom dom även tog sig an varg som kom för nära boskapen.
Jag ger er rådet att ta reda på precis allt om denna ras innan, om ni skaffar en sån.
Hälsningar Krantzgården
Är du helt säker på att det var Landseer och inte Ovtjarka eller någon liknande ras?
Jag tror som Snoken skrev att dom har varit räddningshundar...
Min kompis som bor på en halvö och har barn som ligger i vattnet halva somrarna hade en Landseer och ungarna fick passa sig för att simma för långt ut, då kom Manne och drog in dom till land med ett grepp i badbyxorna ;)
                                                        Mvh
                                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Landseer
« Svar #6 skrivet: 02 apr-10 kl 23:06 »
Det låter konstigt att de använder rasen till boskapsvaktare då det är en speciellt framtagen hund för att livrädda i vatten. Det är en hund som inte trivs att vara ensam. De vallar folk men inte djur. Vår Falcon är nu 7 månader och kastrerad. Han är slyngel precis som andra unghundar men älskar att ha folk omkring sig. Vi är så här långt mycket nöjda med denne grabb.

Mvh Ingela


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser