Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundar  (läst 16737 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Hundar
« skrivet: 05 jul-08 kl 21:01 »
Nu jäklar är det dax att snacka vovvar. Vad har ni för hundar och till vilket ändamål. Själv har jag en Petit Basset Griffon Vendeén(Basset Griffon) som jag jagar med och som är helt suverän på rådjur

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Hundar
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 23:26 »
Nu jäklar är det dax att snacka vovvar. Vad har ni för hundar och till vilket ändamål. Själv har jag en Petit Basset Griffon Vendeén(Basset Griffon) som jag jagar med och som är helt suverän på rådjur

Leonberger 75%, bernersennen 25%. Till sällskap.

Förra var Cane Corso, vakt & sällskap (jävvligt bra vakt)

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 00:00 »
3 schaefrar.

deras jobb aer att:

valla stut eller faar, plocka upp skata som matte skjutit.

skaella paa jehovas vittnen




Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundar
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 00:07 »
Varför flytta tråden till "arbetshundar"? Då kan ju inte vi som inte använder hundarna i "arbete" skriva av oss...  ;)

Jag har en flatcoated retriever som heter Atte (hence the alias) som är mitt hjärtas fröjd! ...och ett ENORMT irritationsmoment ibland såklart oxå... Fan... kan hundskrället GE FAN i att gå igång i 200 knyck på noll sekunder bara för att nån knackar på dörren! Han skrämmer ju livet ur en! Gapar och lever om!
Men... ingen som inte känner oss kliver in objuden, det lovar jag... he he... Det låter som en 50-kilos rottweiler eller nåt när han gapar!  ;D

Jag "använder" honom inte till nåt särskilt egentligen, förutom att det är han som får igång mig och tvingar ut mig på promenader vilket min reumatism kräver... Det är guld värt!

Han följer mig vart vi än åker (nästan i alla fall) och han är en riktig matte-gris... Min pussgurka...  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #4 skrivet: 06 jul-08 kl 00:13 »
matte grisar  :)


har brasan igang o halv sitter i sengen med taecket paa o tittar paa tv o har laptopen i knaet,,hundarna ligger kors o tvaers oever mina ben o en ligger laengs med mej som en laang utstraeckt korv  :)

nae,,dom sover inte i saengen, vi har bara kvalitetsgos innan vi ska sova :)

dom faar inte ga upp i seangen utan att jag bjuder in!!

dom sover paa golvet en paa varje sida om saengen

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundar
« Svar #5 skrivet: 06 jul-08 kl 00:29 »
matte grisar  :)


har brasan igang o halv sitter i sengen med taecket paa o tittar paa tv o har laptopen i knaet,,hundarna ligger kors o tvaers oever mina ben o en ligger laengs med mej som en laang utstraeckt korv  :)

nae,,dom sover inte i saengen, vi har bara kvalitetsgos innan vi ska sova :)

dom faar inte ga upp i seangen utan att jag bjuder in!!

dom sover paa golvet en paa varje sida om saengen

Åh, vad det där lät mysigt! Min matte-gris får oxå ligga i sängen och gosa, men han frågar alltid om lov innan han hoppar upp! Duktig hund...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hundar
« Svar #6 skrivet: 06 jul-08 kl 06:39 »
Hemma finns det 5 hundar.

1 Kaukasisk Ovtjarka bjässe som vaktar gården och bor ute året om, som sällskap har han omhändertagna Shelsea som är korsning Vit herdehund/Schäfer, världens mest nollade hund men så har hon inte haft rätt förutsättningar heller. Hos fåren bor numera deras gemensamma son Attilla som just nu utbildas till fårhund och spenderar all sin tid med fåren. Och sen finns Nalle som är en Border Terrier/Tax korsning och som utsprungligen köptes som sällskap till min förra hund Biffen som somnade in förra våren. När Biffen försvann blev Nalle olycklig och slutade äta så därför köptes Lucy hans följeslagare och skugga. Lucy kan och vill inte göra nånting utan Nalle och de går jämt intill varann som om nån kletat superlim på sidan av dem. Numera hjälper de till att hålla tomten ren från kaniner, kollar alla kaninhål och lär sig olika konster.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Hundar
« Svar #7 skrivet: 06 jul-08 kl 14:15 »
Tänker inte flytta tråden då jag inte tycker att man ska blanda in lite enkelt vardagsprat och så bland...vad ska ja kallat...lite mer seriöst prat om hundar. Min "basse" som för övrigt hete Laban är också ett yrväder av rang. Köpte honom för 7 år sedan 2 dagar efter att min Strävhåriga tax Tikka blivit ihjälkörd. Han var då 6månader och aldrig varit inne i ett hus!!! bara bott med mor och syskon i hundhuset. Detta ledde till att hans rumsrenhet inte blivit direkt 100%.Till råga på allt har jag en granne som har kennel och har 6 avelstikar som aldrig vill löpa på samma gång. Detta leder till en sabla massa skvättning av Laban.Men en stor hundgård  och ordentligt isolerad koja gör att han trivs utomordentligt bra med livet även om han inte får vara inne så ofta mer än på natten.När kvällen kommer och det är läggdags så får han komma in och bädda ner sig ordentligt i sin korg som jag har i sovrummet,fast där brukar han bara ligga tills husse och matte törnat in sen är det Laban som smyger upp under täcket och mår som en prins.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Hundar
« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 14:33 »
Här finns det en åldrig men ståtlig
basenjihane och
tre vackra whippettikar ( mor med två döttrar)

Vi kör lure-coursing till husbehov men ser dem mer som familjemedlemmar hemmavid och sällskap i skog och mark. Givetvis har de gått valpkurs och vardagslydnad  Agility i SBK:s regi med mer eller mindre lyckade resultat.

Hundar uppskattas även här.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hundar
« Svar #9 skrivet: 06 jul-08 kl 16:38 »
Vill bara tipsa om att det finns en sån här tråd på Hundforumet redan :)
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7935.0
                  Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dandelia

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #10 skrivet: 06 jul-08 kl 17:51 »
Jag har en femårig dvärgpudel som bara är för nöjes skull och en terrierblandis av okänd ålder och ursprung som kom in i familjen för att komplettera den.  :) Pudeln Algot är ett riktigt yrväder, liten buse med enormt hjärta som älskar allt och alla. Gamlingen Lucas är hans raka motsats, lugn, försiktig och hetsar inte upp sej i första taget. Där den ena är en virrpanna av stora mått är den andra sansad så det räcker åt dom båda. Lucas föredrar att ligga och sova på en varm plats, tigga mat när han tror han har en chans eller bli kliad på magen. Algot vill leka, leka, leka, pussas, gosa och tar allmänt för sej av livet. Dom är underbara!  :-*

/Dandelia

guba

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #11 skrivet: 06 jul-08 kl 22:27 »
Finns väl tillräckligt med skit att läsa  på ljugarbänken utan en hundtråd, var sak har sin plats och hunden har sin alldeles egna plats på alternativ :P

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #12 skrivet: 07 jul-08 kl 02:28 »
Hemma finns det 5 hundar.

1 Kaukasisk Ovtjarka bjässe som vaktar gården och bor ute året om, som sällskap har han omhändertagna Shelsea som är korsning Vit herdehund/Schäfer, världens mest nollade hund men så har hon inte haft rätt förutsättningar heller. Hos fåren bor numera deras gemensamma son Attilla som just nu utbildas till fårhund och spenderar all sin tid med fåren. Och sen finns Nalle som är en Border Terrier/Tax korsning och som utsprungligen köptes som sällskap till min förra hund Biffen som somnade in förra våren. När Biffen försvann blev Nalle olycklig och slutade äta så därför köptes Lucy hans följeslagare och skugga. Lucy kan och vill inte göra nånting utan Nalle och de går jämt intill varann som om nån kletat superlim på sidan av dem. Numera hjälper de till att hålla tomten ren från kaniner, kollar alla kaninhål och lär sig olika konster.  :)

intressant aemne, hur faar man en vit herde/schefer korsning?
var bagge foeraeldrar skk reggade i varsin ras?

jag aer ju vaeldigt foer at vita herdehundar aer vita schaefrar :)
foer den som inte vet,,,
den foerst reggade schaefern i tyskland hade vita foeraeldrar och ifraan boerjan saa stod det i tyska schaefer rasboken at faergen inte epslade roll utan det var kroppen och arbetet o lynnet,,bruks hund.
sen fick nan knaepp kaenga att det inte faar finnas vita schaefrar.
vi vet inte i dag varfoer men det spekukeras om at man trodde at vita schafrar var albinos (inte sant, albinos har roeda oegon) naan trode at dom hade saemre hoersel eler var vekare o kunde faa sjukdomar och att det var svaarare at ha vit hund i armeen eftersom dom syns nattetid,,man kan inte smyga i moerkret med en vit hund :)

sa det ena landet efter det andra foerbjoed vita valpar at reggas i kennel klubben.
en del ahde sidoregsietr feor vita hundar, andra laender inte alls.

intressant aer naer  man kan laesa i ett lands kennel register at en vit reggad scehafer och en tecknad scahefer bara fick tvaa valpar,,hmm, foerbudet mot at regga vita valpar,,,

sen saa boerjade folk vakna foer att det var ju larvigt at vita schafrar skulle uteslutas o i maanga laender saa laet man vit vara kvar o i andra laender avlade man dom separat.
sen foer naagra aar sen saa besloet den stora kennelklubben fci att vita schafrar skule heta vit herdehund.
den andra stora kennelklubben ukc har laatit dom vara vit shepherd i maanga aar.
saa i dag kan man inte avla en schafer o en vit herdehund feor daa blir det blandras,,trots att rasen avlats oever hela vaerlden som en ras i maanga aar, och at det fortfarande aer saa i en del laender  :)


en del aegare av teckand scahefer saejer at det inte aer sant trots at urfadern foer scahefer besvisligen hade och  gav vita avkommor.
en del aegare av vit herde saejer at det aer en ny ras,,trost at dom avlats i samma led sa sent som paa 70 talet i kennel klubbe regi.

jag saejer at en vit herdehund aer en vit schaefer som inte aer tecknad :)

nu ska vi se om jag far naagra ovaenner :)
diskussion aer alltid vaelkommen :)




BjörkåsGård

  • Inlägg: 211
  • Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
SV: Hundar
« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 03:03 »
HURRAAAA!!!
Vilse!
Du är min hjälte o idol!!!
Gissa vad jag har!
Jupps, en Vit Schäfer!
Enda upphovet till envetna schäferägares styvnackade resonemang, för jag STENVÄGRAR att regga honom, Assie, som vit herdehund.
Det ÄR en schäfer, punkt slut!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #14 skrivet: 07 jul-08 kl 05:22 »
en dag saa kom det fram ett aeldre par o tittade paa mina hundar.
mannen var blind och kvinnan sa: faar min man ta pa dina hundar?
han hade haft schafer som ledarhund.
javisst! sjaelvklart! ta paa vovvarna!  :)
han tog paa hundarna och sa vad aer det? varfoer ska jag kaenna paa dom?
daa talade hans fru om vad det var foer faerg paa schaefrarna :)
(han hade varit seende i sin ungdom men foerloart synen till diabetes)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hundar
« Svar #15 skrivet: 07 jul-08 kl 07:42 »
Jag är helt överens med dig Vilse men när folk ser henne frågar de vad det är för blandras för hon liknar ingen vanlig schäfer och då är det lättare för den okunnige att förstå när jag säger vit herdehund/schäfer. Jag säger personligen också vit schäfer, jag har vänner som har vita schäfrar, men ja,den svenska byråkratin är som den är  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hundar
« Svar #16 skrivet: 07 jul-08 kl 12:17 »
Är det inte nåt liknande med boxrar...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #17 skrivet: 07 jul-08 kl 20:19 »
japp, men boxer aegare som foeder upp aer inte lika foerdoemande o foernekande!
en boxer aegare som faatt vita valpar i sin kull annonserar det, en schafeer aegare som faatt vita valpar foernekar det.
vet personligen om schaefer uppfoedare som doedat sina nyfoedda vita valpar daa det skulle dra skam oever  kennelns namn o linjer.
Naer den stora foervilllelsen och foernekandet startade saa hade till och med boecker om schaefrar rekommendationen att ha en hink vatten bredvid valpande tik foer att ta hand om nyfoedda vita valpar.

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundar
« Svar #18 skrivet: 08 jul-08 kl 00:40 »
Fast det var inte länge sen man rutinmässigt tog bort valpar med "fel" färg i dom flesta raser. Vita boxervalpar, gula flatte-valpar...
Snacka om att sticka huvudet i sanden...  >:( Och jag tror att det fortfarande förekommer, fast dom som fortfarande gör det berättar inte om det.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar
« Svar #19 skrivet: 08 jul-08 kl 07:50 »
den sista jag vet om med sakerhet, saker kaella, uppfoedaren sjaelv var i slutet paa 70 talet.
men de hundarna ur den kullen baer ju anlaget vidare saa det laer haenda aen i dag, foer tar man bort den vita valpen saa baer ju tiken/hanhunden fortfarande anlaget och skickar vidare saa om det intraeffar att tvaa tecknade som baer anlaget saa kan det bli vita.
(nae jag kan inte alla regler foer hur det funkar med anlaget)

jag moeter ofta aegare till tecknade som saejer: oh en vit scahefer, aer det paa riktigt? varfoer laet du dom leva daa dom ju blir saa sjuka!

sen moeter jag dom som saejer att dom inte fins o aer blandras med naat annat!

total foernekelse eller okunskap.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser