Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En varning för alla som inte har rinnande vatten!  (läst 5306 gånger)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« skrivet: 15 feb-20 kl 14:21 »
Tja Gott folk,

Om ni bor avsides och om ni inte har rinnande vatten där du bor, bör du skaffa ordentliga brand bekämpningsutrustning. Elden är härlig men också riktig häftig! behöver bara några få stunder för att öka. En av de första saker jag skrev på min inköpslista efter flytten till detta stället var "brandsläckare" men jag köpte bara en liten sådan och den bara låg vid kaminen (som jag så småningom bytte till en spis) sedan jag flyttade hit juni 2016 och det hände inte heller något i brandfarligt väg tills 4 februari 2020.

Det hade råkat befinna en liten gnista någonstans under askan som jag hällde över fekalier i utedasset den morgonen. Det var riktig kallt med flera minus grader under natten och det var fruset på väggen runt om dasset och gäststugan (dasset var byggt på kortsidan av gäststugan). Jag skäms för att jag var så slarvig och fortfarande fattar inte hur jag kunde vara det men omständigheterna tilltalade inte heller för en brand som kunde utvecklas, det var fruset överallt och kallt med några få minus grader. Efter dass besöket var jag inne i storstugan (det bara heter så därför att den är den största på stället) och förberedde mig för att åka till jobbet. Eftersom den sidan där gäststugan låg är tillfälligt vinter barrikaderat inifrån från storstugan ser jag inget som händer på den sidan från storstugan, jag brukar gå runt utifrån, när jag vill gå dit. Jag ser bara soluppgången från inomhus på vintertid. Medan jag var inne och höll på med mina sedvanliga morgon rutiner på lönejobb dagar efter dass besöket såg jag solen hade börjat skina från fel sida! Jag sprang ut och dasset hade börjat ta eld och den hade börjat utveckla mot gäststugan. Det är nu ni som bor utan rinnande vatten bör vara uppmärksam i det som ni läser.

All regnvatten samlare var tömda inför minusgrader, inne hade jag bara förbrukningsvatten ca 20 liter och hälften av dem var varma, låg i cisternen eller i koppargrytor på spisen, och det är ca 300 meters skogsstig till närmaste brunnen. Jag sprang ändå till brunnen och det gav också resultat men när jag kom tillbaka från brunnen hade elden utvecklat ännu mer än det lilla jag hade kunnat släcka från första spring till brunnen och jag såg att det inte skulle hålla hur många vara jag än springer fram och tillbaka. Det kändes helt hopplöst och den lilla brandsläckare jag hade i storstugan hade jag glömt bort helt men det hade ändå inte gjort nån skillnad då, det var försent utan rinnande vatten från en slang.

Eftersom det fortfarande var mörkt och det inte finns några löv på träden och stället ligger på en kulle hade folk (tydligen långtradarförare eller timmerbilförare som sitter högt) hade sett branden från riksvägen och ringt och en kille med en arbetarskåpbil hade hittat närmaste avtagsvägen från riksvägen och kört mot branden (Jag antar att killen bor i trakterna omkring och visste mot vilket håll han skulle köra). Han hade räddningstjänsten på tråden och räddningstjänsten däremot hade inte min address på sitt navigeringssystem och killen fick då köra tillbaka til riksvägen och visa vilken avtagsväg dem skulle ta. De kom och släckte branden annars fanns risk att den hade kunnat utveckla vidare till en husvagn som ligger nära mellan gäststugan och storstugan och sedan från husvagnen vidare till storstugan. Om det inte hade varit barmark och om det hade varit som en normal vinter hade det kunnat gå så långt då killen inte hade kunnat köra hit och för räddningstjänsten i sin tur hade det tagit mer tid att komma hit.

Räddningsledarens egna ord var att jag hade kunnat släcka branden själv, om jag hade haft rinnande vatten tillgängligt. Så ni som bor avsides och inte har rinnande vatten har nu något viktig att tänka på.

Om ni tar det ni läste på allvar och ska vara mer försiktiga i lägen även ni bedömer att oddset är för lågt för att något kan hända och samtidigt om ni ska vara mer förberedda för allt som eventuellt kan hända, då är min tid och el som jag har lagt för att skriva detta inte förgäves.                   

     

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-20 kl 16:27 »
Tack för den berättelsen!


Har en 6 kg pulver och en 10 (?) l vattensläckare hemma. Har rinnande vatten men från egen brunn och blir det strömavbrott försvinner vattnet och behovet att elda ökar. Kanske bör köpa ytterligare en släckare.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #2 skrivet: 15 feb-20 kl 17:12 »
Otäck upplevelse det där.

Dock är du inte den första som hällt askan i skithuset och hållet på att elda upp kåken.
Jag skulle stark avråda från sådant då aska är det mest perfekta isoleringen för glöder och dom kan leva där i veckor om man har otur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #3 skrivet: 15 feb-20 kl 17:54 »
Otäck upplevelse det där.

Dock är du inte den första som hällt askan i skithuset och hållet på att elda upp kåken.
Jag skulle stark avråda från sådant då aska är det mest perfekta isoleringen för glöder och dom kan leva där i veckor om man har otur.
Ja det känns som ett väldigt onödigt risktagande att ha i aska i utedasset. Bättre att ha i sågspån, bark, jord, kol istället och samla askan i en plåttunna.

Vore intressant med bilder.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #4 skrivet: 15 feb-20 kl 18:25 »
Sen kan man också tänka på att om nåt är fruset, is på väggarna. Då är det oftast bra torrt också. Den lilla fukt som är i isen är väldigt lite som regel.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #5 skrivet: 15 feb-20 kl 20:44 »
 Enligt mig finns knäppt något bättre an kol blandat aska att hålla i dasset, det finns gott om, gratis, lukten försvinner direkt, och kompostering börjar omedelbart mellan kol och fekalier, medans träspån/rester få bryter ner lite mer långsamt. Räkna 1/2 år längre att kompostera färdigt utan kol beröm på flera faktorer, dock mer kol i små bitar är långt bättre än mer aska på det synvinkel. Ren aska utan kol bitar är dåligt då man vill har luftfickor och utan blandat kornstorlek bli allt lätt anaerobisk och stänga ut syran som behövs att verkligen kompostera, annars det ruttnar med tillväxt av anaerobisk bakterier och luktar bara värre,

Mull är toppenbra, bättre än trärester då det stänger ta upp kväve snabbare o därmed bli färdigt kompost snabbare, men mull är ingen restprodukt och grävs…kostar pengar och maskindrift till utnyttjandet om det köps. Visst finns där gott om myrmark men få utnyttja det till och torkar/bearbetar till eget bruk. Diskussionen om storskaliga hållbarhet har pågått i många år.

Man ska alltid har plåttunna eller plåthink 2st att överföra ny aska i väntan att det svalar i god tid, minst en vecka oavsett vädret då askan verkligen isolerar glödbitar som ett annan skriv.

Viss är blandat sågspån och kutterspån bra också om man har snickeri eller sågverk hemma eller i närhet och få gratis, men återigen blandat kornstorlek som gäller, ren slipsdamm kan kvävas ungefär som ren aska och förlänga komposteringstid, dock trä/slipsdamm är toppenbra att suga upp urin om man inte ligga fokus på att separera, vilket är klart rekommenderat om man vill har bra färdigt kompost. Sågspån ifrån solosåg/ motorsåg drivit sågverk är dåligt pga kedjaoljan som bli blandat i.

Bästa blandningen bero på urin/fekalier rationen.

Böcken "Humanure Handbook" kan jag rekommendera.

Synd med dasset och stugan, Vasa. Tack för varningen och hoppas många läser.

" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #6 skrivet: 15 feb-20 kl 22:18 »
Ja, det var en ruskig historia. Tur det gick bra, men man skall inte tro att rinnande vatten är lösningen. Brandsläckare är bra grejer, pulver eller köldskum för den som bor så det kan bli minusgrader inne.

Har för mig att ett av kraven vid heta arbeten är 200 liter vatten intill arbetsplatsen. Säger lite om vilken volym som kan vara bra att ha snabb och säker tillgång till. Men en 6a pulver gör underverk.


Och alla som håller på med eld som kan smita, tänk till innan det händer, för är man snabb och gör rätt så räcker det ofta med en liten insats för att släcka. Och träna med ungarna.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #7 skrivet: 16 feb-20 kl 06:36 »
tack för tipsen.

En brandfilt skadar inte heller. Brukar väl sägas att man släcker bränder genom antingen Kvävning, Vatten eller att ta bort bränsletillförseln (t-ex för oljepumpar eller bränslemotorer så stänger man förslagsvis bränslekranen). och det kan vara värt att inte ge sig på att släcka oljebränder med vatten då det snarare lär göra saken värre=explosion!

Jag hade sån där halon-brandsläckare i min förra lägenhet. har för mig den är förbjuden i annat än än flygplan och stridsvagnar typ, mycket effektiva men påstås att de är stygga mot klimatet så. Iaf så började det brinna hos grannen nedanför, eller jag hörde att det skrek så jag stack dit och kollade så var det stor brand i teve-rummet, tillbaka in i lägenheten och hämtade en av halon-de små brandsläckarna (2-3L ) och tömde den i hans soffa där det brann bakom väggen. Vet att jag sprang fram och tillbaka med vatten från köket hans också men det hjälpte föga. Eventuellt brann det i gardinen med. Iaf så kom jag på att jag hade en till sån brandsläckare så jag sprang tillbaka och hämtade den med, samma storlek men behövde bara knappt använda halva innan branden var släckt. Tror det dröjde en kvart till minst innan brandkåren kom eventuellt. Jag lade de förbjudna brandsläckarna utanför lägenheten så man såg vad det var för märke osv, men efter att de åkt iväg så låg brandsläckarna kvar så jag tog hand om dem.

det jag ville sagt var att det möjligen hade varit enklare att släcka med brandfilt. den jag vecklade upp senast var väl 1x1.5m och jag planerat att ta med den när jag vandrar i skogarna. Såg en som hade gjort ett skorstenshål i ett tält mhja sån förresten, men säkert spelar det roll vilket material brandfilten är gjord av.

ang. rinnande vatten så bor jag visserligen i lägenhet men jag planerar att senare ta hand om regnvattnet och så sparar jag det på nån ovanvåning och det skadar säkert inte att ha flera hundra meter och kanske en grov slang med som räcker till alla ändar på sin bebyggelse.  möjligen nån slags inkopplad trycktank också som går att släppa lös vid behov. kan bli dyra läxor att inte respektera elden!
« Senast ändrad: 16 feb-20 kl 06:57 av sakletaren »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #8 skrivet: 16 feb-20 kl 09:10 »
Tack för tips! Tur att du och storstugan klarade sig  :o. Låter som att du kanske fick panik eftersom du glömde brandsläckare och inte larmade. Är livrädd för aska och förvarar den i plåthink innan den åker ut. Detta efter att några bekanta askat ur och ställt askan i en papperskasse i källaren. Hela huset brann ner.
Förutom rinnande vatten har vi tre 10 kgs brandsläckare och två mindre på strategiska platser. En brandfilt har vi också. Mantrat är rädda, larma, släck. Här har alla hus numera en gatuadress för att räddningstjänsten ska hitta fram.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #9 skrivet: 16 feb-20 kl 16:23 »
Bara klargöra en grej så att ingen inte ska missförstå den höga förmågan våra räddningstjänsten har som också svenska folket egentligen har mest förtroende för bland olika statliga enhet.

Detta stället ligger ganska speciellt till, trots det är nära till en riksväg är avtagsvägen mycket förvirrande, olika GPS visar olika och google maps, hitta etc visar olika eftersom närmaste vägen och näst närmaste vägen egentligen inte är "vägar" och en av dem hålls också stängd med en grind pga viltfara. Räddningstjänsten hade inte heller fått en riktig adress beskrivning av folk som ringde och killen som var på tråden då kopplade via SOS operatör för att operatören visste att han var på aktuell plats. Annars alla torp ställen som finns här i skogen har gatuadress, post nummer och ort som vanligt även om vi får åka långt till brevlådorna i byn för att hämta post. När räddningstjänsten kom, kom dem med tre fordon med rökdykare och allt och grannstationen var i beredskap tills insatsledaren tackade nej till ytterligare förstärkning med andra ord var de redo för exakt vad som helst. Riktig proffsiga och samtidigt mycket trevliga och jordnära människor.

Ja javill jag säkert fick panik! mycket saker som snurrade i mitt huvud. Och intensiva springandet gjorde också mig trött tydligen, förmågan för att tänka klart försämrade pga trötthet och resultatlöshet trots mitt försök. När jag sprang ut var jag inte heller riktig klädd, höll ju på med morgon hygien. Nu med facit i handen kan jag se att jag kunde ha gjort mycket annorlunda. Hur som helst är jag glad om mitt misstag kan väcka förebyggande tänkande hos andra.               

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #10 skrivet: 16 feb-20 kl 19:03 »
Otäck upplevelse det där.

Dock är du inte den första som hällt askan i skithuset och hållet på att elda upp kåken.
Jag skulle stark avråda från sådant då aska är det mest perfekta isoleringen för glöder och dom kan leva där i veckor om man har otur.

Det var väl en alternativare för ca 10-15 år sen om jag inte minns fel....

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #11 skrivet: 16 feb-20 kl 19:04 »
Det var väl en alternativare för ca 10-15 år sen om jag inte minns fel....

Precis...   han hade skitsamlingen under huset  :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #12 skrivet: 16 feb-20 kl 21:11 »
Oj! Men tur i oturen att du inte blev skadad själv!

Dock ska även vi som har rinnande vatten och egen brunn inte tänka att detta är någon garanti! Ofta när det brinner blir elsystemet skadat, och då löser säkringar och jordfelsbrytare, och hela rasket inklusive vattenpumpen blir strömlöst. Alltså har man inte mer släckvatten än vad som finns i hydroforen, och det är inte särskilt mycket.
Man behöver brandfiltar och brandsläckare också.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #13 skrivet: 16 feb-20 kl 21:20 »
Oj! Men tur i oturen att du inte blev skadad själv!

Dock ska även vi som har rinnande vatten och egen brunn inte tänka att detta är någon garanti! Ofta när det brinner blir elsystemet skadat, och då löser säkringar och jordfelsbrytare, och hela rasket inklusive vattenpumpen blir strömlöst. Alltså har man inte mer släckvatten än vad som finns i hydroforen, och det är inte särskilt mycket.
Man behöver brandfiltar och brandsläckare också.

Också ett mycket bra påpekande!
En sak som jag har haft vissa funderingar på, men som i och med detta nog ska prioriteras upp:  På "Rucklets" tomt finns två brunnar. En borrad och en grävd. Det är bara den borrade brunnen som används nu, och den har givetvis en dränkpump som matas från boningshusets elcentral (med jordfelsbrytare).  Den grävda brunnen lär en gång i tiden ha varit förorenad med colibakterier pga en dålig avloppslösning, ytvatteninträngning och betande djur i närheten, och har därför inte använts på 30-40 år. De där problemen är dock numera historia, och jag skulle tro att vattnet är fullt användbart i den (har ej skickat in något prov för analys än).  Jag har tänkt montera en dränkpump även i den grävda brunnen för att få lite redundans (det är ju risk att man sitter med skägget i brevlådan om pumpen i en borrad brunn havererar och den sedan fastnar när man försöker lyfta upp den).
Men nu i och med detta, så ska jag nog se till att den grävda brunnens pump får matning från uthusets elcentral, som har en egen jordfelsbrytare och matas via en egen kabel från mätarskåpet vid tomtgränsen. Därmed kommer det alltid att finnas tillgång till brandvatten även om endera byggnadens elsystem är utslaget.

För övrigt förstår jag mig inte på folk som envisas med att mellanlagra aska inomhus. Har man askat ur eldstaden, så ska askan ut ur huset med en gång!

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #14 skrivet: 17 feb-20 kl 03:54 »
Brandsläckare är relativt billigt, med tanke på hur mycket de kan hjälpa... när jag bodde i hus hade jag en uppe, en nere, en i garaget, en åtkomlig på framsidan och en åtkomlig på baksidan. Brandfiltar vid samtliga. Dock fixade jag aldrig brandstege från övervåningen.  :-X

Panik... jag har haft det en eller två gånger bara i livet. Man ska inte tro att man vet att man fungerar ordentligt om man inte vet. "Om det och det skulle hända skulle jag bara...". Visst, kanske. Eller så får du panik. Då är det bra att ha övat (det har inte jag), att veta att grejer finns på bestämda platser och så ska "rädda, larma, släck" (plus stäng dörr och fönster) poppa upp i medvetandet...
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #15 skrivet: 17 feb-20 kl 10:24 »
Ja, träna är bra, och att tänka på att ställa släckare på flera ställen där de alltid får stå. Pulversläckarna skall man skaka någon gång per år så att det verkligen är pulver och inte en klump i den när den väl behövs.

Men även en tillbringare med vatten eller till och med ett glas som kommer i början kan stoppa en eld som tio minuter senare är ostoppbar med en släckare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #16 skrivet: 17 feb-20 kl 13:53 »
Det här med tillgång till vatten vid brand fick man lite extra tankar kring då sommaren 2018 plågade oss med torka och värme. När det brinner rejält krävs mycket vatten, och bor man i skogen så är det ju oftast borrad brunn som finns. Därur kommer sällan så mycket vatten att det räcker (och elen kan mycket väl vara utslagen). Vi brukar ha 30-50 m3 vatten i dammen som ligger på slangavstånd från huset, men -18 så torkade den ur redan vid midsommar och förblev så till senhösten. Ungarnas pool håller dock 15 m3, så lite reserv finns det även om det inte förslår om ladan tar sig. Jag skall försöka utöka med en damm till som inte torkar ur, för det är tråkigt att stå utan vatten vare sig det är till odlingarna eller en brand. Just nu finns det dock gott om vatten... Gäller att kunna spara till sämre tider.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #17 skrivet: 03 nov-20 kl 08:10 »
Intressant läsning, och tur att det gick bra trots omständigheterna.

Får bli en länspump till mina stora regnvattentunnor som jag kan köra på elverket.
Fick mig även en påminnelse av brandsläckare efter jag läst ditt meddelande.

Tack för tipset

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: En varning för alla som inte har rinnande vatten!
« Svar #18 skrivet: 03 nov-20 kl 20:08 »
Också ett mycket bra påpekande!
En sak som jag har haft vissa funderingar på, men som i och med detta nog ska prioriteras upp:  På "Rucklets" tomt finns två brunnar. En borrad och en grävd. Det är bara den borrade brunnen som används nu, och den har givetvis en dränkpump som matas från boningshusets elcentral (med jordfelsbrytare).  Den grävda brunnen lär en gång i tiden ha varit förorenad med colibakterier pga en dålig avloppslösning, ytvatteninträngning och betande djur i närheten, och har därför inte använts på 30-40 år. De där problemen är dock numera historia, och jag skulle tro att vattnet är fullt användbart i den (har ej skickat in något prov för analys än).  Jag har tänkt montera en dränkpump även i den grävda brunnen för att få lite redundans (det är ju risk att man sitter med skägget i brevlådan om pumpen i en borrad brunn havererar och den sedan fastnar när man försöker lyfta upp den).
Men nu i och med detta, så ska jag nog se till att den grävda brunnens pump får matning från uthusets elcentral, som har en egen jordfelsbrytare och matas via en egen kabel från mätarskåpet vid tomtgränsen. Därmed kommer det alltid att finnas tillgång till brandvatten även om endera byggnadens elsystem är utslaget.

För övrigt förstår jag mig inte på folk som envisas med att mellanlagra aska inomhus. Har man askat ur eldstaden, så ska askan ut ur huset med en gång!
Så sant det du skriver om askan men den ska också stå tillräckligt länge så att det inte finns någon risk att den kan ta eld . Grannen var nära att tänd eld på skogen genom att inte ha koll på att askan inte var riktigt släckt . Men som tur var så var jag hemma och kunde släcka i tid .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser