Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsbandsoperation  (läst 2618 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Korsbandsoperation
« skrivet: 19 aug-09 kl 09:57 »
Min arbetande (vallande) Border Collie har slitit korsbandet och ligger nu med tratt i hallen efter operationen.

Finns det någon som har erfarenhet av rehabilitering av arbetande hundar? Hur lång tid tar det?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Korsbandsoperation
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 13:09 »
Hej, hej!
Vilken otur du (Hope) haft. Hoppas allt går bra! Konstigt, andra hund på kort tid jag hört om med korsbandsskada.
Ju mer noggrann du är med rehab desto mindre risk att det blir problem efteråt, var ambitiös och håll ut!
Håller tummarna för att Hope blir frisk och hel igen!


Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

freme

  • Inlägg: 20
SV: Korsbandsoperation
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 14:16 »
Hej pm,a Saga här på forumet. Hon jobbar med detta.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Korsbandsoperation
« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 21:59 »
En gammal pojkvänns hund slog av korsbanden på BÅDA bakbenen när han hoppade över en vägbom (Flat-dobberman korsning).
Fick streching program från veterinär som vi följde + gick och simmade 1ggr/vecka i två månader i hundbassäng.
Har för mig att det tog nästan ett år innan han var helt ok igen .
Han avlivades vid 12årsålder och vi märkte aldrig av några men av detta senare i hans liv. Fast vi fortsatte i .o.f strecha honom hela hans liv efter hård ansträngning, vet inte om det hade någon betydelse...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Korsbandsoperation
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 22:51 »
stretcha efter hård ansträngning ska man göra med alla hundar ;) vi stretchar t ex alltid efter wp, drag weight och efter cykling. inom wp blir man t ex även diskad om hunden visar sig vara stel t ex av att man inte stretchat. stretchar man, oavsett om korsbandet har varit av eller inte, så är risken för skador vid träningen minde. bara en parantes.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 23:06 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Korsbandsoperation
« Svar #5 skrivet: 22 aug-09 kl 09:11 »
Oj då, upp till et år...
Veterinären sa att hon kommer att kunna arbeta igen om 2 månader... Jag vet inte om Hope klarar av att vänta längre....

Just nu väntar vi på att såret ska läka, så att tratten inte behövs längre. Bara det blir en befrielse!
Jag går liten med henne varje dag (3ggr) ca 10 min/gg. Då sätter hon ner benet, men inne är hon trebent.

Jag vågar inte strecha än, har inte fått några förhållningsorder från vet om det än...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Korsbandsoperation
« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 20:51 »
Observera att båda benen var skadade på vår jycke, går säkert fortare när han/hon bara har ett trasigt ben. Går ju och avlasta benet då .
Våran kunde ju inte gå på 2veckor utan vi fick bära honom in och ut och hålla upp honom med en tröja runt magen. Har något vagt minne av att han fick en infektion i ena knät också som säkert fördröjde läkningen .
Detta var ju över tio år sedan också, så behandlingen/operationen kanske har blivit bättre/effektivare sen dess också.
Så vi håller tummarna och lyssnar inte så mycket på mig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser