Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polytunnel / båghus  (läst 13095 gånger)

sizz

  • Inlägg: 123
    • Uppland
Polytunnel / båghus
« skrivet: 01 jan-14 kl 16:37 »
Hej,
Jag har börjat planera inför våren och vill ha en lite mer skyddad odlingsmiljö med förlängd säsong.
Det blir ju lätt dyrt med växthusinköp så jag skulle vilja börja med ngt enklare.
Är det någon som köpt/gjort en rejäl polytunnel. Antingen något som står pall stormar vid havet, eller något som är lätt att plocka ner när hösten blir för hård...
 Det får inte vara för jobbigt, alltså inga komplicerade hemmabyggen, helt ok med lite fix, men helst skulle jag nog få hem en komplett byggsats... Någon som gjort ett inköp som gjorde dig nöjd?




Kamas

  • Inlägg: 5
    • Hälsingland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #1 skrivet: 01 jan-14 kl 17:18 »
Köpte ett på 8 m2 hos Sneckenströms ekohandel i våras. Tror att de har både större och mindre. Det var bra, men man måste förankra stommen ordentligt annars flyger det... Har bara tagit av plasten nu i vinter, stommen står kvar.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #2 skrivet: 01 jan-14 kl 17:20 »
Hej!
Vi köpte en färdig byggsats från Classicum som vi är jättenöjda med, och som stått pall två riktigt busiga, kalla och snörika vintrar. Plasten ska enligt tillverkaren klara ner till 20-minus, men vi har haft kallare än så och den har stått pall. Den har även klarat ganska stora mängder tung blötsnö. Fast man måste borsta av det värsta om det snöat mycket. Det enda tillägget vi gjort är att vi har byggt en stadig träram som bågväxthuset står på, så det har blivit ännu mer stabilt och tål mer blåst.
Ganska enkelt att sätta upp. Tog två dagar ungefär. Storleken är 42 kvm.
Det jobbigaste var att få marken jämn innan man kunde börja bygga...
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #3 skrivet: 10 jan-14 kl 11:03 »
Vore ju spännande om man kan bygga en polytunnel själv, med material som man lätt kan få tag på.
Har sett många bilder på hemmagjorda på nätet, men det vore kul om någon kunde berätta lite mer ingående hur de gjort.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #4 skrivet: 14 jan-14 kl 10:43 »
Jag var med och satte upp en rätt stor polytunnel förra året. Det var inte mycket till den. Bågar av galvade rör och sedan lägga plastfilmen över och sträcka genom att trampa ner i ett dike och förankra genom att lägga jord över och fyjlla diket. Gavlarna var mer komplicerade med plasten gjord som svetsade fickor som passade precis. Plasten var rätt tjock. Eftersom det var en färdig byggsats passade allt och det var bara att plana ut och gräva dikena och sätta upp. Skall man göra det själv utan byggsats är det nog klokt att börja med en lite mindre tunnel, för att testa.

Börja med att leta upp polyetenfolien du tänker använda, och anpassa resten efter det.

Googla exempelvis "polyetenfolie växthus":

http://www.kariba.se/tradgard-vaxthus/vaxthus-tradgardsfolie
« Senast ändrad: 14 jan-14 kl 10:49 av sɹǝpuɐ »

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #5 skrivet: 28 jan-14 kl 07:28 »
Www.tunnelvaxthus.se.   De verkar vara fina, jag ska beställa hem visnings ex i februari och är återförsäljare för de i umeå området. Vad tycker ni?
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #6 skrivet: 28 jan-14 kl 10:04 »
Www.tunnelvaxthus.se.   De verkar vara fina, jag ska beställa hem visnings ex i februari och är återförsäljare för de i umeå området. Vad tycker ni?


Att det verkar vara sanslöst dyrt.

södra torpet

  • Inlägg: 45
    • Västmanland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #7 skrivet: 05 feb-14 kl 14:30 »
Satt och kollade igår jag med. Men har kommit fram till att jag i år nöjer mig med ett litet växthus av några gamla fönster mot husväggen...

Här är ett billigare alternativ än ovanstående. Funderar dock på plasten, grön?? http://www.blocket.se/overtornea/Tunnelvaxthus_51664308.htm?ca=8&w=3

Jag har själv plockat ner och byggt upp ett växthus av trä och elrör, med plast över. Det tog ett par veckor, men så hade vi småbarn också... Har du kollat så finns det en del väldigt billiga växthus med?

http://www.blocket.se/dalarna/Vaxthus_Odla_14m2_14_sekt_51527100.htm?ca=8&w=3

Kolla också begagnatmarknaden och fönster som skänkes. Tunn plast håller inte i evigheter och att byta är rätt dyrt...

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #8 skrivet: 05 feb-14 kl 16:07 »
Jag kollade lite snabbt på tunnelväxthus.se och jämförde med firsttunnels.co.uk. Jag har tidigare kollat på first tunnels och frågat dem om fraktkostnad till Sverige för ett specifikt växthus med tillbehör ( ca 40 m2 med markförankring, extra stora gaveldörrar, bevattningssystem mm). Jag skulle helt klart satsa på first tunnels av de här alternativen. Mer växthus med fler tillbehör för mindre pengar, trots en hög fraktkostnad från England.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #9 skrivet: 06 feb-14 kl 10:35 »
intressant.. jag håller på att kolla upp det nu.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Egoisten

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #10 skrivet: 08 feb-14 kl 16:37 »
Jag körde en enklare och mindre variant förra året. Bågar av VP-rör (plaströr som används för att dra el i väggar) och täckte med åldersbeständig plast (används normalt i väggar under panelen). Kostade några hundralappar eftersom jag var tvungen att köpa en hel rulle plast.

Detta är bäst lämpat för en mindre tunnel som man inte kan gå in i utan man får lyfta plasten för att komma åt odlingarna. Bara att tynga ner plasten med stenar som är lätta att lyfta av. Kanske inget för tomatodling, men funkar bra för att komma igång med sådden några veckor tidigare. Det har väl mer gemensamt med en kallbänk än ett växthus.

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #11 skrivet: 09 feb-14 kl 10:00 »
Jag köpte en 18 kvm stor polytunnel från England via Ebay.co.uk innan jul. Än så länge har jag bara öppnat lådorna och kollat så att allt är med.

Jag har inte hunnit montera upp det ännu.

Det var detta jag köpte: http://www.ebay.co.uk/itm/6-x-3m-Polytunnel-Greenhouse-Poly-Tunnel-Pollytunnel-Galvanised-Frame/160789609237?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222006%26algo%3DSIC.FITP%26ao%3D1%26asc%3D20140107083358%26meid%3D4710065606802406269%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083358%26rk%3D0%26rkt%3D10%26sd%3D310863481878

Det kostade 210 pund inklusive frakt i december, men priserna ser ut att ha ökat något nu.

Jag hoppas kunna montera det nästa helg och kan då återkomma med mer info.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #12 skrivet: 09 feb-14 kl 11:14 »
Nu kommer en bågväxthusgalning in i bilden. Jag har klar plast i mina tre hus men tror att det från Lugnet i Övertorneå med grön plast funkar perfekt. Det syns på vissa bilder på hemsidan att det är bra genomsläpp av ljus och vädringsluckorna är ju genialiskt utformade. Här kan man odla kål mm utan att behöva öppna kortsidorna och då riskera få in kålfjäril mm. Prismässigt ligger de också väldigt bra och jag har mailat om fraktkostnaden för det är ju så att man kan aldrig få för många bågväxthus, eller? ;D. Återkommer om frakten och jag bor i Skaraborg men vi kan ju alla få ett hum om vad det kostar.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #13 skrivet: 09 feb-14 kl 14:54 »
Det är klart att man inte kan få för många bågväxthus.  ;D Lugnet i Övertorneå hade jag missat. Ser fram mot att höra vad frakten skulle gå på.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #14 skrivet: 09 feb-14 kl 15:00 »
Jag köpte en 18 kvm stor polytunnel från England via Ebay.co.uk innan jul. Än så länge har jag bara öppnat lådorna och kollat så att allt är med.

Jag har inte hunnit montera upp det ännu.

Det var detta jag köpte: http://www.ebay.co.uk/itm/6-x-3m-Polytunnel-Greenhouse-Poly-Tunnel-Pollytunnel-Galvanised-Frame/160789609237?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222006%26algo%3DSIC.FITP%26ao%3D1%26asc%3D20140107083358%26meid%3D4710065606802406269%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083358%26rk%3D0%26rkt%3D10%26sd%3D310863481878

Det kostade 210 pund inklusive frakt i december, men priserna ser ut att ha ökat något nu.

Jag hoppas kunna montera det nästa helg och kan då återkomma med mer info.

Verkar prisvärt. Hur förankrar man?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #15 skrivet: 09 feb-14 kl 15:46 »
De rekomenderar en typ av jordankare och säljer dessa separat: http://www.ebay.co.uk/itm/8-x-Heavy-Duty-Auger-Polytunnel-Greenhouse-Anchor-Ground-Kit-Gazebo-Tent-Marque-/170895848071?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27ca2fb287

Jag ska dock montera det på en träram som jag ska fästa i plintar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #16 skrivet: 09 feb-14 kl 15:54 »
De rekomenderar en typ av jordankare och säljer dessa separat: http://www.ebay.co.uk/itm/8-x-Heavy-Duty-Auger-Polytunnel-Greenhouse-Anchor-Ground-Kit-Gazebo-Tent-Marque-/170895848071?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27ca2fb287

Jag ska dock montera det på en träram som jag ska fästa i plintar.

Är nog smart att montera fast det på säkrare vis än med jordankare, växthuset blir ett stort vindfång, tror jag, som verkligen behöver rejäl infästning. Fast det beror väl oxå lite på hur mycket och kraftigt det kan blåsa på platsen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #17 skrivet: 11 feb-14 kl 08:43 »
Det svåra med växthus från england för oss här uppe i norr är snön, man vill gärna ha kvar plasten över vintern men de är lite för klena för det, det är förstås annat i södra sverige.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #18 skrivet: 11 feb-14 kl 09:11 »
Det är inte optimalt med elrör eftersom dom inte är UV-beständiga. Om man vill kunna använda det flera år är det bättre med sån svart hård vattenslang i mindre dimensioner, vad den nu heter.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Che Guevara

  • Gäst
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #19 skrivet: 11 feb-14 kl 09:15 »
Det är inte optimalt med elrör eftersom dom inte är UV-beständiga. Om man vill kunna använda det flera år är det bättre med sån svart hård vattenslang i mindre dimensioner, vad den nu heter.
Det är väll polyeten eller hur det stavas.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #20 skrivet: 11 feb-14 kl 09:48 »
Det svåra med växthus från england för oss här uppe i norr är snön, man vill gärna ha kvar plasten över vintern men de är lite för klena för det, det är förstås annat i södra sverige.
Det kan bli stora, blöta och väldigt tunga snömängder även söderöver som har knäckt glasskivorna på ordinära växthus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #21 skrivet: 11 feb-14 kl 10:00 »
En stor jämn snömängd är betydligt lättare att åtgärda än en snödriva som över en natt lägger sig tung på fel ställe av en vek konstruktion. Man får passa snön var man än bor i det här landet om man har veka konstruktioner, och bågarna är veka på växthusen. Men bågväxthus har en stor fördel framför partytält som stomme, eftersom det just är en båge som tar upp krafrerna bättre än det plana taket.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #22 skrivet: 08 mar-14 kl 18:27 »
Hej. Återkommer om köp från Lugnet i Övertorneå. Frakten från Övertorneå till Kvänum skulle bli 1540 kr. Inte så dyrt den långa vägen. Men efter lite noggrannare koll av deras bågväxthus så verkade stommen lite klen och bågarna var inte i helt stycke. Extraplast var också väldigt dyrt så nej tack. Mina tre bågväxthus jag har kommer från Bredegarden som idag är Kavlås Alternativprodukter. Mina är inte köpta direkt utav dem utan begagnade men de som finns där idag är likadana. Jag kan rekommendera dessa, bra stomme,stabila och har man grävt ner plasten ordentligt står de väl emot blåsten. Jag tycker de är prisvärda för det är en livsinvestering man gör när man köper dem. Att det sen har fyra stora dörrar är ett stort plus med tanke på vädring.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #23 skrivet: 08 mar-14 kl 18:59 »
Det svåra med växthus från england för oss här uppe i norr är snön, man vill gärna ha kvar plasten över vintern men de är lite för klena för det, det är förstås annat i södra sverige.

Jag gillade att man från firsttunnel.co.uk kan modifiera växthuset rätt mycket, exempelvis lägga till "support braces" och för vissa storlekar kunde man även få bågarna lite tätare satt. Jag har nog tänkt beställa ett sånt nästa år och hoppas att det ska vara stadigt nog. Men jag räknar med att få gå ut och skotta av snö från det på vintern.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #24 skrivet: 09 mar-14 kl 08:22 »
Att tänka på är att snön ska sopas bort från utsidan och aldrig från insidan, har väl något med uppåttrycket att göra. Men det allra viktigaste är att skotta bort det man sopar ner som lägger sig runt huset. Det skapar ett enormt tryck på nedre delen av plasten. Att ha ett bågväxthus gör att snökollen liksom ingår i själva odlingskedjan som från frö till snö ;D

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #25 skrivet: 09 mar-14 kl 08:48 »
bra tips. :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #26 skrivet: 09 mar-14 kl 09:54 »
Hej!
Jag har nyss köpt ett växthus i plast, med metallstomme. Ett litet men välldigt billigt.
Bauhaus (stavas?) 1,995 kr. Det är inget båghus men såg stadigt ut. Har inte satt upp det än. Det är såndär plast med trådar i som byggplast.
Det är 180*240 och 2,29 högt.
Kan kanske vara något?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #27 skrivet: 09 mar-14 kl 17:56 »
Hej!
Jag har nyss köpt ett växthus i plast, med metallstomme. Ett litet men välldigt billigt.
Bauhaus (stavas?) 1,995 kr. Det är inget båghus men såg stadigt ut. Har inte satt upp det än. Det är såndär plast med trådar i som byggplast.
Det är 180*240 och 2,29 högt.
Kan kanske vara något?
Hade ett sånt växthus i mina tidiga odlingsår. Funkar jättebra, tänk bara på att ha dörren öppen för ventilationens skull, växthuset blir jättevarmt. Kan också vara svåra att montera isär. Finns möjlighet är det bästa att ställa in hela konstruktionen i ett stycke under tak under vintern. Plasten med trådar är helt ok du kommer nog få ett bra resultat hoppas jag.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #28 skrivet: 09 mar-14 kl 19:26 »
Hade ett sånt växthus i mina tidiga odlingsår. Funkar jättebra, tänk bara på att ha dörren öppen för ventilationens skull, växthuset blir jättevarmt. Kan också vara svåra att montera isär. Finns möjlighet är det bästa att ställa in hela konstruktionen i ett stycke under tak under vintern. Plasten med trådar är helt ok du kommer nog få ett bra resultat hoppas jag.

Tack för tipsen melongurka  :D Mitt första växthus så du kan tro att det är spännande.
Jag ska nu inte babbla mer i den här tråden. ville bara tipsa  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #29 skrivet: 21 mar-14 kl 21:49 »
Köpte ett på 8 m2 hos Sneckenströms ekohandel i våras. Tror att de har både större och mindre. Det var bra, men man måste förankra stommen ordentligt annars flyger det... Har bara tagit av plasten nu i vinter, stommen står kvar.

Det du köpte har jag funderat på att beställa. Funkade det bra trots att plasten är grön? Var det lätt att sätta upp det? Är stommen rejäl, är det nån tyngd i den? Eller är det bara tunna plaströr typ som i de små växthus man kan köpa på Lidl?
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Richard

  • Gäst
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #30 skrivet: 22 mar-14 kl 07:46 »
Ja sneckströms dom är för roliga.
Säljer led växtlampor 10W 699kr.
Jula säljer en 20W för 199kr.

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Polytunnel / båghus
« Svar #31 skrivet: 23 mar-14 kl 16:36 »
Hej!
Jag har nyss köpt ett växthus i plast, med metallstomme. Ett litet men välldigt billigt.
Bauhaus (stavas?) 1,995 kr. Det är inget båghus men såg stadigt ut. Har inte satt upp det än. Det är såndär plast med trådar i som byggplast.
Det är 180*240 och 2,29 högt.
Kan kanske vara något?

Är det gjort av mjukplast menar du? Har du köpt det på Bauhaus nu i år? På plats i affär eller postorder?
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser