Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel katt kommer in ock äter.  (läst 3957 gånger)

  • Gäst
Fel katt kommer in ock äter.
« skrivet: 18 sep-18 kl 09:02 »
Jag matade en katt som alltid höll till i min trädgård ock kollade vad jag höll på med. Den var liten ock väldigt hungrig. Vet inte vems den är. Den är ute mycket. Den går in genom kattluckan. Tyvärr tar den in möss ock stora vattensorkar ock lägger på golvet. Gärna framför mig. Sen jamar den å har sig så man blir tokig. gärna på natten. Ja, då den fångat ett byte. Ibland lever mössen ock springer i väg. Jag har räddat många ock släppt dem i vedboden.

Till problemet: Jag tycker katten är så hungrig jämt. Maten tar slut fort. Nu tror jag det är en annan katt som kommer in ock äter. Den med hänger i min trädgård ock kollar vad jag pysslar med. Jag tycker det räcker med en katt att mata. Jag vet inte om den andra katten har någon ägare. Katterna liknar varann, De kanske är syskon tänkte jag. Jag vet inte om de går bra i ihop.

Man ska inte mata andras katter. Men det var vinter ock kallt ock katt nr1 sov i dragiga vedboden.

Det finns nog inget svar på frågan.  Hur håller jag undan den insmygade katten,för den verkar gå in på natten.


Jag hade samma problem förr med min förra katt,då smög det in en katt med ock åt. Då blev min katt rasande ock jagade ut den andra katten.


Halsband med sånt där elektriskt lås till dörren är uteslutet. Sån skit vill jag inte ha.

Jag funderar på en sån där "trail kamera" som de har i filmer på youtube. När de filmar djur. Så jag ser vad som kommer in genom kattdörren.Var man nu hittar en sådan till överkomligt pris.

Som sagt , det finns nog inget svar på denna funderingen. Eller sätta en lampa som tänder sig vid rörelse? Då kanske katt nr. 2 blir rädd ock går ut igen?


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #1 skrivet: 18 sep-18 kl 09:30 »
Du kanske kan mata 'din' katt på en speciell tid lr vid ett speciellt ljud o inte lägga upp mer än att han äter upp? Då blir den andra utan o ger upp kanske

Postat med Alternativ.nu´s app


blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #2 skrivet: 18 sep-18 kl 11:02 »
En katt med mask i magen är ju också alltid hungrig, vid stort angrepp magrar ju även katten av...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #3 skrivet: 18 sep-18 kl 13:59 »
Lås kattluckan och mata bara katten när du är i närheten. Annars kanske du till slut, framåt den kyligare hösten, har alla traktens katter som matgäster, många katter vet hur luckorna fungerar eller så lär de sig det när de ser andra katter använda dem.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #4 skrivet: 18 sep-18 kl 18:22 »
Ja, just det. Har jag en tom matskål är det ju inte så intressant att gå in. Jag kunde ju ha en påse mat i sovrummet om katt nr 1 är hungrig. Man märker ju då den dyker upp på natten.

I dag låg katt nr 3 ock tittade på mig när jag grävde ner rosor jag gjort. Verkade helt orädd. Har väl sett den någon gång förut.

"Min" katt som jag ger mat har jag inte sett på hela dagen. 

Ibland ger jag en räv pannkakor. Kanske där skon klämmer. Om katterna sätter i sig pannkakorna innan räven hinner fram.

Ja,katt nr 2 slår på kattdörren med tassen på kvällen. Jag vet inte om den vill påkalla min uppmärksamhet på nåt sätt. Eller om den bara är busig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #5 skrivet: 18 sep-18 kl 19:09 »
Jag tycker du har två katter nu helt enkelt :)

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #6 skrivet: 18 sep-18 kl 20:54 »
Ja, just det. Har jag en tom matskål är det ju inte så intressant att gå in. Jag kunde ju ha en påse mat i sovrummet om katt nr 1 är hungrig. Man märker ju då den dyker upp på natten.

I dag låg katt nr 3 ock tittade på mig när jag grävde ner rosor jag gjort. Verkade helt orädd. Har väl sett den någon gång förut.

"Min" katt som jag ger mat har jag inte sett på hela dagen. 

Ibland ger jag en räv pannkakor. Kanske där skon klämmer. Om katterna sätter i sig pannkakorna innan räven hinner fram.

Ja,katt nr 2 slår på kattdörren med tassen på kvällen. Jag vet inte om den vill påkalla min uppmärksamhet på nåt sätt. Eller om den bara är busig.
Knackar den på får du nog räkna dig som utvald

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8882
    • Dalarna
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #7 skrivet: 18 sep-18 kl 22:32 »
Jag matade en katt som alltid höll till i min trädgård ock kollade vad jag höll på med. Den var liten ock väldigt hungrig. Vet inte vems den är. Den är ute mycket. Den går in genom kattluckan. Tyvärr tar den in möss ock stora vattensorkar ock lägger på golvet. Gärna framför mig. Sen jamar den å har sig så man blir tokig. gärna på natten. Ja, då den fångat ett byte. Ibland lever mössen ock springer i väg. Jag har räddat många ock släppt dem i vedboden.

Till problemet: Jag tycker katten är så hungrig jämt. Maten tar slut fort. Nu tror jag det är en annan katt som kommer in ock äter. Den med hänger i min trädgård ock kollar vad jag pysslar med. Jag tycker det räcker med en katt att mata. Jag vet inte om den andra katten har någon ägare. Katterna liknar varann, De kanske är syskon tänkte jag. Jag vet inte om de går bra i ihop.

Man ska inte mata andras katter. Men det var vinter ock kallt ock katt nr1 sov i dragiga vedboden.

Det finns nog inget svar på frågan.  Hur håller jag undan den insmygade katten,för den verkar gå in på natten.


Jag hade samma problem förr med min förra katt,då smög det in en katt med ock åt. Då blev min katt rasande ock jagade ut den andra katten.


Halsband med sånt där elektriskt lås till dörren är uteslutet. Sån skit vill jag inte ha.

Jag funderar på en sån där "trail kamera" som de har i filmer på youtube. När de filmar djur. Så jag ser vad som kommer in genom kattdörren.Var man nu hittar en sådan till överkomligt pris.

Som sagt , det finns nog inget svar på denna funderingen. Eller sätta en lampa som tänder sig vid rörelse? Då kanske katt nr. 2 blir rädd ock går ut igen?

Vi har elektriskt lås, men utan halsband, så bara våra katter kommer in. Funkar om du inte heller gillar halsband på katter. Eller är det låset du inte gillar? :)

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #8 skrivet: 18 sep-18 kl 22:51 »
De kan väl få lite mat och vatten allihop?
Alltså lite. Det är väl tänkt att de ska jaga?
Be kind to animals

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #9 skrivet: 20 sep-18 kl 09:21 »
Det finns kattluckor som bara öpnnas  för katten med rätt chip. Men då måste du ju chippa "din" katt som egentligen inte är din

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8882
    • Dalarna
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #10 skrivet: 20 sep-18 kl 16:06 »
Det finns kattluckor som bara öpnnas  för katten med rätt chip. Men då måste du ju chippa "din" katt som egentligen inte är din

Postat med Alternativ.nu´s app


Den kanske redan är chippad? Går ju inte att se om man inte har en avläsare.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #11 skrivet: 20 sep-18 kl 21:00 »
Ja inte vet jag. Jag har ingen lust att åka till veterinär. Det är väl inte gratis. Okända katten nr. 2 som är ute, nästan snubbla jag på idag. Den fick lite torrfoder. Hoppas den hitta det på bordet. Alla dessa katter alltså...

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #12 skrivet: 21 sep-18 kl 08:32 »
Det är kostnadsfritt, att kolla chip hos veterinär och hos polisen, chipet kan vandra så därför viktigt vara noggrann och gå över hela katten samt att de har en bra chipläsare. Man är skyldig enligt lag att ta reda på om katten är hemlös innan man ser den som sin egen och göra en polisanmälan på upphittad katt, har för mig att man skall kontakta länsstyrelsen sedan 1/6-18? Hur bor du? Är det på landsbyggden så det finns gårdar i närheten där man inte sköter sina djur eller nåt hus där det bor sådana som inte kastrerar sina djur? Undrar bara därför du skrev katten var lik den första katten, har du kollat om katterna har en ID-tatuering inuti oftast vänster öra? brukar bestå av siffror och en eller två versaler, är den det då är katten kastrerad annars är den troligen okastrerad och då bör det göras snarast om du är en sann djurvän? skulle ägare ev dyka upp så har du kvittot sparat och kan kräva de ersätter dig. Jag misstänker att de kan vara okastrerade och vill du inte skapa problem  med allt vad det innebär så rekommenderar jag att du kastrerar och gärna id-märker och registrerar katterna, du bör oxå snoka reda på var de kommer ifrån för det kan vara nån idiot som har kattkoloni vilket är ett enormt lidande för katterna och bör snarast stoppas genom att du ringer länsstyrelsen. Tänk på att pannkakor inte är bra mat varken för räv eller katter då det innehåller spannmål som skadar tänder ger fetma mm pannkakor gjorda på vanlig mjölk innehåller laktos vilket inte de flesta rovdjur tål, möjligtvis opastöriserad riktigt fet mjölk kan de dricka utan få diarre och ont i magen. En mager katt bör avmaskas då de oftast är fulla av mask som tar den lilla näring de kan få i sig samt ger andra sjukdomar då immunsystemet försvagas katter är i motsats till hundar 100% rovdjur, de skall endast äta de byten de fångar och bra kattmat avsedd för katt då det innehåller tiamin som är livsviktigt för katters nervsystem bl.a. Att katten tar in sina byten till dig är för att den vill bidra till hushållet, den förstår inte att vi inte äter möss och sork, visa bara att katten är duktig och var glad att du fått en duktig jägare det är inte alla katter som har de egenskaperna då mkt försvunnit pga osund avel. Vid kastrering och idmärkning kan du registrera katterna hos Sverak då det är kostnadsfritt där, spara kvittot minst tre månader ifall nån ägare skulle dyka upp och göra anspråk på katten, då kan du kräva ersättning för kastreringen mm.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #13 skrivet: 21 sep-18 kl 11:55 »
Varför skulle katten vara kastrerad om den har en id-tatuering i örat?
Är den kastrerad så har den inga kulor bak om det är en hane. Eller ett ärr på magen om det är en hona.

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #14 skrivet: 21 sep-18 kl 18:26 »
Ja inte vet jag. Jag har ingen lust att åka till veterinär. Det är väl inte gratis. Okända katten nr. 2 som är ute, nästan snubbla jag på idag. Den fick lite torrfoder. Hoppas den hitta det på bordet. Alla dessa katter alltså...
Alla katter du har runt stugan kan ju inte vara hemlösa. Mina grannar hade blivit skitsura om jag hade börjat mata deras katter - och vice versa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #15 skrivet: 22 sep-18 kl 10:24 »
Jag matar dem inte. Det var bara häromdan jag la lite torrfoder på bordet.  För jag ville kolla in den med kikaren inifrån. Men jag såg inget. Det blev mörkt. Nä, jag ger dem verkligen ingen mat. Men de kanske är nyfikna när man ger fåglarna brödbitar eller ostbitar. Världen är inte problemfri. Sen finns det ju nyfikna råttor osv. Alla djur är nyfikna. Rådjuren med.

  • Gäst
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #16 skrivet: 27 sep-18 kl 18:48 »
Nu tar jag upp kattmaten till sovrummet på natten. Sen la jag en morot i en kattskålen där nere.

Sen la en rörelserelä stark dubbellampa på en pall vid kattluckan.

En orange-vit stor katt jagar skiten ur "min" katt så nu funderar jag på vattenkanon. Såna där som barn leker med.
« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 18:54 av Fixasjälvkille »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #17 skrivet: 27 sep-18 kl 19:34 »
Hört att vatten med citron i är effektivt att spruta på katter som är på fel ställe.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #18 skrivet: 27 sep-18 kl 19:40 »
Och lite ättika i skålar så håller de sig undan, åtminstone där skålarna står.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Fel katt kommer in ock äter.
« Svar #19 skrivet: 27 sep-18 kl 23:11 »
Om jag förstått det rätt så är det du som är ägare av katten om den varit hemlös och du börjat mata den. Då är det också ditt ansvar att den mår bra. Åtminstone rent teoretiskt skulle du då kunna bli fälld för djurplågeri om katten har mask och du underlåter dig att avmaskning den. Eller om du en dag bestämmer dig för att sluta mata och stänga den ute.

Så det är nog bäst att försöka att kolla om den har en ägare och kontakta den. Om ägare saknas är den ditt ansvar. Kastrering vet jag av erfarenhet är bra. En granne vid stugan började att mata hemlösa okastrerade katter. Inom 3 år fanns det mer än 50 vildkatter i området och de kunde inte sluta mata. Jag tror att det kostade 3500 kr per katt att lösa problemet, varav en hel månadslön kom från mig. Om du tycker att kastrering är dyrt så kan du ju beakta alternativet.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser